2020-07-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Finns det ett vettigt ppl som bygger på 6 träningsdagar och som bygger 3- 5kg muskler per år? Du menar alltså att 6 dagar är att optimera sin träning? Får bli en sådan smile för saknar ord där. Kan ju vara jag som förklarar mig själv nu som vågar sticka ut hakan.
Inget att de populära bra uppläggen som jag tittat på innehåller 6 träningsdagar. Men du kan säkert länka till ett av dem. Och även säga hur många kilo det upplägget ökar ens max i basövningarna på ett år. Progression är ju väldigt viktigt om vi använder ord som att optimera träningen.

Jag är med på att man bör träna en muskel ofta. Själv kör jag knäböj 3ggr i veckan. För jag är rätt svag. Klarar bara runt 5x5 långsamma på 140kg just nu. Så 3ggr vecka är rätt optimalt för någon på min nivå som ändå vill bygga muskler snabbt. Börjar ändå närma mig 40 år så har inte tid att slösa på tiden på gymmet och bara köra 2ggr om du förstår? Återhämtningen börjar säkert bli lidande. Det är jag säker på och det blir ju inte bättre. Men intressant att du tycker jag bara ska köra 2 ggr i veckan.
Kör du 5x5 på alla 3 passen?

Om du gör det så bör du se över ditt upplägg.
Josef Eriksson bland flera förespråkar periodisering.
Tror vi har skrivit om det tidigare där jag föreslog att du borde ha pass där du kör lättare för snabbare rörelse och uthållighet.

Tar vi Josef så kör han rent av 30+ rep/set pass i säg bänkpress.
Självklart är det inte samma som säg mark men tar vi Hedlund så kör han 12 repare utan bälte periodvis i marken.
Vi snackar nu killar som tävlar på hög nivå.
Senast redigerad av Regnpojken 2020-07-07 kl. 16:00.
Citera
2020-07-07, 17:54
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Ett armpass ska ta 2 timmar.

Utveckla.
Citera
2020-07-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Utveckla.

2 timmar varav 1:15 består av poserande och självbeundran framför spegeln 😂
Citera
2020-07-07, 20:37
Medlem
MyProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
2 timmar varav 1:15 består av poserande och självbeundran framför spegeln 😂
Med andra ord så är du mest sannolikt en jobbig invandrare på gymmet som står och flexar dina muskler medans folk väntar på att få använda dina redskap / maskiner.

Jag hoppas verkligen att du driver med att du poserar i 1h och 15 minuter av ditt 2-timmars pass. Om inte, sök hjälp.
Citera
2020-07-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyProtein
Med andra ord så är du mest sannolikt en jobbig invandrare på gymmet som står och flexar dina muskler medans folk väntar på att få använda dina redskap / maskiner.

Jag hoppas verkligen att du driver med att du poserar i 1h och 15 minuter av ditt 2-timmars pass. Om inte, sök hjälp.

Jag svarade på ett inlägg som ställde en fråga till en annan användare,. Du får gissa om jag drev eller inte 🙂
Citera
2020-07-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Kör du 5x5 på alla 3 passen?

Om du gör det så bör du se över ditt upplägg.
Josef Eriksson bland flera förespråkar periodisering.
Tror vi har skrivit om det tidigare där jag föreslog att du borde ha pass där du kör lättare för snabbare rörelse och uthållighet.

Tar vi Josef så kör han rent av 30+ rep/set pass i säg bänkpress.
Självklart är det inte samma som säg mark men tar vi Hedlund så kör han 12 repare utan bälte periodvis i marken.
Vi snackar nu killar som tävlar på hög nivå.

Ja, jag vill också minnas att vi har skrivit om det!
Jag kör inte längre 5x5. 3 pass i veckan med variation på set, reps, tempo, vila och vikter. På ett av passen är det även 3 stycken stopp i varje repetition med 2 sekunder per stop.

En som coachar mig som gav mig det. Tror det heter typ heter "The new 5x5" på någon sida. Ökar 2.5 kg varannan vecka i vikterna på själva uträkningen som bestämmer vilken vikt jag ska ha. Kan lätt öka 2.5kg i veckan, men vill lyssna på min lärare.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-07-07 kl. 21:20.
Citera
2020-07-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ja, jag vill också minnas att vi har skrivit om det!
Jag kör inte längre 5x5. 3 pass i veckan med variation på set, reps, tempo, vila och vikter. På ett av passen är det även 3 stycken stopp i varje repetition med 2 sekunder per stop.

En som coachar mig som gav mig det. Tror det heter typ heter "The new 5x5" på någon sida. Ökar 2.5 kg varannan vecka i vikterna på själva uträkningen som bestämmer vilken vikt jag ska ha. Kan lätt öka 2.5kg i veckan, men vill lyssna på min lärare.
Ganska rimlig ökning av vikt om du gör samma reps på den nya vikten.
Blir ju 60 kg på ett år vid nyår gör du 5or på 190..
Citera
2020-07-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ganska rimlig ökning av vikt om du gör samma reps på den nya vikten.
Blir ju 60 kg på ett år vid nyår gör du 5or på 190..

Tror dock inte det systemet fungerar ända upp till 190 kg. Om det vore så lätt.
Citera
2020-07-07, 22:39
Medlem
DeepThroat007s avatar
När man själv höll på för sådär 35 år sedan så var regeln att man värmde upp med situps (o då samlades blodet vid magmusklerna). Sedan fortsatte man med andra övningar (dit då blodet förflyttades).

Enligt ovan är det exempelvis olämpligt att, efter situps, träna vaderna för att sedan direkt efter övergå till att träna axlarna. Man vill helt enkelt att blodet skall behöva flytta sig så kort väg som möjligt.

Idag, 35 år senare, är väl kanske ovan rena fossila toket.
Citera
2020-07-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Beror på vilken studie man tittar på.

https://www.styrkelabbet.se/biceps-v...av-hantelrodd/

Chin-ups + roddar ger mycket bang/buck hade satsat på dom istället för att curla speciellt som nybörjare.
hur tror du en nybörjares ska klara chin-ups ?
ingen är född med så mkt muskler, om man inte är en chimpans
Citera
2020-07-08, 07:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
hur tror du en nybörjares ska klara chin-ups ?
ingen är född med så mkt muskler, om man inte är en chimpans
Att klara en chin-up som nybörjare är inget unikt. Säkerligen inte vanligt men säger man emot att det förekommer personer som orkar sin egen kroppsvikt, utan att för den delen ha tränat, så är man naiv.
Citera
2020-07-08, 08:35
Medlem
Citat:
Tror dock inte det systemet fungerar ända upp till 190 kg. Om det vore så lätt.
Nej jag vet men syftade på om du ökade med 2,5 kg varannan vecka.
Även så "små" ökningar blir väldigt stora över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in