• 1
  • 2
2006-05-04, 10:50
Medlem
jmo_hs avatar
Passar kanske inte riktigt in här, men nu blir det så.

Min fråga lyder: Om en djurart fick människans intelligens, men behöll sina fysiska och övriga biologiska egenskaper, vem hade då blivit människans värsta djurfiende i ett världskrig? Och hur skulle detta krig se ut?

Mitt bidrag: Svartmyran

Den finns nästan över hela världen och är antagligen det djur med tillräckliga egenskaper som det finns flest av. De kan offra ett nästan oändligt antal på varje människa. De skulle kunna ta sig in kraftstationer och fördärva. De skulle kunna försura dricksvatten. Sprida sjukdomar in i hemmen och på millitärbaser. Fördärva fordon genom att krypa in känsliga utrymmen osv.
Citera
2006-05-04, 12:18
Medlem
wellermans avatar
Skulle gissa på något apdjur. Dom har kroppar som gör att de kan använda många av våra vapen och saker samt att de kan konstruera nya saker.
Citera
2006-05-04, 15:49
Medlem
jmo_hs avatar
Jag tänkte också det, men det finns ju inte särskillt många apor om man jämför med människor, så de skulle nog ta slut ganska fort.
Citera
2006-05-04, 17:49
Medlem
jakersnelhests avatar
Jag håller med jmo_h.

Det finns inte alls särskilt många apor i förhållande till människor, men däremot små insekter finns det miljarders miljoner av.

Kanske kackerlackan är en bra kandidat? Tåligare än myran dessutom.
Citera
2006-05-04, 17:55
Bannlyst
.
Inte precis ett djur men väl en levande organism.

Förmodligen någon typ av virus:
Hanta, Ebola, Marburg, HIV, Lassa....u take a pick.

// N
Citera
2006-05-04, 17:59
Medlem
toMishs avatar
Hmm.. Det finns ju ett par hundra apsorter, och de är antagligen tillsammans många fler än människan, men om man bara får använda sig av en art blir det svårare. Om det är en insekt skulle vi antagligen kunna lägga insektsgift lite överallt. Någon flygande insekt? Geting?

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av northix
.
Inte precis ett djur men väl en levande organism.

Förmodligen någon typ av virus:
Hanta, Ebola, Marburg, HIV, Lassa....u take a pick.

// N

Virus anses sällan vara levande organismer.
Citera
2006-05-04, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toMish

Virus anses sällan vara levande organismer.
.
My bad....då säger jag parasit då

// N
Citera
2006-05-04, 18:50
Medlem
wellermans avatar
Får djuren några generationer på sig att organisera sig i hemlighet eller blir de bara "smarta" över en natt? Kan vi förutsätta att dessa djur sympatiserar stenhårt med varandra och hatar människor?
Under rätt förhållanden skulle jag nog respektera några miljoner chimpanser med kärnvapen.

Virusen skulle jag inte frukta om de hade samma värderingar som oss. Det skulle betyda för dem att de måste offra flera miljoner av sina egna för att döda en av oss.

När jag tänker efter så ska väll människan leva i symbios med en massa bakterier (för matsmältning m.m). Om dessa bara tog och deserterade över till något annat djur skulle vi nog få problem.
Citera
2006-05-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmo_h
Passar kanske inte riktigt in här, men nu blir det så.

Min fråga lyder: Om en djurart fick människans intelligens, men behöll sina fysiska och övriga biologiska egenskaper, vem hade då blivit människans värsta djurfiende i ett världskrig? Och hur skulle detta krig se ut?

Mitt bidrag: Svartmyran

Den finns nästan över hela världen och är antagligen det djur med tillräckliga egenskaper som det finns flest av. De kan offra ett nästan oändligt antal på varje människa. De skulle kunna ta sig in kraftstationer och fördärva. De skulle kunna försura dricksvatten. Sprida sjukdomar in i hemmen och på millitärbaser. Fördärva fordon genom att krypa in känsliga utrymmen osv.

Det finns faktiskt en djurart som är smartare än människan, men så krigar den heller inte, utan tvingas hela tiden att försöka överleva. Den är ganska listig. Så länge den håller sig till småsmulor och inte tar stora bitar undgår den husbondens vrede, däremot får den husmor efter sig som försöker täppa till hålet med trasor och sånt. Då tvingas råttan att ta lite större bitar.

Det tycks vara dött lopp eller hur, ändå finns det en lösning för råttan. Vad kan det vara? Kom ihåg, det finns en katt i huset och husbonden är neutraliserad. Ledtråd: råttan har en svans och svansen liknar något.

Knäck den gåtan och du behöver inte kriga längre. Make love not war.
Citera
2006-05-05, 02:51
Medlem
Omnigrs avatar
Jag tror någon typ av negroid art skulle vara det farligaste djuret om det blev lika intelligent som människan.
De är smittospridande flockdjur med stort antal individer. Det skulle säkerligen bli en katastrof.
Citera
2006-05-05, 03:22
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnigrå
Jag tror någon typ av negroid art skulle vara det farligaste djuret om det blev lika intelligent som människan.
De är smittospridande flockdjur med stort antal individer. Det skulle säkerligen bli en katastrof.
Ha, ha.. Mycket roligt.

För att angripa frågan så är vi folk stora, ganska få, förökar oss långsamt, och har lättast för att attackera en stor individ. En bra fiende är liten, snabb och flygande. Getingar, humlor, etc. De kan föröka sig snabbt, blir svåra att döda, är snabba och kan anfalla i massor. Människor är också väldigt långsamma för dom, ja, ni har ju försökt swatta en fluga, likt dinosaurierna var långamma ur däggdjurens snynvinkel.
Citera
2006-05-05, 11:09
Medlem
dIRe_s avatar
Jag skulle tro att någon form av bin skulle vara den västa fienden. Har ni sett "Katastrofplats Houston"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in