• 1
  • 2
2020-06-17, 15:38
Moderator
evilhoneys avatar
Ugnsgrillad kyckling är nog bland det enklaste man kan ge sig på och är svårt att egentligen få ett dåligt resultat på, så länge den tillagas tillräckligt länge.
Jag skickar in hela fågeln, tvättad och avtorkad, och inoljad med någon kryddblandning, 225° i ca 1.5 timme. Brukar sticka en liten kniv i låret(kycklingens...)och kollar konsistens och att det köttsaften är klar. Här hade det ju varit bra att ha en köttermometer men en sådan saknas i det evilhoneyska hemmet.
Jag brukar helt enkelt ta lite av det som finns hemma till marinad eller glaze eller vad det nu räknas som, oftast olja, soja, honung, chili, vitlök, paprika och peppar, och penslar på ca var 15:e minut. Om skinnet börjar bli för mörkt lägger jag folie över kycklingen den sista tiden.

Hur gör ni och vilken smaksättning föredrar ni?
Någon som använder rotisserifunktion på sin ugn och hur isf? Jag har en men har inte vågat mig på den än.
Citera
2020-06-17, 15:57
Medlem
Narutoshippchops avatar
Puh, det var tur att du förklarade att det var kyklingens lår du satte kniven i.
Citera
2020-06-17, 16:23
Medlem
felstavadds avatar
Salt och svartpeppar räcker tycker jag, hyvlar sen några skivor smör som jag bäddar in den i, som ett täcke av fett och in i ugnen nån timme 225˚ beroende på storlek.
När den är klar så häller jag av den varma skyn och doppar bröd i, riktigt värmande vinterkäk.

Har jag nån gammal citronhalva så kanske jag stoppar in den i pippin men känner egentligen inte så stor skillnad.
Citera
2020-06-17, 16:34
Medlem
Briasccas avatar
Endast kinesisk soya (för att skinnet ska få en snygg färg). Kryddar i stället tillbehören och såserna så att allt inte smakar samma sak.
Citera
2020-06-17, 16:46
Medlem
Låg värme länge blästra med grill på hög i slutet för saftig med grymt krispskinn, ös sky och lägg på kryddor då o då. Vänd ibland för jämn värme.
Citera
2020-06-17, 16:50
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ugnsgrillad kyckling är nog bland det enklaste man kan ge sig på och är svårt att egentligen få ett dåligt resultat på, så länge den tillagas tillräckligt länge.
Jag skickar in hela fågeln, tvättad och avtorkad, och inoljad med någon kryddblandning, 225° i ca 1.5 timme. Brukar sticka en liten kniv i låret(kycklingens...)och kollar konsistens och att det köttsaften är klar. Här hade det ju varit bra att ha en köttermometer men en sådan saknas i det evilhoneyska hemmet.
Jag brukar helt enkelt ta lite av det som finns hemma till marinad eller glaze eller vad det nu räknas som, oftast olja, soja, honung, chili, vitlök, paprika och peppar, och penslar på ca var 15:e minut. Om skinnet börjar bli för mörkt lägger jag folie över kycklingen den sista tiden.

Hur gör ni och vilken smaksättning föredrar ni?
Någon som använder rotisserifunktion på sin ugn och hur isf? Jag har en men har inte vågat mig på den än.

Det är väl som de flesta gör --- viktigast är att det inte blir torrt. köp en digitaltermometer, med en tempgrej med sladd...så petar du in magiska 72 grader och sätter den där köttet är som tjockast och spetsen ska sitta så mycket mitt i som möjligt. så piper det när det är 72g varmt-. köp en sån, kostar ingenting, men är värd hur mycket somhelst i köket

och du behöver inte vara rädd för funktioner som din ugn har....
Citera
2020-06-17, 17:07
Medlem
Brukar lägga pippin i torkskåpet några timmar för upptining sen packar jag in den i massa smör och rullar in den i folie sen pickar ja med en gaffel runtom så får den gå i torktumlarn ca 30 min så smöret smällt sen öppnar ja upp i med en påse taco krydda och sen fyller den med majs och annanas sen packa ihop folien och in i ugnen på 175 grader i ca 1 timme, supergott
Citera
2020-06-17, 17:13
Medlem
Fettsugnings avatar
Jag brukar fylla den med morötter, lök och vitlök. På utsidan snittar jag skinnet på flera ställen och trycker in smör och vitlök om vartannat. Då behöver man inte ösa den. Sedan gnider jag in salt och svartpeppar, oftast. Kör på låg temp, blir lätt torrt annars, typ 125 grader.

Tycker dock att hel kyckling blir bäst i en lergryta typ Römertopf.

En stektermometer är ett måste. Fy skäms evilhoney.
Citera
2020-06-17, 17:31
Medlem
maxorrs avatar
Feta Roast Chicken - Food Wishes

https://www.youtube.com/watch?v=myHg8ulY6To
Citera
2020-06-17, 20:31
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag gör inte ugnsgrillad kyckling speciellt ofta, men när det händer så rimmar jag kycklingen, sedan ger jag fågeln ett MYCKET snabbt dopp i kokande vatten för att strama till skinnet litet (Man kan även peta in kryddsmör mellan skinnet och köttet innan doppet om man vill).
Sedan så smörjer jag noggrant in kroppshålan med smör, vitlök, timjan/dragon, salt och peppar. Sedan så pluggar jag igen röven på den med en citronhalva så att inte för mycket fukt smiter iväg under tillagningen.
Till sist så penslar jag pippin med matolja och klappar in salt och svartpeppar och kör in i ugn satt på ca 200 grader.

När kycklingen börjar att bli klar så ger jag den en lätt överpensling av japansk soja och steker vidare tills dess att innertemperaturen är runt 78-80 grader.

Lyckat resultat varje gång!
Citera
2020-06-17, 21:04
Medlem
zepofans avatar
Några kommer väl att skrika rakt ut, men en kryddblandning som jag nyligen upptäckt funkar bra till kyckling är lika delar piffi allkrydda och paprikapulver, plus några rejäla drag med svartpepparkvarnen. Jag brukar smälta smör i micron och blanda ner kryddorna i smöret och pensla på.
Citera
2020-06-17, 22:54
Medlem
mjukmjukares avatar
Gör allt du kan för att inte få en butiksfågel.
Deras grillkryddeoffer är hemska.

Rimma en hel kyckling så att den täcks med vatten och ca 4dl salt för 2.5l vatten.
Kyckling bada i denna lag över natten.

Plocka upp, torka av och krydda med dina favvokrydor.
Oavsett. Örter, grillkrydda, vitlök mm
Stoppa försiktigt in fingrar/finger in under bröstskinn och spräck upp skinnets fäste i bröstfickorna med smör och goa kryddor.
(själv kör jag väldigt plain m salt o peppar i smöret)

Späcka kycklingen med massor smörkryddat gott och annat du tycker om. Under bröstsimmet.
Försök smörj in lår (går lätt på samma sätt)
Krydda vingar mm.
Nu kommer min grej. Vissa tycker att det är fel.
Inte jag.

Jag har delat kycklingen längsmed i två delar.
Gör samma sak.
Men kan proppa undersidan full med grönsaker, kryddor, örter mm.

Lägg sedan med köttsidan uppåt på låg värme (Max 150gr) och låt långsamt blir färdig. Går hyfsat fort med halv kyckling.
Vänd kycklinghalva med smör få smaksätta underifrån.

Vill du ha krispskinn. Lite vatten i ugnen i en skål. Och sista 5 - 15min m skinn uppåt och fullt flås på grill / ovanifrån.

Tips våga smaksätt kyckling med oväntade smaker och ät med fördel kycklinglever m salt o grovmalde svartpeppar till. Hårt stekt. Grymt gott.

,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in