2020-07-03, 14:11
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Ofta lagar man samma gamla rätter vecka ut och vecka in.

Min fråga till er är nu, när lagade ni en rätt som normalt inte står på tallriken hemma hos er oftast?

Jag har själv inte lagat nåt, förutom när jag skulle baka venezuelanska bröd.

Jag hade fel majsmjöl som var för grynigt.

Det är svårt att få tag i bra majsmjöl här i Sverige.

Är det sånt bröd som man kan fylla med ost?
-Isf kanske du skulle vilja länka eller skriva receptet.

En gång i veckan brukar jag testa nåt nytt recept men denna veckan orkar jag inte hitta nåt nytt, det får bli en beprövad pastarätt.
Citera
2020-07-03, 14:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Har kört i ugnen också men får bara upp den i 275 grader. Läste nån expert som skrev att optimal temp för pizza är 450 grader (!) och 90 sekunder gräddningstid. Vete fan hur det går till men jag hade nog 320-350 grader och det tog under 5 min.

Den här degen gör jag, blir jävligt bra.

https://www.landleyskok.se/recept/mu...tesurdegspizza

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Det funkar att köra en pizza i ugnen på pizzasten och få samma resultat som på en grill. Det tar lite längre tid i ugnen bara.

Jo, jag vet allt kring konsten att laga pizza. Jag har bara inte en vedugn hemma och inte orkat slita fram grillen för att grädda en pizza. Det är något psykologiskt som säger mig att det är för mycket jobb för den extra belöningen.

Kalljäst pizzadeg i 4 dagar har jag kommit fram till är det absolut bästa enligt min smak. Crambys grund håller fortfarande toppklass, även om jag har i mindre jäst.

https://www.cafe.se/jonas-crambys-pe...-du-den-hemma/
Citera
2020-07-03, 15:52
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja i går lagade jag något, jag inte brukar.
Var ute och fiskade Abborre, ganska stora.
Flådde dem och "smetade in dem med grovmalen peppar, typ svart, grön rosmarin och vit,
lite olivolja på och lite citron.
Stoppade dem sedan i ett avsågat oljefat som jag har gjort med en del annat "meck" till rök.
Efter någon timme var dom nästan färdiga.
Nu tog jag nästa avsågade oljefat, som är en grill,
lite nypotatis, och grönsaker som tomater, paprika, lök, m.m.
och till sist på med dom rökande Abborrarna i endast några minuter.
En sås av gräddfil, creme fraiche, egena gjord krossade tomater och vitlök.
Sedan var det bara att kalla på ungarna och frun!
Så var det uppätet på några minuter.

Väldigt kul och faktiskt enkelt, och familjen gillade det!

Rullkragen
Citera
2020-07-06, 18:46
Medlem
Ja jag lagar nytt varje dag har aldrig lagat någon gammal mat vad jag kan påminna mig
Citera
2020-07-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Ofta lagar man samma gamla rätter vecka ut och vecka in.

Min fråga till er är nu, när lagade ni en rätt som normalt inte står på tallriken hemma hos er oftast?

Jag har själv inte lagat nåt, förutom när jag skulle baka venezuelanska bröd.

Jag hade fel majsmjöl som var för grynigt.

Det är svårt att få tag i bra majsmjöl här i Sverige.

Venezuelanska bröd verkar spännande!
Kan du skriva ner receptet?
I utbyte kan du få mitt senaste experiment som blev riktigt lyckat, fast jag körde utan inlagd lök & med Västerbottensost. Utgick från detta recept.

Schweiziska raclette-spett, med smält ost.
https://www.svt.se/recept/raclette-m...ka-och-potatis
Citera
2020-07-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Senaste på matfronten är ch bönor: jag kokar färsk pasta tillsammans med buljong och kryddor. Steker lök och öppnar en paket bönor och blandar ner allt tillsammans. Har haft fisk.

Igår gjorde jag god kvällsmat: Delikatess-kroppkakor med smör och öl.

Vad har du i dina delikatesskroppkakor?
Alltid kul med nya recept.
Citera
2020-07-10, 23:26
Medlem
Om man vill ha en riktigt god men snabb ”onsdagsmiddag” så rekommenderar jag ”Efverts Pepparbiffgryta”

Ingredienser. 3-4pers eller 2 hungriga.

Lövbiff. 1kg

Jensen køkken pepparsås x 2 (https://www.mat.se/butik/peppar-sas-...s-bofhus-250ml)

Vispgrädde. 5dl.

Lök.

Salt.

Tillagning:
Strimla lövbiff. 1kg till 3-4 pers.
Bryn lövbiffen.

Hacka lök, bryn på den lite snabbt (ihop med lövbiffen)

Häll i pepparsåsen och grädden i pannan med kött och lök, rör ihop, låt puttra ett par minuter. Klart! Uppskattar tillagningstiden till ca 10 minuter och kanske 5-10 minuter förberedelse. Tillbehören kan ju dock ta lite tid, tex potatis.
Dock är det perfekt om man har potatis över sedan dagen innan, då pressar man den kokta potatisen från dagen innan så blir den varm fort i micron också.

Såsen kan vara lite pepparstark om man blandar enligt flaskan 50/50 grädde och pepparsås, då späder man bara i lite till grädde.

Servera den med pressad potatis, kokt potatis, ris, potatisklyftor eller vad som helst egentligen.

Smaklig spis!

Mvh Efvert.
Citera
2020-07-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placeboeffekten
Vad har du i dina delikatesskroppkakor?
Alltid kul med nya recept.

Ja det är kul med lite nya idéer.
Delikatess-kroppkakorna köpte jag på maxi, men dom finns även på citygross.
Det är ganska tung mat - så jag tycker det är bäst med någon grönsak till.

(två gånger har jag provat göra egna kroppkakor, ena gången lyckades det - den andra gången blev det potatissoppa)
Citera
2020-07-14, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja det är kul med lite nya idéer.
Delikatess-kroppkakorna köpte jag på maxi, men dom finns även på citygross.
Det är ganska tung mat - så jag tycker det är bäst med någon grönsak till.

(två gånger har jag provat göra egna kroppkakor, ena gången lyckades det - den andra gången blev det potatissoppa)

Okej, tack för tipset!
Lite fuskigt att köpa färdiglagade delikatesskroppkakor och sedan värma, men självklart enklare än att stå vid spisen i flera timmar.

Synd att du misslyckades andra gången du testade laga det själv. Hoppas du lyckas bättre nästa gång och avslöja gärna receptet i så fall.
Citera
2020-07-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Om man vill ha en riktigt god men snabb ”onsdagsmiddag” så rekommenderar jag ”Efverts Pepparbiffgryta”

Ingredienser. 3-4pers eller 2 hungriga.

Lövbiff. 1kg

Jensen køkken pepparsås x 2 (https://www.mat.se/butik/peppar-sas-...s-bofhus-250ml)

Vispgrädde. 5dl.

Lök.

Salt.

Tillagning:
Strimla lövbiff. 1kg till 3-4 pers.
Bryn lövbiffen.

Hacka lök, bryn på den lite snabbt (ihop med lövbiffen)

Häll i pepparsåsen och grädden i pannan med kött och lök, rör ihop, låt puttra ett par minuter. Klart! Uppskattar tillagningstiden till ca 10 minuter och kanske 5-10 minuter förberedelse. Tillbehören kan ju dock ta lite tid, tex potatis.
Dock är det perfekt om man har potatis över sedan dagen innan, då pressar man den kokta potatisen från dagen innan så blir den varm fort i micron också.

Såsen kan vara lite pepparstark om man blandar enligt flaskan 50/50 grädde och pepparsås, då späder man bara i lite till grädde.

Servera den med pressad potatis, kokt potatis, ris, potatisklyftor eller vad som helst egentligen.

Smaklig spis!

Mvh Efvert.

Tack för tipset! Verkar ju snabbt & enkelt att svänga ihop på en vanlig kväll.
Måste fråga, du skriver:
"Jensen køkken pepparsås x 2. "
Använder du verkligen två flaskor á 250 ml i receptet? Räcker det inte med en?
Citera
2020-07-14, 11:28
Medlem
Citat:
Tack för tipset! Verkar ju snabbt & enkelt att svänga ihop på en vanlig kväll.
Måste fråga, du skriver:
"Jensen køkken pepparsås x 2. "
Använder du verkligen två flaskor á 250 ml i receptet? Räcker det inte med en?

Jag brukar göra det men det räcker nog alldeles säkert med en flaska, jag tycker sås är gott och därför har jag kört med två, men genom att detta är ett ”recept” om man nu kan kalla det så? Som jag bara tagit helt ur luften så får givetvis alla modifiera det som dom vill.

Mvh Efvert.
Citera
2020-07-15, 12:52
Medlem
Citat:
Okej, tack för tipset!
Lite fuskigt att köpa färdiglagade delikatesskroppkakor och sedan värma, men självklart enklare än att stå vid spisen i flera timmar.

Synd att du misslyckades andra gången du testade laga det själv. Hoppas du lyckas bättre nästa gång och avslöja gärna receptet i så fall.

Ja det var synd jag misslyckades - tog bort lusten att göra det igen. Man lägger i bollarna i kokande vatten har jag för mig. och så ska dom koka sig fasta. Jag hade en stoor gryta och det blev bara soppa - alltså bollarna kokade sönder -upplöstes. Jag kände på mig att detta är antagligen ett standard-misstag.. (men jag vet ju inte vad det var jag gjorde som var fel)
Första gången var nog nybörjartur..

Skulle jag göra egna nu skulle jag försöka med någon alternativ fyllning. Antagligen stekt svamp och lök och någon grönsak - kanske spenat eller nässlor?
Nu har jag flyttat - men någonstans i en kartong ska det ligga en gammal kokbok. Det var från den jag tog de flesta recept som jag provade då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in