Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-22, 18:37
  #1
Medlem
Hallå!
Jag har haft en provanställning på drygt ett halvår som nu i juli kommer gå över i en tillsvidareanställning. Problemet är att detta sker exakt en dag före jag får reda på om jag kommer in på den högskoleutbildning som jag har sökt.

Eftersom jag vill ha kvar jobbet ifall att jag inte kommer in på högskolan har jag inte sagt något utav detta till min chef (Förutom under min arbetsintervju för ett halvår sedan).

Jag undrar därför hur det funkar när en provanställning går över i en tillsvidareanställning. Kan jag helt enkelt säga ”Nae jag vill inte få någon tillsvidareanställning” och sluta på dagen, eller kommer det gälla en uppsägningstid som ”tvingar” mig att gå över i ett tillsvidarekontrakt under en tid?

Tacksam för svar!
Citera
2020-06-22, 18:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohfanihelvete
Hallå!
Jag har haft en provanställning på drygt ett halvår som nu i juli kommer gå över i en tillsvidareanställning. Problemet är att detta sker exakt en dag före jag får reda på om jag kommer in på den högskoleutbildning som jag har sökt.

Eftersom jag vill ha kvar jobbet ifall att jag inte kommer in på högskolan har jag inte sagt något utav detta till min chef (Förutom under min arbetsintervju för ett halvår sedan).

Jag undrar därför hur det funkar när en provanställning går över i en tillsvidareanställning. Kan jag helt enkelt säga ”Nae jag vill inte få någon tillsvidareanställning” och sluta på dagen, eller kommer det gälla en uppsägningstid som ”tvingar” mig att gå över i ett tillsvidarekontrakt under en tid?

Tacksam för svar!

Rent juridiskt kommer du att hamna i en gråson men borde tolkas som om du accepterat en visstidsanställning, och då kommer du att ha en uppsägningstid. Kan variera beroende på ditt avtal med typiskt 1 månad.
Sen hur du kommer överens med din arbetsgivare är en annan femma. Mycket möjligt att de inte vill ha dig kvar alternativt vill skapa en god relation med dig då kan du nog hitta en bra kompromiss.
Alternativet är at du kommer att behöva jobba upsägningatiden ut.
Citera
2020-06-22, 18:45
  #3
Medlem
SYSTEMexes avatar
Hur lång uppsägningstid du har står i anställningsavtalet
Citera
2020-06-22, 21:36
  #4
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohfanihelvete
Hallå!
Jag har haft en provanställning på drygt ett halvår som nu i juli kommer gå över i en tillsvidareanställning. Problemet är att detta sker exakt en dag före jag får reda på om jag kommer in på den högskoleutbildning som jag har sökt.

Eftersom jag vill ha kvar jobbet ifall att jag inte kommer in på högskolan har jag inte sagt något utav detta till min chef (Förutom under min arbetsintervju för ett halvår sedan).

Jag undrar därför hur det funkar när en provanställning går över i en tillsvidareanställning. Kan jag helt enkelt säga ”Nae jag vill inte få någon tillsvidareanställning” och sluta på dagen, eller kommer det gälla en uppsägningstid som ”tvingar” mig att gå över i ett tillsvidarekontrakt under en tid?

Tacksam för svar!

Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...l_sfs-1974-981

"1 § Arbetstagare i allmän eller enskild tjänst, som vill undergå utbildning, har rätt till behövlig ledighet från sin anställning enligt denna lag."

Även första stycket i paragraf 2 är intressant:
"2 § Avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränkes är ogiltigt i den delen."
Mao... det spelar ingen roll vad som står i ditt anställningsavtal eller i något kollektivavtal. Paragraf 1 i denna lag gäller oavsett.
Citera
2020-06-22, 22:14
  #5
Medlem
Det är vanligt med en månads uppsägningstid. Studierna börjar väl inte förrän i slutet av augusti, eller september, så fortsätta bara jobba och säg sen upp dig en månad innan plugget börjar.
Citera
2020-06-22, 22:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...l_sfs-1974-981

"1 § Arbetstagare i allmän eller enskild tjänst, som vill undergå utbildning, har rätt till behövlig ledighet från sin anställning enligt denna lag."

Även första stycket i paragraf 2 är intressant:
"2 § Avtal som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränkes är ogiltigt i den delen."
Mao... det spelar ingen roll vad som står i ditt anställningsavtal eller i något kollektivavtal. Paragraf 1 i denna lag gäller oavsett.

Arbetsgivaren kan skjuta på tjänstledighet för studier i upp till sex månader, vilket med största sannolikhet skulle ske i det här fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback