2023-09-10, 21:55
Medlem
pillifjongs avatar
Att vänta 1-5 minuter extra här i livet är inget som direkt stressar upp mig. Vill muskel-säljsnubbarna trängas för att visa alfa… låt dem

De gånger jag har varit stressad för jag är sen till ett tåg etc har jag artigt frågat någon om jag kan gå före på grund av angiven orsak och det har oftast löst sig

Sån är jag
Citera
2023-09-10, 22:00
Medlem
Folk e ju fan helt efterblivna när nya kassor öppnas, ofta får ju nya kassörskan sitta o ropa - Hallå, det går bra här oxå! innan folk rör på sig. Tro fan att man tar chansen när man får den.

Annan favorit är att vänta tills man ser en ur personalen röra sig mot en stängd kassa och chansa på att gå dit, funkar säkert 9/10.
Citera
2023-09-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Japp, man får stå som ett fån medan utropet upprepar sig 3-4 gånger

Mjo, den niten har man ju gått på. Får man sota för att man var snabb den gången, herren ger och tar antar jag
Citera
2023-09-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Det är svinlång kö på Ica och en ny kassa öppnar. Den längst bak i kön springer fram och ställer sig i nya kassan före alla andra.

Hur ser ni på såna människor?
Vad är det för typ av människor?
Är det renodlade psykopater?
Beror lite på hur överdrivet ivrigt denne springer fram. Är det rena vrål-rushen, stöter till folk på vägen och liksom bara "Ur fuckin' vägeeeen!!" så kan man känna .. pfff typ.

Är man däremot som jag, som kollar på kassören i kassan man står i kön till, och ser att kassören lyfter på interkom telefonen och säger "Personal till kassan, personal till kassan tack", då kan jag försöka räkna ut vilken kassa den nya personalen kommer komma till, och håller koll när denne kommer gående och då stegar jag lugnt över till den kassan och kommer i princip alltid först i den kön, ibland tvåa. (bor inte i storstad dock, kanske annorlunda där).

Blir dock inte alls sur eller irriterad om 2-3 jäktar fram och hinner före. Är inte den hetsiga typen, man dör tidigare i livet då Har jag ap-bråttom brukar jag i vilket fall inte handla .. och skulle det ändå ske så kan jag fråga hänsynsfullt om framförvarande skulle kunna låta mig gå före i kön. Funkar 80% av gångerna.
Har jag inte bråttom, då är det bara mer stimulerande att vara ute bland folk än att sitta hemma och uggla. Man står där och softar, läser löpsedlar, hälsar på nån halvbekant, funderar på jag glömt nåt, kolla på andra hur dom ter sig, funderar på saker man ska göra senare och hur man kan lägga upp det osv.

Däremot om man ställt sig i en gemensam kö för flera kassor, typ på ett apotek. Alltså där alla står i samma kö, och förste man i kön går fram till den kassa som blir ledig. Och så rätt vad det är kommer nån fram från ingenstans och går rakt fram till den kassa som just blev ledig, före hela kön, liksom fuckar upp hela kö-systemet, för egen vinnings skull. Då känner man sig lite
Då är det liksom inte fråga om att andra inte är uppmärksamma, utan att alla infinner sig i det system som är bästa möjliga för alla parter. Om alla gjorde som han som gick direkt fram till kassan skulle ju allting i samhället bli avsevärt sämre, för alla parter. Skulle bli kaos, slagsmål, konstant. Ingen skulle vilja handla nånstans.
Senast redigerad av Robbinist 2023-09-10 kl. 22:24.
Citera
2023-09-10, 22:03
Jag anser att det ska bara vara EN kö till alla kassor. Det skulle lösa många problem.
Citera
2023-09-10, 22:04
Medlem
Jag kan hjälpa er med tänket. Du ser dig omkring i kön. Står gamla kärringar med proppfull varuvagn med många kuponger och saker som ska vägas, ställ dig inte där men var beredd att agera när kassörskan trycker på hjälp.

Personer med FÅ SAKER måste man släppa fram. På den tiden du lagt upp din varukorg på bandet kommer den personen redan hunnit betala istället för att stå och glo på hur du fyller bandet.

Speja och leta signaler! Verkar kunder strömma till? Kassörskan trycker ofta på hjälpa när större lass anländer eller kön blir längre än 5 pers.

Kolla hur kassörskan agerar. Kollar hon ner mot kön? Letar hon telefon eller trycker på nån knapp?

Självscanning vägrar jag göra. Som att gå på restaurang för att få laga maten själv. Butikchefen skrattar hela vägen till banken. Då låter jag hellre ett proffs scanna in. Letar gärna upp unga, snygga tjejer. Äldre kvinnor eller pojkar/män vill jag helst slippa.
Citera
2023-09-10, 22:06
Medlem
boll-svantes avatar
Det är bara i autistlandet Sverige som folk kan argumentera för att det är OK att smita före i kön på grund av teknikaliteter. Prova göra samma sak i t.ex. Storbritannien så kommer det att bli bråk.
Citera
2023-09-10, 22:07
Medlem
Det är ju lite svensk vardagsdramatik.

Min partner och jag körde förr om åren (nu självscannar vi) ett särskilt "koncept" och det var att endast en av oss galopperade iväg utan kundvagn (går ju snabbast) till den nyöppnade kassan och hamnade med lite tur och skicklighet kanske på plats 1,2 eller 3 i den kön.

Min partner stod kvar i den gamla/första kön och om han efter racet till nyöpningen, stod på låt säga plats 4 eller 5, så kom han över till nyöppnade kassan, där jag "paxat" platsen åt oss.

Likväl kunde det ändå bli så att vi råkat hamna på plats nummer två i kön, bakom halvblinda Greta som fumlade med mynt eller kortkod, så inte sällan visade det sig vara fel att byta kassakö, men lite barnslig kul var det 😀
Citera
2023-09-10, 22:07
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxen32
Det är svinlång kö på Ica och en ny kassa öppnar. Den längst bak i kön springer fram och ställer sig i nya kassan före alla andra.

Hur ser ni på såna människor?
Vad är det för typ av människor?
Är det renodlade psykopater?
Orka vänta av rättviseskäl på att nån i första kön ska masa sig iväg till den nyöppnade kassan. Nej, den förstaplatsen tar jag om jag hinner. Sölkorvar får vänta. You snooze, you loose.

Och hör jag i nån högtalare "personal till kassa två" går jag givetvis dit och ställer mig först i kön.
Citera
2023-09-10, 22:08
Medlem
Masingas avatar
Såg en idiot som var tvåa i kön och den som var först hade bara några stycken varor att betala, vad gör idioten? Jo, han springer till nästa kassa så fort en ny öppnats men va lite slö och blir tvåa där också
Citera
2023-09-10, 22:08
Medlem
Man köar för kassan man står i, eget val
Citera
2023-09-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag anser att det ska bara vara EN kö till alla kassor. Det skulle lösa många problem.
Jag vet vad du menar. Flygplatskö. Problemet är att folk står och drömmer. Sen är risk för rysk köbildning, dvs alla infallsvinklar attackeras. Det finns inget dummare. Typ som när de vuxna som är längst ställer sig längst fram på barnkoncerter med ungen på ryggen. Eller de värdelösa dårar som ska skymma transportbandet på flygplatsen för att de tror att väskan kommer fram snabbare om de ställer sig längst fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in