Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-06-26, 10:52
  #1
Avstängd
jfrt med dyrare bilar?

Är det samma kvalitet på komponenterna?

AC är trots allt bland de dyrare tillbehören.

Hur kalla får ni luften i utsläppen - folk säger att det skall vara +8 på BMW o Volvo?

Vet att jag mätte ett par ggr på olika bilar o det var mellan 5 o 6 grader - men det
var R12 Bilar - R12 som köldmedel är förbjudet sedan några decennier men ansågs vara
effektivt
Citera
2020-06-26, 10:58
  #2
Medlem
tnems avatar
Om du inte tänkt använda bilen som kylskåp i garaget så spelar solinstrålningen roll.
Dvs hur mycket av det direkta solljuset som värme dig. Jmf med att sitta i solen med att sitta i skuggan.
Citera
2020-06-26, 11:13
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jappsare och koreaner är det sällan problem med ACn på. Fransoserna däremot.

Största skillnaden mellan en lågprisbil och en dyrare är att den billigare ACn är av typen "av eller på". Vill man ha lite mindre kyla och ställer ner tempreglaget så blandas värmesystemets varma luft med ACn kalla.

Moderna och lite dyrare bilar har ett AC-aggregat med termostat.

Jag erkänner att jag inte är helt 100% säker på detta. Men så har jag uppfattat det. Fler får komma in i tråden och rätta mig eller bekräfta.
Citera
2020-06-26, 11:19
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om du inte tänkt använda bilen som kylskåp i garaget så spelar solinstrålningen roll.
Dvs hur mycket av det direkta solljuset som värme dig. Jmf med att sitta i solen med att sitta i skuggan.

Handlar inte om detta - utan hållbarhet - kompressorer, kondensors o köldpaket är dyyyraa.

Fläktar inte så dyra men kan vara brottarjobb att byta.

Massor är värmeelement sitter så till att det är närmare 2 dagars jobb att byta - fläktar
o köldpaket brukar sitta integrerade där
Citera
2020-06-26, 12:44
  #5
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Handlar inte om detta - utan hållbarhet - kompressorer, kondensors o köldpaket är dyyyraa.

Fläktar inte så dyra men kan vara brottarjobb att byta.

Massor är värmeelement sitter så till att det är närmare 2 dagars jobb att byta - fläktar
o köldpaket brukar sitta integrerade där

Fast ha du värdelös isolering så kommer kylanläggningen få jobba hårdare och därmed så slits den snabbare.
Så helhet spelar roll.
Citera
2020-06-26, 12:47
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fast ha du värdelös isolering så kommer kylanläggningen få jobba hårdare och därmed så slits den snabbare.
Så helhet spelar roll.

Har lågprisbilar sämre isolering än dyrbilar - inga bilar har väl bra isolering egentligen.
Citera
2020-06-26, 12:53
  #7
Medlem
zoombos avatar
Rent spontant: det vore konstigt om det vore samma kvalitet på komponenterna i en dyr och en billig bil; det finns ju faktiskt en orsak till att det finns en prisskillnad. Och det gäller även inom samma märke. Sen är det ju ingen eller få biltillverkare som gör sina egna AC-anläggningar utan dessa, liksom merparten av alla andra system, görs av tredjepartleverantörer som då offererar och erbjuder detta enligt dom specifikationer som ställs och det torde vara så att på billiga bilar kostar man inte på lika exklusivt som på en dyrare modell.

Jag tror själv att en billig AC-anläggning har lägre kapacitet än en dyrare. Är det +30 ute så kan du fortfarande få 19 grader i en Merca men kanske inte i en Dacia, aggregatet är inte tillräckligt dimensionerat och orkar helt enkelt inte med detta. Finns (fanns) samma problematik åt andra hållet när det gäller värmen i vissa bilar och detta var ett större problem på 60-, 70- och 80-talet än det är idag.
Citera
2020-06-26, 12:55
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Vet ej hur "billigare" bilar har AC men i min kan man ställa 1-2-4 zoner och ha olika temperatur i utblåsen i varje. Temperaturen går att ställa i COLD-16-25-HOT i halvgradssteg och man kan givetvis välja AUTO så håller den jämn temperatur hela tiden.

Ställer man in 1 ZON och COLD så blir det så kallt i bilen efter några minuter att man måste ha vinterkläder även om det är 30C ute... Brukar starta det läget i 2-3 minuter innan man skall köra iväg så är det svalt och skönt resten av resan.
Citera
2020-06-26, 13:02
  #9
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jappsare och koreaner är det sällan problem med ACn på. Fransoserna däremot.

Har du några belägg för det där eller rider du fortfarande på det gamla franskföraktet från förr?

Jag har de senaste 10-15 åren åkt tusentals och åter tusentals mil med, framför allt, Renault och aldrig haft något som helst problem med vare sig värme eller kyla i dem. I nuvarande bilen (fransk) så känner man att det börjar kyla redan efter någon halvminut trots att den stått i solen hela dagen. Två-tre minuter senare har man glömt att det är 28° ute.

Det finns naturligtvis franska bilar som felar (har varit med om åtskilliga saker) men jag är trött på det här slentrianmässigt föraktet från människor som ofta inte ens tittat in i en Citroën som står parkerad längs vägen.
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2020-06-26 kl. 13:04.
Citera
2020-06-26, 13:17
  #10
Medlem
DeepThroat007s avatar
Även de seriösare europeiska märkena gör sina (oftast slutliga) värmetester i Death Vally.

För de flesta märken är det prispress som gäller. Man letar helt enkelt efter det lägsta pris man kan hitta på de komponenter som uppfyller kravspecifikationen.

Vill Volvo exempelvis testa några olika AC-aggregat-delar så sätter man in dem i Arlanda-taxi-bilarna (så var det förr i alla fall) efter att ha man har gjort lite labbtester.

Många märker nog att de behöver fylla på köldmedel efter några år. Beror oftast på att gummislangarna "läcker" pyttelitet. En bilfabrikant kan exempelvis testa 15 olika fabrikat på gummislangar för att hitta den billigaste leverantören som kan leverera de gummislangar som har ett acceptabelt läckage.

Ser att en del i tråden gissar hej vilt om ditten o datten när det gäller AC. Själv har jag ingen aning om vilka som har de "bästa" AC-systemen eller klimatanläggningarna.
Citera
2020-06-26, 13:26
  #11
Medlem
Carl Serungs avatar
Jänkarna har rejäla ac i bilarna. Får fan nästan köldskador av dessa...

Hyrde en en stor Cheva suv när vi var i usa och den bilen kunde man verkligen få kyla när man cruisade nere i Florida.
Citera
2020-06-26, 16:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
jfrt med dyrare bilar?

Är det samma kvalitet på komponenterna?

AC är trots allt bland de dyrare tillbehören.

Hur kalla får ni luften i utsläppen - folk säger att det skall vara +8 på BMW o Volvo?

Vet att jag mätte ett par ggr på olika bilar o det var mellan 5 o 6 grader - men det
var R12 Bilar - R12 som köldmedel är förbjudet sedan några decennier men ansågs vara
effektivt
Bör vara lite som med bromsar. En färdigutvecklad produkt som kostar multum om man ska förfina den.
Detta lägger inte en masstillverkare några pengar på utan billigast blir att köpa in delarna från en standardtillverkare vilket gör att billigast anbudsgivare kommer bestycka bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback