• 1
  • 2
2020-06-30, 17:48
Medlem
multi3000s avatar
Ja, precis som rubriken: vad gör man? Vad gör ni?

När osten når den här nivån går den ju inte att hyvla utan att man river isär den istället. Slänger ni resten? Fryser in?

Det jag gjort hittills är rivit och frusit in, alternativt slängt. Men nu har jag bara en massa ostrester i frysen eftersom att tidsintervallerna inte möts. Jag hinner liksom inte avverka osten i frysen.

Tips mottages gärna då jag ogillar att slänga mat.

Den förbannade osten
Citera
2020-06-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av multi3000

När osten når den här nivån går den ju inte att hyvla utan att man river isär den istället. Slänger ni resten? Fryser in?

Det jag gjort hittills är rivit och frusit in, alternativt slängt. Men nu har jag bara en massa ostrester i frysen eftersom att tidsintervallerna inte möts. Jag hinner liksom inte avverka osten i frysen.

Den förbannade osten

Riv ner/dela och ha på pizza eller gratäng.
Citera
2020-06-30, 17:50
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Gör ett fet ostmacka och släng in den i ugnen så osten smälter och brödet blir knaprigt
Citera
2020-06-30, 17:53
Bannlyst
Dela osten i kuber, toppa med sånt du gillar som marmelad, oliver och annat. Om du ni inte vill riva osten.
Citera
2020-06-30, 17:59
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja det beror helt och hållet på vad du lagar för mat, alternativt vad du har för djur på din gård.

Riven ost blir väldigt god på gratänger, pizza, varma-mackor, lasagne, m.m.
så vist kan man använda osten till mycket.

Om du inte kommer på något att använda osten till, ja ge den till djuren om du har sådana,
grisar älskar ost, ja även vissa hundar, så nog går det åt.

Rullkragen
Citera
2020-06-30, 18:11
Medlem
När man inte längre kan hyvla osten så skär jag den i strimlor och lägger dessa på mackan, kotletten eller käkar de som de är. Man kastar inte mat i onödan.
Citera
2020-06-30, 18:22
Bannlyst
Så här i heta Sommarsverige kanske det passar bra att göra en god pastasallad, där du tärnar ner osten tillsammans med skinka och spröd isbergssallad.

Hela din familj kommer njuta av det.

Det kommer bli hur bra som helst! Garanterat!
Senast redigerad av Varsamt 2020-06-30 kl. 19:16.
Citera
2020-06-30, 18:44
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag kör på samma linje som rullkragen.

Brukar hacka upp ostskalkar och ge bitarna till hönsen.

De blir överlyckliga och vi får ju ägg av dem, så något gott då och då som tack kan vi bjuda på och det blir inget som slängs i onödan.
Citera
2020-06-30, 19:53
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av multi3000

Den förbannade osten

Det blir ju inte mycket till övers så jag brukar köpa en småpåse riven präst/cheddar och lägga till detta och göra en ost och skinksås, byter dock ut skinkan mot tärnat bacon eller kassler
Citera
2020-06-30, 19:55
Medlem
53....so whats avatar
Får man fråga, hur mycke det är kvar av osten?
Sista 5 mm. är väl inte mycke att spara på.

EDIT... ok såg bilden efter detta inlägg.
Citera
2020-06-30, 20:00
Medlem
53....so whats avatar
Varm ost är svårare att hyvla, ha den inte ute för länge.
Diskar du inte hyveln mellan användandet skär den bättre utan att fastna i osten. Ohygieniskt...nej.
Köp en plasthyvel, tjockare skivor men osten fastnar inte i hyveln.
Citera
2020-06-30, 21:15
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Köp ingen ny ost förrens du använt all ost i frysen, det blir smält ost på mackan ett tag.
det är gott.
Köp en toaster och experimentera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här