Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Finns det ett vettigt ppl som bygger på 6 träningsdagar och som bygger 3- 5kg muskler per år? Du menar alltså att 6 dagar är att optimera sin träning?

Får bli en sådan smile för saknar ord där. Kan ju vara jag som förklarar mig själv nu som vågar sticka ut hakan.

Inget att de populära bra uppläggen som jag tittat på innehåller 6 träningsdagar. Men du kan säkert länka till ett av dem. Och även säga hur många kilo det upplägget ökar ens max i basövningarna på ett år. Progression är ju väldigt viktigt om vi använder ord som att optimera träningen.
Jag är med på att man bör träna en muskel ofta. Själv kör jag knäböj 3ggr i veckan. För jag är rätt svag. Klarar bara runt 5x5 långsamma på 140kg just nu. Så 3ggr vecka är rätt optimalt för någon på min nivå som ändå vill bygga muskler snabbt. Börjar ändå närma mig 40 år så har inte tid att slösa på tiden på gymmet och bara köra 2ggr om du förstår? Återhämtningen börjar säkert bli lidande. Det är jag säker på och det blir ju inte bättre. Men intressant att du tycker jag bara ska köra 2 ggr i veckan.
Push Pull legs är ett bodybuilding upplägg. Det är helt annorlunda.
SS, SL, madcow, nsuns 531 osv är styrkeupplägg, jag antar att du tränar mer åt det hållet. Därför ser du inga "bra" program med 6 dagar på dina styrkehemsidor.
Om man är ute efter att bygga en fysik är frekvens och volym med bra muskel kontakt det viktigaste och att välja rätt övningar för just det.
Att köra tunga basövningar 3 gånger i veckan för alla muskelgrupper som i många styrkeprogram, är bra för ren styrka, men det är inte optimalt i bodybuilding program då utmattning drar iväg jämfört med muskel utveckling eftersom man kör med mycket högre volym i dessa program, då volym (och progressiv ökning) är nyckeln till att få musklerna att växa, vilket är målet i upplägg som Push Pull legs.
Det är varför programmen ligger på 6 dagar. 3 första dagarna prioriteras styrka med basövningar, de resterande 3 dagarna prioriteras hög volym träning. Ett av de populäraste uppläggen för bodybuilders, rena som orena.