• 1
  • 2
2020-06-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ugnsgrillad kyckling är nog bland det enklaste man kan ge sig på och är svårt att egentligen få ett dåligt resultat på, så länge den tillagas tillräckligt länge.
Jag skickar in hela fågeln, tvättad och avtorkad, och inoljad med någon kryddblandning, 225° i ca 1.5 timme. Brukar sticka en liten kniv i låret(kycklingens...)och kollar konsistens och att det köttsaften är klar. Här hade det ju varit bra att ha en köttermometer men en sådan saknas i det evilhoneyska hemmet.
Jag brukar helt enkelt ta lite av det som finns hemma till marinad eller glaze eller vad det nu räknas som, oftast olja, soja, honung, chili, vitlök, paprika och peppar, och penslar på ca var 15:e minut. Om skinnet börjar bli för mörkt lägger jag folie över kycklingen den sista tiden.

Hur gör ni och vilken smaksättning föredrar ni?
Någon som använder rotisserifunktion på sin ugn och hur isf? Jag har en men har inte vågat mig på den än.

Kyckling i ugn är ju fantastisk comfort food. Jag gör ungefär som du, har alltid något sött i glazen (honung, farinsocker, mango chutney etc) och så brukar jag ha i tomatpuré för då täcker den bättre. Är det mest olja och soja drar den ju ofta ihop sig till droppar på skinnet.

Jag lagar den alltid i halvor, i en ugnsform, ihop med lökklyftor, morot och ibland baconbitar. En hel vitlök kan ibland slinka med också. Det blir goda tillbehör till kycklingen. Vill man ha extra såsigt kan man hälla på en skvätt vin.
Citera
2020-06-17, 23:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ugnsgrillad kyckling är nog bland det enklaste man kan ge sig på och är svårt att egentligen få ett dåligt resultat på, så länge den tillagas tillräckligt länge.
Jag skickar in hela fågeln, tvättad och avtorkad, och inoljad med någon kryddblandning, 225° i ca 1.5 timme. Brukar sticka en liten kniv i låret(kycklingens...)och kollar konsistens och att det köttsaften är klar. Här hade det ju varit bra att ha en köttermometer men en sådan saknas i det evilhoneyska hemmet.
Jag brukar helt enkelt ta lite av det som finns hemma till marinad eller glaze eller vad det nu räknas som, oftast olja, soja, honung, chili, vitlök, paprika och peppar, och penslar på ca var 15:e minut. Om skinnet börjar bli för mörkt lägger jag folie över kycklingen den sista tiden.

Någon som använder rotisserifunktion på sin ugn och hur isf? Jag har en men har inte vågat mig på den än.

Jag äter bara kycklingbröst och jag vet att det är det torraste på dinosaurien, men jag hatar att pilla i maten och kycklingben och skrov blir pill.

Jag använder ofta salvia till kyckling, men varierar även med dragon, timjan och rosmarin. För det mesta kör jag en marinad med olivolja, krossad vitlök, honung, soja, salvia, salt och peppar.

Ibland äter jag kyckling till pasta och gör då en sås på dragon, schalottenlök, Dijonsenap och creme fraiche. Ibland kör jag istället en rosépepparsås till kycklingen och pastan.

Har ofta vin i maten och lite torrt vitt vin blir utmärkt till kyckling, Provencalsk kycklinggryta eller Fannys Örtkyckling kan varmt rekommenderas

https://www.koket.se/markus_aujalay/..._och_vitt_vin/

https://www.koket.se/markus_aujalay/..._och_vitt_vin/
Citera
2020-06-18, 05:55
Medlem
rullkragens avatar
Citat:

Tjenis!

Ett trix är att smörj in kycklingen med citron och sedan salt och peppar.
Öppna en flaska öl, (ja ta två flaskor om du vill dricka den ena medan du lagar mat)
Sedan trär man kycklingen över flaskan, så den står upp.
Flaskan skall sticka lite över kycklingen.
Under tiden den steks i ugnen så kommer ölen att koka och bubbla ut över kycklingen.
Så då slipper man ösa den.
Det gör den saftig och en god smak.
när man närmar sig slutet ca 10 min före den är färdig, öppna ugnsluckan på glänt så luft kommer in,
då blir skinnet riktigt knaprigt.

Rullkragen
Citera
2020-06-18, 09:32
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Kyckling i ugn är ju fantastisk comfort food. Jag gör ungefär som du, har alltid något sött i glazen (honung, farinsocker, mango chutney etc) och så brukar jag ha i tomatpuré för då täcker den bättre. Är det mest olja och soja drar den ju ofta ihop sig till droppar på skinnet.

Jag lagar den alltid i halvor, i en ugnsform, ihop med lökklyftor, morot och ibland baconbitar. En hel vitlök kan ibland slinka med också. Det blir goda tillbehör till kycklingen. Vill man ha extra såsigt kan man hälla på en skvätt vin.
Det där med tomatpuré ska jag nog prova, jag är inte så förtjust i sojan men tänkte att det var siktigt för färgen.
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Ett trix är att smörj in kycklingen med citron och sedan salt och peppar.
Öppna en flaska öl, (ja ta två flaskor om du vill dricka den ena medan du lagar mat)
Sedan trär man kycklingen över flaskan, så den står upp.
Flaskan skall sticka lite över kycklingen.
Under tiden den steks i ugnen så kommer ölen att koka och bubbla ut över kycklingen.
Så då slipper man ösa den.
Det gör den saftig och en god smak.
när man närmar sig slutet ca 10 min före den är färdig, öppna ugnsluckan på glänt så luft kommer in,
då blir skinnet riktigt knaprigt.

Rullkragen
Det där med ölkyckling har jag bara sett i tidningar men vet ingen som verkligen provat det. Känns som det är mer trixigt än vad det egentligen gör något för smaken.
Citera
2020-06-18, 16:18
Medlem
ArgusOnes avatar
Beror på vad man vill ha för smaker. Jag har några olika spår:

- Peri Peri
- Viltök och örter
- Grillkryddad
- Smokey
- Asiatisk

Oftast gör jag en enkel rub med grillkrydda, lite örter, vitlök och spiskummin/curry.
Citera
2020-06-18, 21:28
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Lägger hel kyckling i saltlag i någon dag.
Tar fram, torkar av och låter ligga framme och bli riktigt torr. Trycker i ett kryddsmör under skinnet, oftast med persilja, vitlök och citronzest.
Kör den på låg temperatur tills köttet är klart och tar ut den ur ugnen. Brassar på grillfunktionen på max och bränner av skinnet som avslut.
Citera
2020-06-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Endast kinesisk soya (för att skinnet ska få en snygg färg). Kryddar i stället tillbehören och såserna så att allt inte smakar samma sak.

Använder jag med ibland (men med några ytterligare förberedelser då) - se här:

https://www.bildtagg.se/bild/halerji20y5nzi55tqiuav
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här