Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-26, 21:32
  #1
Medlem
Jag har blivit erbjuden att köpa en kolonistuga på arrenderad mark och funderar på om den kan vara värd priset som säljaren vill ha. Det ligger i en eftertraktad kolonilott i Borås nära till en sjö, trädgården är i gott skick och kolonistugan är välbyggd men utdaterad. Säljaren vill ha 150 000:- , jag söker mig runt för vad kolonistugor i omkringliggande områden kan var värda och sällan hamnar de nära priset jag fått.

Tacksam för svar ifall någon är kunnig om detta.
Citera
2020-06-26, 21:42
  #2
Medlem
sasos avatar
50 000kr hade jag gett
Citera
2020-06-26, 21:43
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Det beror ju mycket på vad avtalet säger. Hur lång tid, vem arrenderar man ifrån, är det ett kolonistugeområde eller privat bonde.

Utan svar på detta så är det stört omöjligt att ge ett tydligare svar än janä-jovars-nja-visst.
Citera
2020-06-26, 21:50
  #4
Medlem
Finns inget skäl att acceptera säljarens bud. Det är dom som tagit initiativet att erbjuda dig att få köpa. Det ligger alltså i deras intresse att sälja stugan. Du ska självklart pruta på priset.
Citera
2020-06-26, 21:53
  #5
Medlem
Kolla med Samhällsbyggnadsförvaltningen i Borås, vilka planer det finns för området. I och med att det är en arrendetomt kan kommunen säga upp arrendet, när de anser att de behöver marken till något annat, exempelvis bostäder och infrastruktur.
Just nu håller Trafikverket på att planera ny järnväg mellan Göteborg och Jönköping via Borås, den banan kommer att skära rätt igenom Borås. Bansträckningen är inte bestämd än.

För ett antal år sen kände jag en kvinna som ville köpa en efter kolonilott. En kolonilott var särskilt billig, men när hon kollade så fanns det planer på att bygga infrastruktur där, de hade visserligen varit planer på detta i 20 år, men hon köpte en annan koloni i stället. Och visst något år senare kom uppsägningen till den billiga föreningen och deras kolonistugor blev i stort sett värdelösa. Det blev visserligen 5 års uppsägningstid plus två år till med rättsprocess. Till råga på allt så tvingades de som kämpade emot, att låta frakta bort sina stugor på egen bekostnad.
Citera
2020-06-26, 21:57
  #6
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Det är kanske inte aktuellt i det här fallet men man bör också överväga om det är risk för att markägaren vill använda området till annat inom en snar framtid. I Göteborg fanns ett gammalt koloniområde i Sävenäs, nära järnvägen. Det hade funnits i decennier men plötsligt bestämde man sig för att man behövde ytan till ytterligare järnvägsspår och sade upp avtalen.
Såg nu att posten före min tog upp samma problem.
__________________
Senast redigerad av HugoZHackenbush 2020-06-26 kl. 21:58. Anledning: Komplettering
Citera
2020-06-26, 22:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlivandeTomtenisse
Jag har blivit erbjuden att köpa en kolonistuga på arrenderad mark och funderar på om den kan vara värd priset som säljaren vill ha. Det ligger i en eftertraktad kolonilott i Borås nära till en sjö, trädgården är i gott skick och kolonistugan är välbyggd men utdaterad. Säljaren vill ha 150 000:- , jag söker mig runt för vad kolonistugor i omkringliggande områden kan var värda och sällan hamnar de nära priset jag fått.

Tacksam för svar ifall någon är kunnig om detta.

Fråga markägaren vad han vill ha för att köpa tomten, finns möjlighet att köpa tomten?. Äga hus på ofri grund är inte den friheten som man tror, finns kommunalt vatten/avlopp? Markägaren kanske vill att detta ska dras in, då kan kostnaden hamna på dig etc. Annars, ett bra pris!
Citera
2020-06-26, 22:44
  #8
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlivandeTomtenisse
Jag har blivit erbjuden att köpa en kolonistuga på arrenderad mark och funderar på om den kan vara värd priset som säljaren vill ha. Det ligger i en eftertraktad kolonilott i Borås nära till en sjö, trädgården är i gott skick och kolonistugan är välbyggd men utdaterad. Säljaren vill ha 150 000:- , jag söker mig runt för vad kolonistugor i omkringliggande områden kan var värda och sällan hamnar de nära priset jag fått.

Tacksam för svar ifall någon är kunnig om detta.

Lägg det dubbla så kan man få ett gammalt torp med tillhörande tomt. Inte så när stan men...
Tycker 150k kr låter mycket men kanske bara är jag, har lite svårt för byggnader på ofri tomt.
Citera
2020-06-26, 23:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det beror ju mycket på vad avtalet säger. Hur lång tid, vem arrenderar man ifrån, är det ett kolonistugeområde eller privat bonde.

Utan svar på detta så är det stört omöjligt att ge ett tydligare svar än janä-jovars-nja-visst.

Det är på arrende på kommunens mark.
Citera
2020-06-26, 23:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Kolla med Samhällsbyggnadsförvaltningen i Borås, vilka planer det finns för området. I och med att det är en arrendetomt kan kommunen säga upp arrendet, när de anser att de behöver marken till något annat, exempelvis bostäder och infrastruktur.
Just nu håller Trafikverket på att planera ny järnväg mellan Göteborg och Jönköping via Borås, den banan kommer att skära rätt igenom Borås. Bansträckningen är inte bestämd än.

För ett antal år sen kände jag en kvinna som ville köpa en efter kolonilott. En kolonilott var särskilt billig, men när hon kollade så fanns det planer på att bygga infrastruktur där, de hade visserligen varit planer på detta i 20 år, men hon köpte en annan koloni i stället. Och visst något år senare kom uppsägningen till den billiga föreningen och deras kolonistugor blev i stort sett värdelösa. Det blev visserligen 5 års uppsägningstid plus två år till med rättsprocess. Till råga på allt så tvingades de som kämpade emot, att låta frakta bort sina stugor på egen bekostnad.

Det är på kommunens mark, jag får ta och undersöka ifall det finns planer där. I detta fallet är det ett erbjudande som jag fått genom en tredjepart som har mitt intresse i åtanke som medlar mellan oss. Priset ska vara bra säger denne tredjeparten då men man får ju själv göra sin undersökning med..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback