Citat:
Är det någon annan som känner behov av semester från sin familj? Det förväntade (i alla fall inom mitt umgänge) är att man ska umgås med sin familj på semestern trots att man umgås med sin familj all övrig tid också. Jag känner oftast att vi i vår familj skulle må mättre av att vara ifrån varandra på semestern. I alla fall i högre utsträckning dela upp oss och göra saker på varsitt håll.
Efter en semester där vi delat väldigt litet utrymme i två veckors tid, delat sängar och täcken: omg yes. Nu är vi åtminstone hemma och kan breda ut oss. Båda föräldrarna lediga, så vi kan ta dem i omgångar.
Hur gamla är barnen?
Citat:
Jag är hemma med småbarnen nu, jag och sambon har inte semester samtidigt vilket suger. Längtar till att få börja jobba igen och barnen längtar till förskolan.
Hade vi varit hemma allihopa hade det varit en annan femma men nu är jag i princip själv med ungarna i 4 veckor.
Hur mycket lekande, fotbollande, badande det än blir så vill dom bara ha mer mer mer och det blir det ändå tjat och gnäll och bråk och ständigt på vakt. Samtidigt som hushållssysslorna läggs helt på mig. Sedan helt dyngslut efter 1 timmes nattning för att sedan somna senast 22.00 för att sedan kliva upp 05.00 när dom vaknar igen.
Sedan om nån frågar nått om semestern så får man använda sitt mest påklistrade leende och berätta hur skööööönt det är och hur uuuuunderbart det är att få vara med barnen <3<3<3
Hade vi varit hemma allihopa hade det varit en annan femma men nu är jag i princip själv med ungarna i 4 veckor.
Hur mycket lekande, fotbollande, badande det än blir så vill dom bara ha mer mer mer och det blir det ändå tjat och gnäll och bråk och ständigt på vakt. Samtidigt som hushållssysslorna läggs helt på mig. Sedan helt dyngslut efter 1 timmes nattning för att sedan somna senast 22.00 för att sedan kliva upp 05.00 när dom vaknar igen.
Sedan om nån frågar nått om semestern så får man använda sitt mest påklistrade leende och berätta hur skööööönt det är och hur uuuuunderbart det är att få vara med barnen <3<3<3
Åh, sådan igenkänning. Ålder på barnen?
Jag ser det som 16-timmarsdagar med beredskap där man är ansvarig för allt: projektledning och utförande. Det är VÄRRE än att jobba, mycket värre. Jag försöker applicera KISS: "Keep it simple, stupid". Dvs, gör inte mer än vad som behövs, sätt ribban lågt, inse att ungarna är lika glada för lokala lekparken som att göra stora projekt. (oftast). Viktigaste är att man är där och tillgänglig och tar hand om dem, resten kan kvitta.
Citat:
Jag tycker det där låter rätt sweet. Man vaknar en dag och inser att shit, jag behöver inte fokusera på någon annan idag, jag kan köra mitt eget race. Vad det nu innebär. Men samtidigt vet jag, som du säger, att man saknar ungen så förbaskat efter en kort stund. Man hade behövt ett antal 48-timmarspresentkort att lösa in på uppstuds när man känner sig less, det hade varit helt optimalt (efter det börjar jag sakna dem väldigt).
Citat:
Dottern vill bada. Vi går ner till havet. Det är för kallt, tycker hon. Vi går upp. Det blåser kallt, tycker hon. Går tillbaka till ’camp’. Hinner sätta mig ner och få upp lite solvärme. Hon vill bada. Ner igen. Nu kommer vi i. Jag lär henne slänga sig i vågorna. Det är kul. Väldigt kul! ”Pappa, jag är bajsnödig”. Upp. Hämta pengar till betaltoaletten. Springa dit i panik. Krångla av blöt baddräkt. Vänta. ”Det kommer inget.”. På med blöt baddräkt. Ner i havet, fånga vågor. ”Pappa… jag är bajsnödig..”. Upp. Hämta pengar. Springa i panik. Stå en lång stund och stimulera leverans. Äntligen! Ner till stranden. Andra barnet missnöjt och har sand i hela ansiktet/munnen, sambon matt. Det blåser. Tittar upp. Om jag läser molnen rätt har vi 6-7 minuter solsken framför oss. Nu njuter vi!
Haha, stark igenkänning. Aldrig en lugn stund, alltid i beredskap, alltid at your service för barnen. Kämpa, det blir bättre.
Citat:
3 års trots.
Frugan jobbar.
Försöker göra en rolig vecka.
Allt går åt helvete. Allt.
Vad man än gör så är det skit. Lekparken, skrik och bråk. Leos lekland, skrik och bråk. Yoump, skrik och bråk.
Så jävla tråkigt att allt man gör, hur mycket man än anstränger sig så är det skrik och bråk.
Värdelöst som fan. Hade lika gärna kunnat jobba och haft honom på dagis där han inte trotsar…
Frugan jobbar.
Försöker göra en rolig vecka.
Allt går åt helvete. Allt.
Vad man än gör så är det skit. Lekparken, skrik och bråk. Leos lekland, skrik och bråk. Yoump, skrik och bråk.
Så jävla tråkigt att allt man gör, hur mycket man än anstränger sig så är det skrik och bråk.
Värdelöst som fan. Hade lika gärna kunnat jobba och haft honom på dagis där han inte trotsar…
Full medkänsla. Bara kämpa. Som jag skrev ovan: KISS. Att man som förälder anstränger sig och pyntar dyrt för roliga aktiviteter kan ibland vara pärlor för svin. Kom ihåg: du bestämmer.
Citat:
3:e dagen på "semestern". 3 och 4-åring. Satt precis och tänkte att jag har kämpat mig igenom halva första veckan, 3½ vecka kvar tills jag får vila ut på arbetet. Kom sedan på att jag tagit 10 föräldradagar också.
Känns olidligt.
Värst är att jag minns fortfarande hur skönt det var med semester. Göra det man vill, i sin takt. Sovmorgon, dricka rosé i solen, hälsa på folk, grilla, äta ute, läsa... Nu är semester = slit dygnet runt. Vidrigt.
Känns olidligt.
Värst är att jag minns fortfarande hur skönt det var med semester. Göra det man vill, i sin takt. Sovmorgon, dricka rosé i solen, hälsa på folk, grilla, äta ute, läsa... Nu är semester = slit dygnet runt. Vidrigt.
Som jag skrev tidigare: semester med små barn är mer jobb än att jobba, beroende på vad man har för jobb. Med start nästa vecka är jag ensam vakt på fortet i fyra veckors tid, det kommer bli... betungande. Tur att vi åtminstone är förbi blöjfasen, det gör livet lite enklare.