• 1
  • 2
2020-06-28, 10:26
Medlem
Har kanske ett jobb på g i Borås, men vart ska man bo? Vill gärna ha gång eller cykelavstånd till centrum, bo i ett lugnt (barnvänligt) område med natur nära till hands.

Har läst på flashback att områdena hässleholmen, hulta och norrby (och sjöbo?) är att undvika, medan lugna områden är bland annat bergdalen, hestra och norrmalm.

Finns en del områden jag sällan (aldrig) läst om som jag är osäker på huruvida dom är bra eller dåliga - alideberg, norrbygärdet, tullen, göta med flera, hur är dom?
Citera
2020-06-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Har kanske ett jobb på g i Borås, men vart ska man bo? Vill gärna ha gång eller cykelavstånd till centrum, bo i ett lugnt (barnvänligt) område med natur nära till hands.

Har läst på flashback att områdena hässleholmen, hulta och norrby (och sjöbo?) är att undvika, medan lugna områden är bland annat bergdalen, hestra och norrmalm.

Finns en del områden jag sällan (aldrig) läst om som jag är osäker på huruvida dom är bra eller dåliga - alideberg, norrbygärdet, tullen, göta med flera, hur är dom?

Alideberg är bra och lättcyklat till centrum, göta är med nära centrum, tullen är bra område men många tunga backar när du ska cykla hem. Sjöbo är inte dåligt heller direkt längre. Norrmalm är med ett bra område och jättenära centrum fin natur.
Senast redigerad av Vilgo 2020-06-28 kl. 10:43.
Citera
2020-06-28, 11:21
Medlem
Trandared är bra. Lugnt och nära till ett rätt stort friluftsområde.

Norrmalm är rätt fint. Bor du på övre Norrmalm, så har du nära till ett bra friluftsområde oxå.

Centrum, Norrby, Hulta och Hässleholmen...dessa är väääldigt invandrartäta.
Citera
2020-06-28, 11:32
Medlem
Borasare1980s avatar
Alideberg är väldigt lugnt, antagligen eftersom det mesta här är bostadsrätter så det är skötsamt folk som bor här. Men det bor inte många svenskar här så om du är svensk kan det kännas ensamt bland alla iranier, jugoslaver, araber, albaner och äldre finnar. Somalier håller inte till på Alideberg överhuvudtaget. Jag har bott på Alideberg i över 15 år. Haft inbrott i vindsförråd och cykelförråd vid ett tillfälle vardera men annars inte märkt nåt kriminellt här. Aldrig nån fylla, drogverksamhet eller annat stök. Sen är det enbart 5-10 minuter gångavstånd till Knalleland, Ryavallen, ICA, Borås Arena, Systembolaget, Max, McDonalds, badhus, utomhusbad, djurpark, busshållplats, tåg och skogsområden så det är rätt smidigt att bo här. Inte mycket trafikljud heller, vare sig från bussar eller tåg. Alideberg ligger på en kulle men det går fint att cykla om man har lite benmuskler och jävlaranamma. Att promenera till centrum tar 20 minuter. Med cykel tar det 10 högst. Finns gott om cykelvägar.
Senast redigerad av Borasare1980 2020-06-28 kl. 11:54.
Citera
2020-06-28, 14:14
Medlem
PlantBamboos avatar
Citat:

Varför är Hässleholmen, Hulta, Norrby och Sjöbo att undvika?
Citera
2020-06-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Alideberg är bra och lättcyklat till centrum, göta är med nära centrum, tullen är bra område men många tunga backar när du ska cykla hem. Sjöbo är inte dåligt heller direkt längre. Norrmalm är med ett bra område och jättenära centrum fin natur.

Har sjöbo förändrats till det bättre? Hur är det med alideberg och natur, finns det något grönområde nära?

Citat:
Ursprungligen postat av VlaadDracuu
Trandared är bra. Lugnt och nära till ett rätt stort friluftsområde.

Norrmalm är rätt fint. Bor du på övre Norrmalm, så har du nära till ett bra friluftsområde oxå.

Centrum, Norrby, Hulta och Hässleholmen...dessa är väääldigt invandrartäta.

Är hela norrby dåligt? hört att det finns nåt som heter norrbygärdet, som ska ligga nära byttorp mot knalleland, och att det ska vara bättre (bostadsrätter), vet du nåt om det?

Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Alideberg är väldigt lugnt, antagligen eftersom det mesta här är bostadsrätter så det är skötsamt folk som bor här. Men det bor inte många svenskar här så om du är svensk kan det kännas ensamt bland alla iranier, jugoslaver, araber, albaner och äldre finnar. Somalier håller inte till på Alideberg överhuvudtaget. Jag har bott på Alideberg i över 15 år. Haft inbrott i vindsförråd och cykelförråd vid ett tillfälle vardera men annars inte märkt nåt kriminellt här. Aldrig nån fylla, drogverksamhet eller annat stök. Sen är det enbart 5-10 minuter gångavstånd till Knalleland, Ryavallen, ICA, Borås Arena, Systembolaget, Max, McDonalds, badhus, utomhusbad, djurpark, busshållplats, tåg och skogsområden så det är rätt smidigt att bo här. Inte mycket trafikljud heller, vare sig från bussar eller tåg. Alideberg ligger på en kulle men det går fint att cykla om man har lite benmuskler och jävlaranamma. Att promenera till centrum tar 20 minuter. Med cykel tar det 10 högst. Finns gott om cykelvägar.

Låter ju rätt bra! Har inget emot invandrare så länge det inte medför kriminalitet och stök. Rör sig dom stökiga invånarna något mellan stadsdelarna eller tenderar dom att stanna "hos sig själva"?

Citat:
Ursprungligen postat av PlantBamboo

Hört att det är mycket "dåligt folk" där, kriminalitet och annat skit.
Citera
2020-06-29, 10:01
Medlem
Citat:
Är hela norrby dåligt? hört att det finns nåt som heter norrbygärdet, som ska ligga nära byttorp mot knalleland, och att det ska vara bättre (bostadsrätter), vet du nåt om det?

Norrbygärde är en del av Norrby. Vissa hus är bostadsrätter, men de ligger precis intill höghus med hyresrätter. Om du vill gå till Knalleland eller centrum så behöver du fortfarande ta dig genom Norrby. Du kommer fortfarande bo där BMW-bilar kör så fort de kan för att vara coola och där kamphundar anses fräcka.
Citera
2020-06-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantBamboo

Jag tror att Sjöbo är det lugnare av dessa områden, men det har varit överfall mot personal i matbutik, rån på Pizzeria och bensinmack, mm.

Hässleholmen och Norrby är katastrof. Boende bränner kommunens bilar, så att de nu måste ha omärkta bilar som inte kan parkeras på samma ställe (flera likadana bilar på raken räckte för att de skulle antändas). Parkeringsvakter kan inte göra sitt arbete där. Vet inte om Hulta konstant är lika illa, men det är inte långt ifrån.
Citera
2020-06-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MordredDeschain
Norrbygärde är en del av Norrby. Vissa hus är bostadsrätter, men de ligger precis intill höghus med hyresrätter. Om du vill gå till Knalleland eller centrum så behöver du fortfarande ta dig genom Norrby. Du kommer fortfarande bo där BMW-bilar kör så fort de kan för att vara coola och där kamphundar anses fräcka.

Okej, då känns det som att det inte är någon idé att bo där heller. Tänkte att det kanske var bättre då det var bostadsrätter.

Hur är det med Lundby och Byttorp?
Citera
2020-06-29, 14:57
Medlem
Citat:
Okej, då känns det som att det inte är någon idé att bo där heller. Tänkte att det kanske var bättre då det var bostadsrätter.

Det kanske låter lite hårt, men för att förstå vad jag menar. Kolla Västra nygatan i Borås på någon karttjänst. Norr om gatan är Norrbygärde är omringat av Västra nygatan, Dalbogatan och Alingsåsvägen. Det är dock ett litet område, och hela området innanför Alingsåsvägen, Norrby långgata och järnvägen är Norrby. Hela området är problematiskt. Det var inte så längesen en bilförare blev misshandlad på Alingsåsvägen mellan Parkgatan och Västra nygatan.

Tror inte det finns några bostäder i Lundby. Det är ett område med ishall, inomhushall, bilförsäljare, kraftvärmeverk, mm.

Det finns många bra ställen att bo på, dock skulle inte jag vilja bo på Norrby, Hässleholmen, Hulta, eller gator som är direkt angränsande. Det finns även delar av Göta där det varit problem. Förra veckan skjöts det i en trappuppgång där någon gängledare sägs bo.

Om man tittar på samma sida av stan som Norrby så är Parkstaden, Byttorp, Tullen och Hestra bra val. Områdena ligger nära Rya åsar och Pickesjön.

Tittar man på samma sida som Hässleholmen/Hulta så ligger Centrum, Lugnet, Bergdalen och Villastaden mer centralt och Brämhult/Sörmarken ligger längre bort. I de senare är det eventuellt svårt med lägenheter.

Även Trandared kan vara trevlig med närhet till Kransmossen.

I en annan riktning ligger Daltorp, Göta och Kristineberg. Osäker på Daltorp, men Göta skulle jag vara lite försiktig med, samt även vissa delar av Kristineberg. Gällande Kristineberg så skulle jag hålla mig borta från Lars Kaggsgatan, där den går in i ett område vid Burkens livs. Om du kollar street view där så ser du nog varför.
Citera
2020-06-29, 14:58
Medlem
Citat:

Ska tillägga gällande Norrbygärde. Det kan mycket väl vara så att bostadsrätterna i sig är lugna och att föreningen är bra. Men med erfarenhet av området, samt lite inblick i vad som händer där nu, så skulle jag inte vara bekväm att bo där själv. Speciellt inte med barn.
Citera
2020-06-29, 19:50
Medlem
Borasare1980s avatar
När det gäller grönområden kring Alideberg så finns det skog precis intill på andra sidan järnvägen som angränsar mot djurparken och Norrmalm. Men det är bara en brant slänt med några stigar och enda anledningen att tänkas gå där är väl för att hastigt rasta hunden, få en skymt av elefanter eller ta genväg upp till Norrmalm som ligger ovanför om man promenerar 100 meter.

Annars finns Rya åsar som närmaste ordentliga grönområde men då får man promenera sisådär 500 meter först förbi Borås Arena. Men väl där finns ordentligt med grusvägar med varierande upp och nerförsbackar som är perfekta att motionera i och fin vy över staden därifrån.

Sjöar med badplatser... Kypesjön har helt ok liten badplats och ligger nog närmast men man måste passera en kraftig upp- och nerförsbacke för att cykla dit, tar nog en kvart minst. På den kvarten är det smidigare att cykla till Almenäs som ligger längre bort men plan väg dit och större badplats med ordentligt Café.
Senast redigerad av Borasare1980 2020-06-29 kl. 19:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in