• 1
  • 2
2020-06-25, 18:09
Medlem
bees avatar
Oftast vanligt förekommande utanför stormarknader m.m.

Handikappsparkering förstår man ju att dem kräver ett utfärdat tillstånd för att få brukas.

men vad jag vet finns inget "Familjetillstånd" man kan ansöka om ??
dessutom brukar det stå ett tillägg på skylten i stil med att Överträdelse kommer reprimeras.

Vad ska dem göra åt saken ? Är det fritt fram för oss att använda oss av Familjeplatserna utan att drabbas av mera än några sura blickar ??
Citera
2020-06-25, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bee

Handikappsparkering förstår man ju att dem kräver ett utfärdat tillstånd för att få brukas.

dessutom brukar det stå ett tillägg på skylten i stil med att Överträdelse kommer reprimeras.

Vad ska dem göra åt saken ? Är det fritt fram för oss att använda oss av Familjeplatserna utan att drabbas av mera än några sura blickar ??
All skyltning skall utföras med vägmärken. Övriga skyltar om parkering kan lämnas utan avseende.
Min fetning ovan: Det finns platser reserverade för de som är innehavare av parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Andra handikapp påverkar inte parkeringen.
Citera
2020-06-25, 18:13
Medlem
bees avatar
råkade hittade en gammaltråd i ämnet som gav mig svar

(FB) Familjeparkering
Citera
2020-06-25, 18:14
Medlem
tastass avatar
(FB) Familjeparkering och respekt!?
(FB) Familjeparkering
(FB) Parkerade på familjeparkering och blev jagad
Citera
2020-06-25, 18:49
Medlem
Citat:

Familjeparkeringarna, med extra plats åt sidorna, är för de med barnstolar likt babyskydd. Det tar plats att säkert sätta in och tar ur ett babyskydd med en unge i. Det tar plats att även sätta i ungen. Men vill du ha bucklor på din bildörr så kan du se till att missbruka platserna.
Citera
2020-06-25, 19:09
Medlem
Luriosans avatar
Jag tycker familjeparkering är lite märkligt. Brukar rätt ofta parkera på dessa parkeringsplatser när jag ska handla mycket eller stora saker. Det händer ibland att jag får sura blickar men det brukar jag avfärda. Folk får sköta sitt helt enkelt. Främlingar kan inte veta om jag ska möta upp sambon och sen sätta barn i bilen (har förvisso inga barn ännu, men det vet inte främlingar).

För övrigt handlar jag på ganska udda tider och inte när det är som mest folk ute. Aldrig stött på någon som konfronterat mig angående detta.
Citera
2025-06-25, 18:54
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Jag tycker familjeparkering är lite märkligt. Brukar rätt ofta parkera på dessa parkeringsplatser när jag ska handla mycket eller stora saker. Det händer ibland att jag får sura blickar men det brukar jag avfärda. Folk får sköta sitt helt enkelt. Främlingar kan inte veta om jag ska möta upp sambon och sen sätta barn i bilen (har förvisso inga barn ännu, men det vet inte främlingar).

För övrigt handlar jag på ganska udda tider och inte när det är som mest folk ute. Aldrig stött på någon som konfronterat mig angående detta.

Ni kan inte köra bil så bra va, om ni behöver parkera på de större rutorna avsedda för de med småbarn? Eller är det bara Avsaknad av respekt som driver er som människor?
Citera
2025-06-25, 22:40
Medlem
Familjeparkeringar är inget annat än VIP platser för ICA bästa kunder dvs barnfamiljerna. Det är därför man reserverar dessa stora p platser närmast ingången.
Citera
2025-06-25, 22:45
Medlem
Tänker att det är OK för även andra än barnfamiljer på dessa platser. Exempelvis folk som har rörelsehinder men saknar handikapptillstånd eller den som handlar stora saker och behöver kunna öppna bildörren fullt.
Citera
2025-06-26, 00:08
Medlem
Nu har jag inte kollat detta så noga men generellt sett gäller väl samma för familjeparkeringar som för handikapptoaletter, alltså att vem som helst får använda dessa men de är anpassade även för de med särskilda behov.

Jag ställer mig ofta på familjeparkering om det är gott om platser och risken att nån faktisk familj kan bli utan, för jag vill ha lite mer space runt mina bilar när jag parkerar. Men, allra oftast parkerar jag långt ifrån och på en ensam plats, för familjeparkeringarna har ju sina risker med ungar och kundvagnar runt bilarna som kan rulla iväg för folk har dålig koll eller upptagna med vimsiga ungar.

Använder även väldigt ofta handikapptoalett på t ex flygplatser, för det är ofta fullt/upptaget på de vanliga, men folk tänker inte på att de för handikapp oftast är lediga.
Kollar då såklart att det inte verkar vara några faktiskt handikappade i närheten som kan behöva toaletten innan jag blir klar
Citera
2025-06-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu har jag inte kollat detta så noga men generellt sett gäller väl samma för familjeparkeringar som för handikapptoaletter, alltså att vem som helst får använda dessa men de är anpassade även för de med särskilda behov.

Jag ställer mig ofta på familjeparkering om det är gott om platser och risken att nån faktisk familj kan bli utan, för jag vill ha lite mer space runt mina bilar när jag parkerar. Men, allra oftast parkerar jag långt ifrån och på en ensam plats, för familjeparkeringarna har ju sina risker med ungar och kundvagnar runt bilarna som kan rulla iväg för folk har dålig koll eller upptagna med vimsiga ungar.

Använder även väldigt ofta handikapptoalett på t ex flygplatser, för det är ofta fullt/upptaget på de vanliga, men folk tänker inte på att de för handikapp oftast är lediga.
Kollar då såklart att det inte verkar vara några faktiskt handikappade i närheten som kan behöva toaletten innan jag blir klar
Det är två helt olika saker anser jag. En handikappad kan inte komma in med en rullstol på en vanlig toalett medan en barnfamilj utan problem kan parkera på en vanlig p-plats.
Det finns inget egentligt behov av familjeparkering utan det är bara för att handlaren vill underlätta för deras bäst betalande kunder.
Citera
2025-06-26, 23:28
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Ni kan inte köra bil så bra va, om ni behöver parkera på de större rutorna avsedda för de med småbarn? Eller är det bara Avsaknad av respekt som driver er som människor?

Problemet är nog inte hur man själv kör utan snarare hur andra beter sig. Nu har jag oftast barn i bilen så bryter inte mot några oskrivna regler men om jag skulle få en peng för varje gång jag parkerat på en "vanlig" parkering och sedan märker diverse skråmor och bucklor på dörrarna när någon annan slängt upp dörren i sidan från "vanliga" parkeringar så hade jag varit snäppet rikare i dagsläget.

Rent allmänt borde man göra alla parkeringsplatser bredare, delvis är folk idioter och delvis är många dimensionerade efter en tid då bilarna inte var lika breda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in