• 1
  • 2
2020-06-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MordredDeschain
Det kanske låter lite hårt, men för att förstå vad jag menar. Kolla Västra nygatan i Borås på någon karttjänst. Norr om gatan är Norrbygärde är omringat av Västra nygatan, Dalbogatan och Alingsåsvägen. Det är dock ett litet område, och hela området innanför Alingsåsvägen, Norrby långgata och järnvägen är Norrby. Hela området är problematiskt. Det var inte så längesen en bilförare blev misshandlad på Alingsåsvägen mellan Parkgatan och Västra nygatan.

Tror inte det finns några bostäder i Lundby. Det är ett område med ishall, inomhushall, bilförsäljare, kraftvärmeverk, mm.

Det finns många bra ställen att bo på, dock skulle inte jag vilja bo på Norrby, Hässleholmen, Hulta, eller gator som är direkt angränsande. Det finns även delar av Göta där det varit problem. Förra veckan skjöts det i en trappuppgång där någon gängledare sägs bo.

Om man tittar på samma sida av stan som Norrby så är Parkstaden, Byttorp, Tullen och Hestra bra val. Områdena ligger nära Rya åsar och Pickesjön.

Tittar man på samma sida som Hässleholmen/Hulta så ligger Centrum, Lugnet, Bergdalen och Villastaden mer centralt och Brämhult/Sörmarken ligger längre bort. I de senare är det eventuellt svårt med lägenheter.

Även Trandared kan vara trevlig med närhet till Kransmossen.

I en annan riktning ligger Daltorp, Göta och Kristineberg. Osäker på Daltorp, men Göta skulle jag vara lite försiktig med, samt även vissa delar av Kristineberg. Gällande Kristineberg så skulle jag hålla mig borta från Lars Kaggsgatan, där den går in i ett område vid Burkens livs. Om du kollar street view där så ser du nog varför.

Tack för din insikt gällande Norrbygärde, då vet jag att det är bättre att hålla sig därifrån.

Med tanke på det du skriver angående Göta, kanske det är bättre att hålla sig därifrån? Inklusive närliggande ställen så som Dammsvedjan?

Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
När det gäller grönområden kring Alideberg så finns det skog precis intill på andra sidan järnvägen som angränsar mot djurparken och Norrmalm. Men det är bara en brant slänt med några stigar och enda anledningen att tänkas gå där är väl för att hastigt rasta hunden, få en skymt av elefanter eller ta genväg upp till Norrmalm som ligger ovanför om man promenerar 100 meter.

Annars finns Rya åsar som närmaste ordentliga grönområde men då får man promenera sisådär 500 meter först förbi Borås Arena. Men väl där finns ordentligt med grusvägar med varierande upp och nerförsbackar som är perfekta att motionera i och fin vy över staden därifrån.

Sjöar med badplatser... Kypesjön har helt ok liten badplats och ligger nog närmast men man måste passera en kraftig upp- och nerförsbacke för att cykla dit, tar nog en kvart minst. På den kvarten är det smidigare att cykla till Almenäs som ligger längre bort men plan väg dit och större badplats med ordentligt Café.

Tack för svar. Så om jag förstår rätt är det ca 500 meter till plats lämplig för jogging och promenad?
Citera
2020-06-30, 20:44
Medlem
Borasare1980s avatar
[QUOTE
Tack för svar. Så om jag förstår rätt är det ca 500 meter till plats lämplig för jogging och promenad? [/quote]

Ja, det stämmer. 500 meter till Rya åsar ungefär. Vill man ha utsikt över staden så är det ett bra ställe att motionera på.

Personligen brukar jag dock välja att motionera kring Kypesjön eftersom jag gillar sjöutsikten bättre. Jag brukar jogga hemifrån, upp genom skogsslänten mellan järnvägen och Norrmalm, sen tvärs över ett gräsområde stor som en halv fotbollsplan, direkt efter kommer en brant trappa på 50 meter. Efter trappan har man rätt kraftig mjölksyra men sen blir det successivt brantare nerförsbacke och 10 minuter senare är man nere vid kypegården och där finns det mängder med löpspår runt sjön. När jag sedan ska löpa hemåt finns det en rejäl mördarbacke som avslut genom ett skogsområde upp mot Liljeberget och därifrån är det en lagom nerförsbacke på asfalt hela vägen hem vilket väl är nån kilometer.

Du nämnde Dammsvedjan. Jag bodde där för 15 år sen, innanför den där 90-gradiga vägkröken som leder mot Kristineberg några hundra meter bort. Jag kan säga som så att Kristineberg är ett riktigt stökigt skitställe med mycket WT-människor men Dammsvedjan var hur lugn som helst där jag bodde. Det finns en relativt nybyggt idrottsområde med fotbollsplaner som ser fräscht ut där. Vet inte hur det är med löpspår men det borde finnas eftersom det är i anslutning till skog. Nackdelen med Dammsvedjan är att det ligger lite avsides och har dåligt med närbutiker. Fanns en när jag bodde där men den har blivit en däckfirma istället. Nu ligger väl ICA Maxi närmast men dit är för långt att promenera och det blir i så fall jobbig uppförsbacke hem med matkassarna.
Senast redigerad av Borasare1980 2020-06-30 kl. 20:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in