Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-02, 10:37
  #13
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Utöver eventuella spionkopplingar så måste även psykisk hälsa, laglydighet, missbruk, umgänge, hederlighet, ekonomi osv utrönas. Tror väldigt få faller på känd kontakt med främmande makt.

Vi har ju de tre fula fiskarna bland världens länder: Kina, Ryssland och Iran. Förutom då en del småfisk såsom t ex Venezuela.

Jag tror att förbindelser med dessa länder skulle kunna leda till problem med säkerhetsklassningen. Om man t ex har släkt i Iran, eller något.

Det är ju reseavrådan gentemot dessa länder. Men det är ju klart, en enskild soldat ska ju inte behöva lida för att regeringen i det land där mormor bor är skurkaktig. Det finns ju en rättviseaspekt på detta också.
Citera
2020-07-02, 11:12
  #14
Medlem
Bassplays avatar
Skit bara i att säga det, vem bryr sig efter 15 år, finns inte kvar i din kropp, inget bevis.

Hur ska det komma fram vid senare tillfälle? Förutsatt att du håller käft om det alltså ..
Citera
2020-07-02, 11:16
  #15
Medlem
johnthedickholmess avatar
finns hemvärnet kvar? hur funkar det isf? Får man betalt för att joina? Får man ha Ak5 hemma i garderoben? Har något svagt minne av att farsan hade en Ak4 hemma i garderoben.
Citera
2020-07-02, 11:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stronk77
Se nedan. Varför är det konstigt med en person som berättar om sånt i -säkerhetsintervju-? Mitt intryck av instruktionerna jag fick var att det var precis det jag skulle göra. Sen om man är naiv och faktiskt gör exakt som man är tillsagd, ja då är det väl FMs förlust



Det var så plutonchefen (som genomförde intervjun) instruerade mig också. Han verkade snarare nöjd med att jag var ärlig om det oavsett konsekvenserna. Enligt honom "brukade det inte vara några problem" eftersom det låg så långt bak i tiden, men det hängde på de (soc/must/whoever) som nu skulle gå igenom kontrollen.
Soc/Must har nog inga problem med det, de registerkollar mest, det viktiga är att plutonchefen känner förtroende för dig.
Citera
2020-07-02, 15:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Soc/Must har nog inga problem med det, de registerkollar mest, det viktiga är att plutonchefen känner förtroende för dig.

Tack för svar, det hade jag åtminstone intryck av att han hade och att han uppskattade att jag sa som det var på en gång istället för att skulle behöva dra det ur mig - eller att det skulle kunna komma fram på annat sätt senare, som nämnts. Vi pratade en del om min eventuella grupproll i HV osv efter att jag berättat om detta, vilket jag då kanske kan tolka som ett positivt tecken.
Citera
2020-07-03, 10:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
finns hemvärnet kvar? hur funkar det isf? Får man betalt för att joina? Får man ha Ak5 hemma i garderoben? Har något svagt minne av att farsan hade en Ak4 hemma i garderoben.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/var...ten/hemvarnet/

Citat:
Ursprungligen postat av stronk77
Tack för svar, det hade jag åtminstone intryck av att han hade och att han uppskattade att jag sa som det var på en gång istället för att skulle behöva dra det ur mig - eller att det skulle kunna komma fram på annat sätt senare, som nämnts. Vi pratade en del om min eventuella grupproll i HV osv efter att jag berättat om detta, vilket jag då kanske kan tolka som ett positivt tecken.

Det tycker jag att du borde kunna tolka som ett positivt tecken.

Jag kan bara tala för mitt fall: jag hade visserligen inget skumt att berätta på säkerhetsintervjun, men misslyckades som student, samt har en del luckor i CV:t, vilket oroade mig något. Mot slutet av intervjun så berättade de dock en del om just min ev. kommande befattning. En månad senare fick jag brevet med godkännandet.
Citera
2020-07-05, 22:08
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja, det visar att du kanske är en extremt naiv, lite korkad och lättpåverkad person. En sådan vill man inte ha att hantera vapen.
Jag ser hellre en ärlig person än en lögnare hantera vapen i min närhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback