Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-30, 18:56
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Vad jag förstått så går Kinas ekonomi öppåt och fortsätter göra det och räknas vara en av världens rikaste länder inom ett antal år.
Det jag undrar är - Vad för slags militärförmåga besitter Kina om man tänker på teknologi, antal soldater, avancerade vapen osv ?
Och har de idag kapaciteten att utföra en fullskalig invasion av t.ex USA eller Europa?
Om Kina sätter in alla sina resurser med soldater och hela fadderullan

Skulle vara intressant att spekulera hur det skulle te sig. Med tanke på att Kina har en så enorm befolkning(1,4 miljarder?) så har de gott om folk, men soldater är ju såklart inte allt.
Samtidigt har jag lite svårt att tro att USA skulle sätta in kärnbomber(t.ex) på sin egen mark trots om det springer runt miljontals kinesiska soldater där.

Om vi leker med tanken att Kina faktiskt skulle klara av att sätta in så pass många trupper på t.ex USAs egna mark - hur skulle det utveckas? Hur skulle amerikanarna hantera detta?
Anfallskrig är väl alltid svårare än försvar också eller har jag fel?

Seriösa svar uppskattas
Citera
2020-06-30, 19:00
  #2
Medlem
Urinterapeuts avatar
Amerikanerna skyddas naturligt av världshav i alla riktningar vilket gör storskaliga landstigningar i stort sett omöjliga att genomföra utan upptäckt etc. Europa däremot i samråd med några andra länder hade nog gått förvånansvärt enkelt för kineserna. Där kommer väl NATO in i bilden och gör det hela lite svårare för dom.
Citera
2020-06-30, 19:01
  #3
Medlem
Kapacitet men hur ska dom komma dit eller hit?

Man lär ju se om x miljoner kineser mobiliserar sig.
Citera
2020-06-30, 19:03
  #4
Medlem
Kort svar:
Nej, de klarar knappt Taiwan.
Citera
2020-06-30, 19:14
  #5
Medlem
Att kina skulle kunna korsa stilla havet för att attackera USA obemärkt dröm vidare. Kolla hur stor USAs stilla havs flotta är dom skulle bli sänkta långt innan dom ens hann se Amerikansk mark.
Citera
2020-06-30, 19:15
  #6
Medlem
Kina är bra på en form av krig och det är det ekonomiska kriget med USA som de inom kort kommer vinna.
Citera
2020-06-30, 19:18
  #7
Medlem
Nej, inte USA och inte ens Europa.
Men Ryssland.

Ryssland har en lång gräns mot Kina som alltmer bebos av kinesiska migranter. Ryssland har mycket teknik men dåligt manskap, med undantag av ca 50.000 i specialförband. I markstrid har Ryssland inget att sätta mot Kina.

Dessutom har Ryssland något som Kina saknar och väldigt gärna vill ha: Naturresurser. Och Kina har en tillräckligt stor armé inte bara för att inta utan också för att hålla en stor del av Sibirien.
Citera
2020-06-30, 19:30
  #8
Medlem
Gubbelisa, sluta använd hittepåordet "millitäriskt". Militärt, heter det.
Citera
2020-06-30, 19:52
  #9
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Kina är bra på en form av krig och det är det ekonomiska kriget med USA som de inom kort kommer vinna.
Jag tror faktiskt inte det

https://www.youtube.com/watch?v=buVnId4oTVg
Citera
2020-06-30, 20:20
  #10
Medlem
ratanax2s avatar
Jösses, Kineserna har redan invaderat hela världen. Kejsaren är naken.
Citera
2020-06-30, 20:58
  #11
Medlem
rightclaws avatar
De är 1,9 miljarder antal och de har varit jordens största ekonomi sedan 2015 & 90% produkter på jorden är made in China. USA kan inte ens vinna mot litet skit land som Vietnam och bergstalibaner.
USA kan snart inte låna mer, de måste låna för att betala tidigare lån till deras privatägda central bank "snälla ni får betalt om ni trycker upp mer pengar så vi kan ge dem till er för tidigare lån sen lånar vi mer från er" det är inte hållbart, nu ska USA minska trupper i Tyskland, det är ekonomisk hävstång för att Tyskland snålar. 1 jet plans utveckling la US of A över 1 triljon på.
__________________
Senast redigerad av rightclaw 2020-06-30 kl. 21:00.
Citera
2020-06-30, 21:27
  #12
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rightclaw
De är 1,9 miljarder antal och de har varit jordens största ekonomi sedan 2015 & 90% produkter på jorden är made in China. USA kan inte ens vinna mot litet skit land som Vietnam och bergstalibaner.

1,439,323,776 invånare i Kina. Autist här om jag får be

De länder du nämner som USA inte "vunnit" mot är ju ändå anfallskrig, invasioner. Jag tror det är mycket svårare att vara framgångsrik när man är anfallaren, mycket mer står på spel.
USA lyckades iaf störta Saddam Hussein och döda(mörda?) Bin Laden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback