Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-25, 19:49
  #1
Medlem
Lagen säger att arbetstagaren har rätt att vara ledig från sin anställning på grund av trängande familjeskäl som har samband med sjukdom eller olycksfall och som gör arbetstagarens omedelbara närvaro absolut nödvändig.

Gäller detta även arbetstagarens husdjur? Jag som är löne- och HR-assistent har diskuterat det med min chef och kollegor under dagen. Min chef tycker att lagen bara gäller familjemedlemmar som är människor. En av mina kollegor säger att relationen mellan människan och husdjuret är mycket speciell och de ska behandlas som familjmedlemmar.

Lite svårt att tolka lagens innehåll. Vi har inte kommit till någon slutsats, men vad tycker ni?
Citera
2020-06-25, 20:01
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Lagen säger att arbetstagaren har rätt att vara ledig från sin anställning på grund av trängande familjeskäl som har samband med sjukdom eller olycksfall och som gör arbetstagarens omedelbara närvaro absolut nödvändig.

Gäller detta även arbetstagarens husdjur? Jag som är löne- och HR-assistent har diskuterat det med min chef och kollegor under dagen. Min chef tycker att lagen bara gäller familjemedlemmar som är människor. En av mina kollegor säger att relationen mellan människan och husdjuret är mycket speciell och de ska behandlas som familjmedlemmar.

Lite svårt att tolka lagens innehåll. Vi har inte kommit till någon slutsats, men vad tycker ni?

Nej, det gäller inte husdjur.

Var skulle i så fall gränsen gå mellan den tama husflugan och den 14-åriga labradoren?
Citera
2020-06-25, 20:26
  #3
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Lagen säger att arbetstagaren har rätt att vara ledig från sin anställning på grund av trängande familjeskäl som har samband med sjukdom eller olycksfall och som gör arbetstagarens omedelbara närvaro absolut nödvändig.

Gäller detta även arbetstagarens husdjur? Jag som är löne- och HR-assistent har diskuterat det med min chef och kollegor under dagen. Min chef tycker att lagen bara gäller familjemedlemmar som är människor. En av mina kollegor säger att relationen mellan människan och husdjuret är mycket speciell och de ska behandlas som familjmedlemmar.

Lite svårt att tolka lagens innehåll. Vi har inte kommit till någon slutsats, men vad tycker ni?

Lagen gäller människor som sagt.

Men får hoppas att arbetsgivaren kan vara så flexible att de ger ledig även för ett husdjur, framför allt om man lever ensam.
Hade arbetsgivaren inte gjort det så hade jag inte ställt upp för arbetsgivaren när det behövs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback