Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-27, 21:21
  #1
Medlem
KansasCityFagots avatar
Fotbollsspelare i Premier League var tvungna att ha "Black Lives Matter" på tröjan och stå på knä innan matchstarten för att visa sin underdånighet inför de nya herrarna. Jag lurade då på om det inte spritt sig till arbetslivet också. Alla dessa 25-åriga tjejer som jobbar på HR måste väl försöka få in det i organisationen på arbetsplatsen också?

Jag kan tänka mig ett IT-bolag i Stockholm som håller på med sociala media som tvingas till uppställning i korridoren på morgonen där en rödrosig tjej från HR förklarar att från och med idag så stödjer bolaget BLM och alla måste stå på knä med böjt huvud och begrunda sin skam över att vara född vit. Är jag fördomsfull nu?

- Är detta verklighet redan nu?
- Vad händer om man skulle vägra?
Citera
2020-06-27, 21:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Fotbollsspelare i Premier League var tvungna att ha "Black Lives Matter" på tröjan och stå på knä innan matchstarten för att visa sin underdånighet inför de nya herrarna. Jag lurade då på om det inte spritt sig till arbetslivet också. Alla dessa 25-åriga tjejer som jobbar på HR måste väl försöka få in det i organisationen på arbetsplatsen också?

Jag kan tänka mig ett IT-bolag i Stockholm som håller på med sociala media som tvingas till uppställning i korridoren på morgonen där en rödrosig tjej från HR förklarar att från och med idag så stödjer bolaget BLM och alla måste stå på knä med böjt huvud och begrunda sin skam över att vara född vit. Är jag fördomsfull nu?

- Är detta verklighet redan nu?
- Vad händer om man skulle vägra?


Jag arbetar i privata sektorn, men har inte upplevt eller ens hört talas om att detta skulle vara ett krav.
Citera
2020-06-27, 21:48
  #3
Medlem
SkattefriZons avatar
Vissa delar av våran vänsterfeminiska poliskår går ner på knäna och tillber den sjuka antivithetsgruppen BLM.
Tror ingen arbetsplats är så extremt sjuk som polisens dock.
Citera
2020-06-27, 23:09
  #4
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Fotbollsspelare i Premier League var tvungna att ha "Black Lives Matter" på tröjan och stå på knä innan matchstarten för att visa sin underdånighet inför de nya herrarna.


Helt sjukt att man kan tvinga folk till att visa ett politiskt statement. Dessa unga killar vågar inget annat. De har hög lön och de vet att de kan få sparken om de inte lyder, eller iallafall få karriären förstörd.

Om en vanlig Svenska arbetsgivare krävde det av de anställda, och man vägrade. Vad säger facket?
På vems sida står de i denna fråga? PK-sidan eller individens? Vore intressant att pröva.
Citera
2020-06-27, 23:54
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Skulle min arbetsplats ens nämna BLM eller fittmössor eller något annat som dagens agenda säger, slipper de se mig mera!
Citera
2020-06-27, 23:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Fotbollsspelare i Premier League var tvungna att ha "Black Lives Matter" på tröjan och stå på knä innan matchstarten för att visa sin underdånighet inför de nya herrarna. Jag lurade då på om det inte spritt sig till arbetslivet också. Alla dessa 25-åriga tjejer som jobbar på HR måste väl försöka få in det i organisationen på arbetsplatsen också?

Jag kan tänka mig ett IT-bolag i Stockholm som håller på med sociala media som tvingas till uppställning i korridoren på morgonen där en rödrosig tjej från HR förklarar att från och med idag så stödjer bolaget BLM och alla måste stå på knä med böjt huvud och begrunda sin skam över att vara född vit. Är jag fördomsfull nu?

- Är detta verklighet redan nu?
- Vad händer om man skulle vägra?
Ingenting skulle hända.
Citera
2020-06-28, 15:03
  #7
Medlem
Warmanes avatar
Ingen har vägrat eftersom fotboll är en antirasistisk sport som alltid gjort "politiska" ställningstaganden av denna sort. Den som har något emot det söker sig förstås till en annan sport än fotboll, och särskilt till en annan liga än PL (ryska, saudiarabiska eller nordkoreanska ligan kanske).
Citera
2020-06-28, 16:39
  #8
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Fotbollsspelare i Premier League var tvungna att ha "Black Lives Matter" på tröjan och stå på knä innan matchstarten för att visa sin underdånighet inför de nya herrarna. Jag lurade då på om det inte spritt sig till arbetslivet också. Alla dessa 25-åriga tjejer som jobbar på HR måste väl försöka få in det i organisationen på arbetsplatsen också?

Jag kan tänka mig ett IT-bolag i Stockholm som håller på med sociala media som tvingas till uppställning i korridoren på morgonen där en rödrosig tjej från HR förklarar att från och med idag så stödjer bolaget BLM och alla måste stå på knä med böjt huvud och begrunda sin skam över att vara född vit. Är jag fördomsfull nu?

- Är detta verklighet redan nu?
- Vad händer om man skulle vägra?
Nej, det är förstås inte verklighet. Andra frågan faller ju på att den första inte är verklighet.

Men varför denna fixering vid HR? Dylika arrangemang beslutas och genomförs av företagsledningen, HR kanske kan arbeta fram hur, men det är inte de som hittar på och tar beslut om det.
Citera
2020-06-28, 17:54
  #9
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det är förstås inte verklighet. Andra frågan faller ju på att den första inte är verklighet.

Men varför denna fixering vid HR? Dylika arrangemang beslutas och genomförs av företagsledningen, HR kanske kan arbeta fram hur, men det är inte de som hittar på och tar beslut om det.
Jag vet att på IKEA i Varberg får man inte diskutera UFO-frågan på arbetstid. HR på IKEA i Varberg gick ut med en bulletin om att man hade märkt att UFO-frågan diskuterades på lunchraster och när man möblerade inredningar och att man från HR:s sida betonade att flygande tefat bara var fantasier och inga konspirationer som fick spridas inom företaget.

På samma sätt kan man argumentera för att arbetstagarna borde ha rätt att förneka existensen av negrer. Om man då blir tvingad ner på knä av HR borde man kunna hänvisa till religionsfriheten och hävda att man inte tror på negrer. Jag är säker på att Arbetsdomstolen skulle gå på arbetstagarna i den frågan.
Citera
2020-06-28, 18:41
  #10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag vet att på IKEA i Varberg får man inte diskutera UFO-frågan på arbetstid. HR på IKEA i Varberg gick ut med en bulletin om att man hade märkt att UFO-frågan diskuterades på lunchraster och när man möblerade inredningar och att man från HR:s sida betonade att flygande tefat bara var fantasier och inga konspirationer som fick spridas inom företaget.

På samma sätt kan man argumentera för att arbetstagarna borde ha rätt att förneka existensen av negrer. Om man då blir tvingad ner på knä av HR borde man kunna hänvisa till religionsfriheten och hävda att man inte tror på negrer. Jag är säker på att Arbetsdomstolen skulle gå på arbetstagarna i den frågan.
Finns ju inget IKEA i Varberg då. Men det spelar kanske ingen roll.

HR kan inte själv ta ett beslut att förbjuda eller införa vissa procedurer och rutiner, företagsledningen är involverad i alla såna frågor och tar beslut om det. Om de lägger ut på HR hur det ska utföras är en annan sak.
Men nu är det väl så att du trollar lite eftersom andra också gör det angående HR och dess funktion. Populärt just nu vad det verkar.
Citera
2020-06-28, 19:14
  #11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Fotbollsspelare i Premier League var tvungna att ha "Black Lives Matter" på tröjan och stå på knä innan matchstarten för att visa sin underdånighet inför de nya herrarna. Jag lurade då på om det inte spritt sig till arbetslivet också. Alla dessa 25-åriga tjejer som jobbar på HR måste väl försöka få in det i organisationen på arbetsplatsen också?

Jag kan tänka mig ett IT-bolag i Stockholm som håller på med sociala media som tvingas till uppställning i korridoren på morgonen där en rödrosig tjej från HR förklarar att från och med idag så stödjer bolaget BLM och alla måste stå på knä med böjt huvud och begrunda sin skam över att vara född vit. Är jag fördomsfull nu?

- Är detta verklighet redan nu?
- Vad händer om man skulle vägra?
På mitt jobb skulle jag vilja säga att BLM är en icke-fråga. Men självklart har vi en policy som säger att ingen ska diskrimineras eller särbehandlas på grund av kön eller etnicitet, precis som många andra företag har.

Jag har i övrigt svårt att tänka mig att ett företag skulle kunna tvinga sina anställda att gå ned på knä med böjt huvud för att stödja BLM-rörelsen och jag kan inte se att de på laglig väg skulle kunna bestraffa eller säga upp någon som vägrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback