Tja, jag har väl typ sumpat ungefär 20 år (då jag inte haft nån lön).
Har gått i pension för nåt år sedan, vid 62...
Då jag ändå sumpat så mycket så satsade jag på att få garantipension vid 65 , eller blir väl för mig vid 67, då jag begärt få ut privat pensionssparande (som arbetsgivaren betalar in) på kortaste tid = fem år. Får väl se om jag lyckats trolla bort mitt sparande tills 67, då jag nu har fyra mille på banken, och pengar man har över 100k räknas en del som inkomst.
Jag äger även 1,5 hus och det får jag reducera till ett, då bostaden inte räknas in.
Placerade en del på börsen, men den har nog gått +-0 för mig. Så det mesta har jag sparat från lönen (civilingenjör)
De har ändrat pensionssystemet för mig retroaktivt från de tio till 15 bästa åren till alla år man jobbat, så jag anpassade mig till regler som sedan ändrades, men de valde att ändra så mycket att jag med gott samvete (ur pensionssynpunkt) kunde skita i att jobba tio år till förutom de tio första...
Det hade nog inte politikerna tänkt sig
Så det är likadant för mig som med de vanliga jobbare med låg lön som gråter ut i pressen över att de får väldigt låg pension... Skillnaden är att de jobbat 20 år längre än mig för ungefär samma pension (jag kan tänkas ha lägre än dem)