• 1
  • 2
2020-06-28, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Får väl se om jag lyckats trolla bort mitt sparande tills 67, då jag nu har fyra mille på banken

Fyra mille på banken? Varför inte investera pengarna?
Citera
2020-06-28, 15:33
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadNiggerFloyd
Pensionssystemet är väck när det är din tur så det blir inte värre för dig än nån som jobbat heltid sen de var 18.
Det enda man kan göra är att spara privat och sen får vi garantipension kanske men det blir ju ungefär samma för socfall som arbetare.

Ja, mycket troligt, därför jag tog ut pension direkt, vem vet vad som händer om några år...
Citera
2020-06-28, 15:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Fyra mille på banken? Varför inte investera pengarna?

För gammal för det nu, ska leva upp dem (så fort jag får tid till det)
Citera
2020-06-28, 15:56
Medlem
Se till att ha låga fasta utgifter om 35 år.
Citera
2020-06-28, 16:28
Medlem
När du blir pensionär kommer det att vara 70 år som gäller, och all camping, fallskärmshoppning och rundresan i Aztekriket som skulle hinnas med efter pensionen känns bara jobbigt, tröttsamt och inte alls så lockande som för 10 år sedan. Du trivs bäst hemma och spela Skyrim och hänga på bibblan och pensionärsföreningen några timmar.
Nä, jag börjar allt mer luta åt att leva upp pengarna när man kan njuta av dem.
TS spara till boende i första hand. Gå inte runt när du är 30 och planera hur livet är vid 70.
Bästa investeringen är kanske att skaffa två barn som hjälper dig på ålderns höst. Investera pengarna i en schysst fru därmed. De är ju inte gratis.
Citera
2020-06-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Jag har supit och pundat bort hela min ungdom. Började spara pengar för första gången förra året. Jobbat ca 3 år totalt (fyller 30 i år) varav 1 år med skitlön, 1 år hos landstinget och 1 år hos ett stort privat företag med tjänstepension. Gjorde lite pengar på krypto och har väl totalt 90-100k på börsen och i fysiskt guld/silver. Knappt någon pension att tala om.

Är det värt att flytta den lilla insamlade pensionen man har till typ Avanza/NN? Och isåfall har ni några tips på vad man bör lägga det i? Studerar just nu och har två år kvar, så det kommer inte bli någon större tillväxt de kommande åren heller, tyvärr.

Många tjänstepensioner avsätter inga pengar för den som är under 25 så du har inte tappat så många år. Se till att ha bra koll på ekonomin från och med nu och arbeta på arbetsplatser med tjänstepension så samlas pensionspengar.

Att komplettera med eget sparande är också klokt, men bind inte upp pengarna för hårt, du har ju många år framför dig.
Citera
2020-06-30, 10:42
Medlem
Skohornets avatar
Tack för alla tips! Tjänstepensionen har jag redan planerat att flytta över till Nordnet och placera själv i någon/några fonder. Angående boende så har jag råd med handpenning (bor i en mellanstor stad) men då jag studerar och bara är timanställd/vikarie så kommer jag inte få ta lån.

Räknar givetvis inte med att staten ska förse mig med någon värdig pension, utan försöker alltså lägga upp en plan för mig själv. Kanske lät dramatisk i TS men jag vet sen länge att jag bara tävlar med mig själv och var mest ute efter konkreta tips.

Återigen, tack för alla svar

EDIT: Iom covid19 så vart studierna på distans förra terminen, jag köpte min första aktie torsdagen (eller fredagen) när det rasade 12% på en dag. Sen dess har jag läst flera timmar om dagen, gjort misstag och lärt mig mer än jag nånsin hade kunnat tro om börsen och investeringar. +17.5% i år (något under Avanza Zero under samma period, men ändå lite flyt att få gå plus medan man gör misstag/nybörjartabbar om och vartannat)
Senast redigerad av Skohornet 2020-06-30 kl. 10:46.
Citera
2020-07-01, 07:46
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
100k ger en bruttoavkastning på 4.5 miljoner om 40 år (exkl. ISK skatt/år), givet 10% årlig avkastning. Satsa på att äga ett obelånat boende innan du börjar tänka på pensionsen; om du prompt ska börja redan nu så kolla om du kan löneväxla nån tusing?

Löneväxling är en dålig ide om TS inte tjänar mer än 42 000 och om han studerar fortfarande så har han bra flyt om han drar in 42 000 redan nu innan studenten.

Bättre att lägga undan redan skattade pengar då. Tyvärr så har Svenskar som ett av få folk i världen ingen avdragsgill privatpensionsparnings form.
Citera
2020-07-01, 07:51
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Tack för alla tips! Tjänstepensionen har jag redan planerat att flytta över till Nordnet och placera själv i någon/några fonder. Angående boende så har jag råd med handpenning (bor i en mellanstor stad) men då jag studerar och bara är timanställd/vikarie så kommer jag inte få ta lån.

Räknar givetvis inte med att staten ska förse mig med någon värdig pension, utan försöker alltså lägga upp en plan för mig själv. Kanske lät dramatisk i TS men jag vet sen länge att jag bara tävlar med mig själv och var mest ute efter konkreta tips.

Återigen, tack för alla svar

EDIT: Iom covid19 så vart studierna på distans förra terminen, jag köpte min första aktie torsdagen (eller fredagen) när det rasade 12% på en dag. Sen dess har jag läst flera timmar om dagen, gjort misstag och lärt mig mer än jag nånsin hade kunnat tro om börsen och investeringar. +17.5% i år (något under Avanza Zero under samma period, men ändå lite flyt att få gå plus medan man gör misstag/nybörjartabbar om och vartannat)

First ones free som man säger det är så börsen får dig hooked. Nu är det snart fast i finansträsket med oss andra!
Citera
2020-07-01, 07:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Löneväxling är en dålig ide om TS inte tjänar mer än 42 000 och om han studerar fortfarande så har han bra flyt om han drar in 42 000 redan nu innan studenten.

Bättre att lägga undan redan skattade pengar då. Tyvärr så har Svenskar som ett av få folk i världen ingen avdragsgill privatpensionsparnings form.

Fanns tills för några år sedan. Men ISK sades ersätta pensionsförsäkringarna. ISK är rätt bra sparform, internationellt sett. Så TS bör ha sitt aktiesparande i ISK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in