2020-07-06, 16:51
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Själv så är jag lite mer noggrann med vad mina små änglar stoppar i sig än så. Det är ju trots allt det finaste man har. Nog kan du odla lite avokado, kronärtskockor och lite meloner eller något. Sallad och tomater är att göra det lätt för sig. Höns älskar jag mina finingar för mycket för att riskera ha nära dem.

Vi odlar både kronärtskocka och olika pumpor och melon också. Avokado har jag inte hört att man kan odla i Sverige.

Jag förstår att du raljerar. Men man kan leva ett familjeliv med barn utan att tycka att det är särkilt jobbigt. Man kan odla, vara ute mycket, pyssla och tycka om att laga mat och baka.

Jag har avstått från mycket för att kunna leva det här livet.
Citera
2020-07-06, 17:02
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
...man kan leva ett familjeliv med barn utan att tycka att det är särskilt jobbigt. Man kan odla, vara ute mycket, pyssla och tycka om att laga mat och baka.

Jag har avstått från mycket för att kunna leva det här livet.
Kan man?

Det måste vara i ett annat land då där det är mer accepterat med barnskötare/nannys 24/7?

-Barn/ungar gör sig bäst på håll, långt håll!
Citera
2020-07-06, 17:20
Medlem
Mekkys avatar
Grabben har inte så torsk på att sitta framför skärmen, vilket han får göra om det regnar. Han är mer inne på att bygga med Lego, vilket är kul för då kan vi leka tillsammans. Annars försöker jag intressera mig för vad han gillar. Minecraft är inte så dumt lite som digitalt Lego. Dottern är det svårare med där är det mycket YouTube och skit jag för mitt liv jag inte ens kan låsas vara intresserad av. Skiner solen så kan de glömma att sitta framför skärmen. Då får det snällt vara ute och leka, är det svårstartade brukar vi dra och bada eller dra till skogs och bygga en koja. Har nog tur som är ungefär lika barnslig som en 7åring ...på gott och ont.
Citera
2020-07-06, 17:24
Medlem
Incendios avatar
Det enda lite jobbiga är att maken har två tjänster och mer eller mindre ständig telefonjour. Längtar till han får semester. Ungen är inte jobbig att ha att göra med. Jag njuter av tiden med barnet, men någon riktig semester med en liten resa osv blir det inte fören maken också är ledig.

Visst, vi har bara en unge, men jag begriper ändå inte vad det är som är så himla jobbigt med att vara vuxen och ha barn. Tänker på en gammal tant jag känner som hade sju ungar och en man på sjön. De bodde i en etta med utedass. Hon är lycklig över sitt liv och tyckte att de hade det bra. Stress visste och vet hon inte vad det är. Vad exakt skulle jag då ha att klaga över?
Senast redigerad av Incendio 2020-07-06 kl. 17:27.
Citera
2020-07-06, 17:32
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Jag antar att du skäms och inte vill berätta om dina ungars ålder. Nåja.

Moral och moral, det handlar nog mer om förnuft. WT och babbe radarn är alltid igång, du kanske kvalificerar dig inom båda föresten? Ja då blir det ju genast mer komplex att ta till sig något.

Någon perfekt regning dag? Ja, att få spendera tid med barna är OAVSETT väder, en perfekt dag, sånt uppskattar man när ens egna föräldrar gick bort för tidigt.

Vad gällande moraliserande i ren allmänhet så kan vi nog aldrig få nog av den varan här i detta land medtanke på vilken börda det tycks vara för folk att ta hand om sina barn nu mera.

Beklagar den för tidiga bortgången..

Ja jag kvalificerar in mig i både WT och blatte.
Vilket gör mig till en undermänniska jämfört med dig.
Du är både mer förnuftig och har mindre skam i kroppen än sådana som jag.

Helt rätt av dig att sprida förnuft och moral, speciellt när du har så bra argument!
Citera
2020-07-06, 17:42
Medlem
MacEbolas avatar
Semester är en utmaning.

Vid innevistelse får man försöka förströ sonen. Det kan vara rätt kul att spela kort eller brädspel ett tag, med betoning på ett tag, då sonen är en ruskigt dålig förlorare. Han älskar LEGO som är en av världens bästa leksaker. Det har sysselsatt honom många timmar, ibland med mig som bitletarhjon. Tack och lov läser han både böcker och serietidningar när han är sugen på det, så det gäller att ha lektyr hemma. (Nä, inte den sortens Lektyr) Vi försöker engagera honom i matlagning och enkla vardagsbestyr med olika framgång. Det är kul att se på en film tillsammans med honom, (ironi på) han föredrar slovakiska, psykologiska draman i svartvitt (ironi av, så duktiga är vi inte). Sagan om ringen, någon animerad film typ Draktränaren funkar bra för oss. Det är något vi gör tillsammans en stund. Apropå det, göra tillsammans; det räcker med att vara i barnens närhet, man behöver inte delta i exempelvis Play-Dohleken om man dör själsligt av det, det räcker med att sitta hos barnet och lyssna på barnet.

Allt är mycket enklare när det är fint väder - sonen kan härja i poolen, själv kan man steka sig i en solstol, eller pyssla med något annat utomhus. Man slipper tjatet om att "Ut med dig och lek" då det är enklare att motivera vid bra väderlek. Sannolikheten att något grannbarn är ute i fint väder är också större. Det här är hemmaaktiviteter. Att åka iväg för att göra något (för oss alla) kan bemötas med stön och stånk, men det brukar släppa efter ett tag.

Jag har läst inläggen om skärmtid med visst intresse och ska ge min åsikt. Tycker du/ni att det blir för mycket skärmtid finns det bara att begränsa den. Det är ni föräldrar som bestämmer. När barnen blivit myndiga och betalar sin surf och hårdvara själva kan de råda över elektroniken själva, tills dess är det ni vuxna som bestämmer. Se'n kan man behöva vara smidig i vissa lägen, påbörja bara strider ni har ork och avsikt att genomföra(vinna). Barnen blir inte seriemördare av att man inte börjat tjafsa om något.
Senast redigerad av MacEbola 2020-07-06 kl. 17:49. Anledning: bristfällig svenska
Citera
2020-07-06, 18:31
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vi gör verkligen allt det där. Ungarna är bortskämda som f-n. Tror snarare vi lägger för mycket tid på dem.

Jag kan verkligen inte komma ihåg att mina föräldrar lekte med mig eller gjorde så mycket extra enkom för min skull. Min mormor däremot spelade mycket kort med mig och vi gick på små utflykter osv. Mamma och pappa hade inte tid (eller lust) helt enkelt. Som yngre barn lekte jag oerhört mycket med lego. Hade även en bilbana kommer jag ihåg. Och sen när jag blev lite äldre läste jag mycket serietidningar och en del ungdomsböcker. Vi hade inte ens nån dator förrän jag gick på gymnasiet. Jag var dessutom ensambarn och hade inga syskon att bråka/leka med.

Däremot tränade pappa vårt pojklag i fotboll och ställde upp och skjutsade till tävlingar i andra sporter väldigt ofta. Han var otroligt engagerad i sånt. Däremot satt han aldrig på golvet och lekte med mig.
Det jag minns allra mest från pappa var just nattpromenaderna när vi snackade om vad som helst under stjärnorna. Jag tror inte man gör sina barn en tjänst att skämma bort dom med massa saker och jag kan inte minnas att min egen pappa la massa tid på att leka med leksaker eller liknande med mig, det kanske han gjorde men jag kommer inte ihåg det. Det är just upplevelserna, utflykterna jag minns mest från barndomen. Sen kan man göra en sån simpel sak som att gå i skogen som många barn kan tycka är tråkigt för inget händer till en rolig upplevelse genom att berätta om troll eller liknande. Göra naturen mer magisk och intressant än vad den är.
Citera
2020-07-06, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är du som bestämmer vad dina små barn gör. Föräldrar har klarat av att uppfostra barn i tusentals år utan iPad och du kan också. Tycker du att de sitter för mycket är det ditt fel. Ingen annans. Du är inte offer för tidsepoken, du är inte offer för grannarna eller barnets vänner, du är inte offer för iPad-tillverkaren och du är inte offer för regnet. Det är du som är anledningen och ansvaret är ditt.

Man the fuck up.

Jamen fint. Tyvärr är världen inte så svart/ vit men det kan vi ta en annan gång.
Citera
2020-07-06, 19:13
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jag har faktiskt aldrig fått kritik för mitt föräldraskap men jag ser ju din brist på insikt i föräldrarollen och den obefogade kritiken mot andra här i tråden så jag blir lite nyfiken på vad den grundar sig i...

Har du egna barn?
Eller snarare, varför yttrar du dig nör du inte har en aning om hur det är att ha barn?
Du har aldrig fått kritik för din föräldraroll men är naturligt defensiv i diskussioner om föräldraskap. Dåligt samvete kanske.
Citera
2020-07-06, 19:14
Medlem
Skvadruppels avatar
Tja, jag kör överlevnadsmode.
Har dragit iväg till lagom primitiv sommarstuga med två tonårskids där den ena helst sover halva dagarna och försöker hitta tillräckligt med muskler för att bre sig en macka resten av tiden. Den andra är deprimerad och anorektisk och kämpar för att våga titta på mackorna.

Love of my life försöker få huset att hålla ihop, få båten i sjön (skulle möjliggöra små romantiska stunder då och då). Dessutom har jag dragit med min sällskapssjuka men otroligt osäkra morsa med taskiga ben och hjärtflimmer efter tre månaders Corona-isolering. Hon går mig på nerverna efter bara tre dagar.

Av den anledningen har jag redan skrapat bort tre kg gamla tapeter i hallen, sprungit halvt sönder en hälsena och serverat upp ett omöjligt pussel på tvåtusen bitar att fly till. Tre och en halv vecka kvar...
Citera
2020-07-06, 19:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jamen fint. Tyvärr är världen inte så svart/ vit men det kan vi ta en annan gång.
Eller så tar man det på ett diskussionsforum. Där man diskuterar saker. Vilket annat ställe är mer lämpligt tycker du? Jag har inte sagt att världen är monokrom. Jag har sagt att du är ansvarig som förälder. Vill återigen knyta an till diskussionen om fetma därför att ni föräldrar i tråden som vägrar se er egen roll har på er precis samma offerkofta som tjockisarna brukar ha när man diskuterar. Det är slående hur lika resonemangen är. Jag väntar bara på att någon ska skylla skärmtiden på dålig ämnesomsättning.
Citera
2020-07-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Det finns två typer som gnäller på andras föräldraskap.

1, de utan barn.
2, de med barn men som projicerar sitt dåliga föräldraskap på andra.

Vilken typ tillhör du?
Jag bryr mig aldrig om andras föräldraskap om de inte gör nåt olämpligt skadligt.
Tycker det behövs mer humor i den här debatten, se Solsidan eller nån annan komedi. Livet med barn är en resa och fullt av dråpligheter, jobbiga och underbara dagar, dessa dagar på lekplatser (skönt de växer upp) påtvingade kontakter med andra föräldrar, ungar som drar i en i affären. Är man dessutom blyg som mig med en öppen o aktiv unge är det en extra utmaning. 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in