• 1
  • 2
2020-06-28, 02:44
Medlem
Skohornets avatar
Jag har supit och pundat bort hela min ungdom. Började spara pengar för första gången förra året. Jobbat ca 3 år totalt (fyller 30 i år) varav 1 år med skitlön, 1 år hos landstinget och 1 år hos ett stort privat företag med tjänstepension. Gjorde lite pengar på krypto och har väl totalt 90-100k på börsen och i fysiskt guld/silver. Knappt någon pension att tala om.

Är det värt att flytta den lilla insamlade pensionen man har till typ Avanza/NN? Och isåfall har ni några tips på vad man bör lägga det i? Studerar just nu och har två år kvar, så det kommer inte bli någon större tillväxt de kommande åren heller, tyvärr.
Citera
2020-06-28, 02:48
Medlem
Spara privat. Sätt av mer än du kanke först tänkt så kommer det att kännas bra vid pensionen. Du får nog räkna med att den dag du går i pension så är det allmänna pensionssystemet avskaffat eller så urvattnat att man blir blåst rakt av. Var och en får ta vara på sina egna intressen efter egen förmåga. Saten kan du inte lita på här. Det kan ingen. Så det är bara att ta tag i det efter bästa förmåga, ju förr desto bättre. Så sliper du kanske sitta och ransonera hur mycket ketchup du ska ha i potatismoset för att du inte har råd att köpa mer än en ketchupflaska om året.
Citera
2020-06-28, 03:35
Medlem
Seriöst? Du har 30 till 40 år kvar att jobba hade inte oroat mig särskilt mycket.
Senast redigerad av har 2020-06-28 kl. 03:42.
Citera
2020-06-28, 04:51
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Jag har supit och pundat bort hela min ungdom. Började spara pengar för första gången förra året. Jobbat ca 3 år totalt (fyller 30 i år) varav 1 år med skitlön, 1 år hos landstinget och 1 år hos ett stort privat företag med tjänstepension. Gjorde lite pengar på krypto och har väl totalt 90-100k på börsen och i fysiskt guld/silver. Knappt någon pension att tala om.

Är det värt att flytta den lilla insamlade pensionen man har till typ Avanza/NN? Och isåfall har ni några tips på vad man bör lägga det i? Studerar just nu och har två år kvar, så det kommer inte bli någon större tillväxt de kommande åren heller, tyvärr.

Långsiktiga fonder, hehe.
Du har inget att oroa dig för.
Citera
2020-06-28, 06:09
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet

100k ger en bruttoavkastning på 4.5 miljoner om 40 år (exkl. ISK skatt/år), givet 10% årlig avkastning. Satsa på att äga ett obelånat boende innan du börjar tänka på pensionsen; om du prompt ska börja redan nu så kolla om du kan löneväxla nån tusing?
Citera
2020-06-28, 06:42
Medlem
Enydrions avatar
Tja, jag har väl typ sumpat ungefär 20 år (då jag inte haft nån lön).

Har gått i pension för nåt år sedan, vid 62...

Då jag ändå sumpat så mycket så satsade jag på att få garantipension vid 65 , eller blir väl för mig vid 67, då jag begärt få ut privat pensionssparande (som arbetsgivaren betalar in) på kortaste tid = fem år. Får väl se om jag lyckats trolla bort mitt sparande tills 67, då jag nu har fyra mille på banken, och pengar man har över 100k räknas en del som inkomst.
Jag äger även 1,5 hus och det får jag reducera till ett, då bostaden inte räknas in.

Placerade en del på börsen, men den har nog gått +-0 för mig. Så det mesta har jag sparat från lönen (civilingenjör)

De har ändrat pensionssystemet för mig retroaktivt från de tio till 15 bästa åren till alla år man jobbat, så jag anpassade mig till regler som sedan ändrades, men de valde att ändra så mycket att jag med gott samvete (ur pensionssynpunkt) kunde skita i att jobba tio år till förutom de tio första...

Det hade nog inte politikerna tänkt sig

Så det är likadant för mig som med de vanliga jobbare med låg lön som gråter ut i pressen över att de får väldigt låg pension... Skillnaden är att de jobbat 20 år längre än mig för ungefär samma pension (jag kan tänkas ha lägre än dem)
Senast redigerad av Enydrion 2020-06-28 kl. 06:47.
Citera
2020-06-28, 07:12
Medlem
[quote=Skohornet|72089079]Jag har supit och pundat bort hela min ungdom. Började spara pengar för första gången förra året. Jobbat ca 3 år totalt (fyller 30 i år) varav 1 år med skitlön, 1 år hos landstinget och 1 år hos ett stort privat företag med tjänstepension. /QUOTE]
Vill bara inflika att du absolut inte är sent ute med pensionssparande. Inte fan måste man börja när man är 18. Du har ju nu runt 40 år på dig. Så noja inte över det!

Jag började spara privat när jag var 26 typ och självklart hade man lägre lön på den tiden. Då räknades dessutom bara åren från 28 års ålder med i den allmänna pensionen.

Det viktigaste är att må bra och hitta sin väg. Håll dig på fötter, var drogfri, jobba på och spara men ha trevligt också på resan.
Citera
2020-06-28, 11:22
Medlem
Du har ju hela arbetslivet framför dig - det är bara att skärpa till sig, skaffa bra jobb och låta tjänstepensionen ticka in. Då kommer du klara dig bra!

Lycka till!
Citera
2020-06-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
100k ger en bruttoavkastning på 4.5 miljoner om 40 år (exkl. ISK skatt/år), givet 10% årlig avkastning. Satsa på att äga ett obelånat boende innan du börjar tänka på pensionsen; om du prompt ska börja redan nu så kolla om du kan löneväxla nån tusing?

Varför 10%? Varför inte 20 eller 30%?

De som är insatta räknar istället med kanske 3-4% årlig tillväxt över sådana tidsperioder.
Citera
2020-06-28, 13:00
Medlem
RolexDatejusts avatar
Du är 30 år, inte 55 liksom. De flesta har inte mycket sparande när de är 30, eller ens vid 40-50 idag. Skulle du börja investera en symbolisk summa varje månad från och med nu, så kommer du gå från det du tycker är att ha "sumpat" ditt liv till att ha det bättre än över 90% av befolkningen över tid.

Det optimala hade såklart varit att börja vid 19 år eller tidigare, det kommer ju vara en stor fördel, men hur många gör det? Det viktiga steget är att börja investera långsiktigt och hålla sig till det konsekvent. De flesta klarar inte av det av någon anledning, så börja med det. Investera några tusenlappar i månaden varje månad i en lågavgiftad indexfond. Tjusningen med indexfond är att du följer marknaden snarare än enskilda företag och kan sätta ett automatiserat månadsspar.
Citera
2020-06-28, 15:16
Medlem
Eftersom man inom det privata oftast inte börjar få avsättningar till tjänstepensionen innan 25 års ålder har du inte bränt en massa år. Låt premiepensionen ligga kvar i förvalsalternativet, flytta den del av tjänstepensionen som går att flytta till en fondförsäkring och välj där en billig Sverigefond och/eller globalfond. Kolla upp vilka alternativ du har för tjänstepensionen och återkom i tråden.

Förövrigt är det bara att gneta på som vanligt med sparandet.
Citera
2020-06-28, 15:24
Bannlyst
Pensionssystemet är väck när det är din tur så det blir inte värre för dig än nån som jobbat heltid sen de var 18.
Det enda man kan göra är att spara privat och sen får vi garantipension kanske men det blir ju ungefär samma för socfall som arbetare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in