Jag gjorde en fylleredigering som bara skulle vara en liten ändring, men eftersom jag också är påverkad av dödsknark så finns det risk att jag har svamlat sönder hela internet. I så fall ber jag så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att ni kan ha överseende med det.
Den tog tydligen också längre än en timme att göra så här får den ett eget inlägg, hoppas jag inte är så OT att moderatorerna måste döda mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
i-.-i
Vad är det som driver er till att andvända en olaglig substands?
Jag tror inte att det är många människor som känner ett driv att använda en olaglig substans. Olagliga substanser är ju ett begrepp som innefattar väldigt mycket mer än droger.
Men jag antar att du egentligen undrar varför vi är villiga att berusa oss med droger som makthavarna har bannlyst och som kan ge ganska ordentliga konsekvenser om man blir ertappad, eller?
I mitt fall var det just förbudet som fick mig intresserad. Jag hade ju precis som alla andra fått lära mig att narkotika var något farligt och jag tvivlade inte en sekund på sanningshalten i informationen om droger som Frank (den alkoholiserade fältassistenten med en overkligt stor, läskig och knallröd näsa) presenterade för oss 14-åringar på skolans ANT-dagar.
Den informationen om knark som vi fick gjorde mig övertygad om att jag aldrig någonsin skulle överhuvudtaget röra några droger.
Med all önskvärd tydlighet så lärde Frank oss exakt hur livsfarliga droger var, och alla i klassen var rörande överens om att knark var något extremt negativt. Vi kunde inte förstå varför någon människa överhuvudtaget var intresserad av att använda droger, det leder ju alltid till att man dör eller blir galen.
Sen gick det några år och man funderade återigen på varför det fanns människor som använde något så farligt som hasch. Min nyfikenhet fick mig att söka mer information, för jag anade att det måste finnas något intressant i en drogupplevelse som gör att en människa är villig att ta de enorma riskerna som vi hade fått beskrivna för oss. Egentligen så såg jag det inte som risker, jag hade fått uppfattningen att de negativa konsekvenserna av droger var ett tveklöst faktum, eftersom det var så man beskrev narkotika för oss. Om man tar narkotika så dör man eller blir galen, har man tur så blir man bara handikappad.
Det här var i internets barndom så jag hade åtminstone priviligiet att kunna söka bland relativt mycket information. När jag på egen hand började söka information så tog det inte lång tid alls innan jag insåg att jag inte borde ta något till mig som en människa uttalar som en sanning, jag måste själv undersöka det verkliga underlaget.
Väldigt snabbt försvann allt mitt förtroende för all information om droger som presenterades av representanter för den svenska synen och hanteringen av narkotika. Min utgångspunkt blev att om informationen kom från staten så var den per definition förvriden.
Jag insåg att droger och deras olika alternativa medvetandetillstånd var oerhört fascinerande och jag började testa mig igenom standardutbudet på marknaden med hasch som första drog, ecstasy som andra och LSD som tredje. Hasch var ju fnitterkul som tonåring men ecstasy intresserade mig knappt alls.
LSD däremot, visade mig en sida av livet som saknade motsvarighet i allt jag tidigare hade upplevt.
I LSD fanns ett extra universum att uppleva, det var som att få ett extraliv.
Hallucinogener blev min passion under många år och ända från början så visade all trovärdig information jag kunde hitta, att hallucinogena substanser var relativt harmlösa substanser, och det såg ut som att många människor fick ut
mer av livet än om man inte använde sig av dem.
Ingenting i livet är riskfritt och med åren så identifierade jag problemen som hallucinogener kunde innebära för mig och för andra. De klassiska hallucinogenerna är i princip helt ofarliga droger om de hanteras rätt av en balanserad, frisk person. Hos en sjuk person så
kan dessa substanser innebära problem, men de kan även fungera som medicin. Och som med allt i livet så ska man använda sig av innebörden i begreppet "måtta" när man ger sig i kast med substanser som förändrar verklighetsuppfattningen.
Jag brukar säga att om man går genom livet utan att ha upplevt det psykedeliska tillståndet så är det som att aldrig ha haft sex, eller t.o.m. aldrig haft en orgasm. Det är en väldigt speciell upplevelse som är unik för vår art bland djuren på den här planeten. Såvitt jag vet så får inga andra djur en så kraftig upplevelse av hallucinogener som vi får och det verkar bero på att substanserna verkar i de delar av hjärnan som är relaterade till vårt höga medvetande.
Det en väldigt intim upplevelse mellan växtriket och oss människor som vår art genom historien har uppskattat på alla ställen där psykedeliska kemikalier har varit tillgängliga genom svampar, kaktusar, paddor, små papperslappar o.s.v.
DMT är i mitt tycke den mest speciella av substanserna, det är en helt egen idrott som knappt är jämförbar med de andra.
Med det sagt så vill jag istället fråga dig, vad är det som driver en människa bort från hallucinogena substanser, och då DMT i synnerhet?