Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-04, 07:59
  #1
Medlem
Jag är 25+ och har jobbat på samma företag i inom hotell- och restaurangbranschen i 5 år. Jag jobbar natt 36 timmar per vecka (4 nätter à 9 timmar) och har OB-tillägg på 16.50, ordinarie timlön är 103:-.

När jag går igenom tidigare utbetalningar då jag tagit ut betalda semesterdagar, så ser jag att en betald semesterdag betalar mig 780 kronor, innan skatt. Skatten är 37% enligt engångstabell, vilket alltså är 288 kronor. Det innebär att jag under min betalda semester får betalt knappt 500 kronor efter skatt. Det känns som att det kan bli en tuff tid...

Har jag räknat fel på något vis? Kan min arbetsgivare ha räknat fel (dom har gjort det förr nämligen)?

Edit: ser nu på ett senare lönebesked att det finns en post som heter "semester nya" som betalar 1012:-. Vad är skillnaden?

(Jag vet att jag kan fråga arbetsgivaren, jag vill bara ha lite på benen innan jag gör det)
Citera
2006-05-04, 20:13
  #2
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D12
...
Din semesterlön utgör 13% (enligt ditt kollektivavtal) av under intjänandeåret utbetald lön (=semesterlöneunderlaget).

I semesterlöneunderlaget ingår
• Din utgående lön, inklusive ev. ob-, övertidsersättning, ackord, provision m.m.
• Semesterlön för tidigare sparad semester
• Ev. inkomst från annan semesterlönegrundande frånvaro, exempelvis föräldrarledighet. (Sjuklöneersättning är inte längre semesterlönegrundande)

Intjänandeåret eller semesteråret löper under perioden 31 mars – 1 arpril.

Exempel:
Din lön under intjänande år: 200 000 kr.
Semesterlönegrundande frånvaro: 10 dagar x 8 tim = 80 tim x 103 kr = 8 240 kr (103 kr, din timlön)
Semesterlöneunderlaget: 200 000 + 8 240 kr = 208 240 kr
Semesterlön per intjänandeår: 208 240 kr x 13% = 27 071 kr
Du har 25 betalda semesterdagar: 27 071 kr : 25 dagar = 1083 kr/dag

1083 kr är värdet på varje enskilt semesterdag, i detta exempel. I ditt kollektivavtal finns troligtvis en semestergaranti, ett lägsta garantibelopp. Värdet på den, känner jag inte till, -hör med din fackförening.

Som du säkert snabbt kan räkna ut, så varierar också värdet på semesterdagarna beroende på vilket år du intjänande semesterlönen. Sparade semesterdagar har olika värde beroende på hur mycket du arbetat under det aktuella intjänandeåret.

Ersätter din arbetsgivare dig med fel semesterlön, är det ett solklart brott mot semesterlagen och kollektivavtalet. I sådana fall behöver du kvalificerad hjälp. Vänd dig till din fackförening, Hotell och Restaurangfacket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback