Jag har för tillfället enbart Windows 10 som operativsystem på min dator men skulle vilja dualboot:a W10 med Kali Linux i syfte att köra vissa program som inte fungerar särskilt väl om man kör Kali Linux i virtuell maskin som jag gör just nu. Saken är den att Windows-partitionen är krypterad med VeraCrypt, därför undrar jag hur jag bör gå tillväga.
Borde jag dekryptera systempartitionen först och därefter installera Kali Linux? Jag vet hur man förbereder ett USB-minne med Kali Linux med hjälp av Rufus, men hur går det egentligen till när man vill dualboot:a de bägge operativsystemen? Finns det som alternativ vid installationsprocessen kanske, eller måste man göra något speciellt?
Jag har aldrig dualboot:at Windows 10 med en Linux-dist eller något annat OS heller för den delen så jag är lite osäker kring processen, men såhär tänker jag mig att det borde gå till:
1. Dekryptera systempartitionen
2. Förbered ett USB-minne med .iso-filen (Kali Linux) med hjälp av Rufus
3. Koppla in USB-minnet och kör installationsprocessen (eventuellt ändra boot-priority i UEFI-settings)
4. Köra en heldiskkryptering förutsatt att jag lyckas med min dual boot
Är det såhär det går till? Om inte, dela gärna med er om hur jag bör gå tillväga