• 1
  • 2
2020-06-30, 21:26
Medlem
det är ju massa godsaker kvar!

Utöver tidigare tips som t ex i varma mackor; skär upp/hacka i lämplig storlek för tex gratänger/pajer dyl, smaksätt såser, använd till pastarätter, i/till potatismos, smält till ostchips, ha i omelett/äggröra, bara som snacks, i sallad, på pizzan, brödbakning/matiga muffins, osv osv....

Cheddar går ju tom att använda när man gör äppelpaj hörrudu! här kastas inget i onödan!
Citera
2020-06-30, 21:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Riv och ha på macka, grating, pizza, pasta. Eller frys in och ta fram vid behov.
Citera
2020-06-30, 23:58
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Riv och ha på macka, grating, pizza, pasta. Eller frys in och ta fram vid behov.

Det som kan va spännande i sådana fall är att blanda ostar så man ska inte va rädd för det.. kan bli spännande smaker .. om man nu nte går och köper samma ostar hela tiden

Varma mackor gillar nog alla
Citera
2020-07-01, 06:52
Bannlyst
De där sista 5 millimeterna är ju det godaste på osten! Skälva vaxet hos osten!

Det härligt feta lagret av fetkams som är så härligt att gluffsa i sig!

Jag skojar så klart.

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Får man fråga, hur mycke det är kvar av osten?
Sista 5 mm. är väl inte mycke att spara på.

EDIT... ok såg bilden efter detta inlägg.
Senast redigerad av Varsamt 2020-07-01 kl. 06:55.
Citera
2020-07-02, 01:16
Medlem
Oftast blir det att det läggs i en omelett till lunch. Finns det läge så är det alltid trevligt att lägga det på en pizza eller en gratäng också, men omeletten brukar vara förstaalternativet.
Citera
2020-07-07, 20:26
Medlem
Helenedals avatar
Jag öppnar en ny ost. Skalken tar jag ordentliga bitar av och lägger i kaffet, så det blir kaffeost 3-4 dagar varannan månad.

Pröva!
Citera
2020-07-07, 22:52
Medlem
DanskeBankOfficials avatar
Gör en riktigt nice mac&cheese, skitgott med stekt zucchini och paprika
Citera
2020-07-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av multi3000
Ja, precis som rubriken: vad gör man? Vad gör ni?

När osten når den här nivån går den ju inte att hyvla utan att man river isär den istället. Slänger ni resten? Fryser in?

Det jag gjort hittills är rivit och frusit in, alternativt slängt. Men nu har jag bara en massa ostrester i frysen eftersom att tidsintervallerna inte möts. Jag hinner liksom inte avverka osten i frysen.

Tips mottages gärna då jag ogillar att slänga mat.

Den förbannade osten

Om du känner dig extra kreativ och vill laga någon maträtt med mycket ost och tröttnat på alla pajer och pastasåser kan du testa någon av dessa schweiziska rätter: raclette eller fondue.

Raclette går att göra i ugnen. Du behöver inte ens en raclettegrill och kan ta de ostsorter som du har i frysen.
Citera
2020-07-08, 19:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multi3000
Ja, precis som rubriken: vad gör man? Vad gör ni?

När osten når den här nivån går den ju inte att hyvla utan att man river isär den istället. Slänger ni resten? Fryser in?

Det jag gjort hittills är rivit och frusit in, alternativt slängt. Men nu har jag bara en massa ostrester i frysen eftersom att tidsintervallerna inte möts. Jag hinner liksom inte avverka osten i frysen.

Tips mottages gärna då jag ogillar att slänga mat.

Den förbannade osten
Skär bort vaxet redan från början.
När osten nått ner till en hyvelbredd så ställ den på högkant, när du gått en plan yta då vänd den.
Med lite erfarenhet så kortar man in den.
Citera
2020-07-08, 19:39
Medlem
olasvenssons avatar
Jag tärnar osten och ger till fåglarna.
Citera
2020-07-11, 16:47
Medlem
Ha till fredagstacon.... testat det?
Citera
  • 1
  • 2