Citat:

Ugnsgrillad kyckling är nog bland det enklaste man kan ge sig på och är svårt att egentligen få ett dåligt resultat på, så länge den tillagas tillräckligt länge. 
Jag skickar in hela fågeln, tvättad och avtorkad, och inoljad med någon kryddblandning, 225° i ca 1.5 timme. Brukar sticka en liten kniv i låret(kycklingens...)och kollar konsistens och att det köttsaften är klar. Här hade det ju varit bra att ha en köttermometer men en sådan saknas i det evilhoneyska hemmet.
Jag brukar helt enkelt ta lite av det som finns hemma till marinad eller glaze eller vad det nu räknas som, oftast olja, soja, honung, chili, vitlök, paprika och peppar, och penslar på ca var 15:e minut. Om skinnet börjar bli för mörkt lägger jag folie över kycklingen den sista tiden.
Hur gör ni och vilken smaksättning föredrar ni?
Någon som använder rotisserifunktion på sin ugn och hur isf? Jag har en men har inte vågat mig på den än.

Jag skickar in hela fågeln, tvättad och avtorkad, och inoljad med någon kryddblandning, 225° i ca 1.5 timme. Brukar sticka en liten kniv i låret(kycklingens...)och kollar konsistens och att det köttsaften är klar. Här hade det ju varit bra att ha en köttermometer men en sådan saknas i det evilhoneyska hemmet.
Jag brukar helt enkelt ta lite av det som finns hemma till marinad eller glaze eller vad det nu räknas som, oftast olja, soja, honung, chili, vitlök, paprika och peppar, och penslar på ca var 15:e minut. Om skinnet börjar bli för mörkt lägger jag folie över kycklingen den sista tiden.
Hur gör ni och vilken smaksättning föredrar ni?
Någon som använder rotisserifunktion på sin ugn och hur isf? Jag har en men har inte vågat mig på den än.
Kyckling i ugn är ju fantastisk comfort food.
 Jag gör ungefär som du, har alltid något sött i glazen (honung, farinsocker, mango chutney etc) och så brukar jag ha i tomatpuré för då täcker den bättre. Är det mest olja och soja drar den ju ofta ihop sig till droppar på skinnet.Jag lagar den alltid i halvor, i en ugnsform, ihop med lökklyftor, morot och ibland baconbitar. En hel vitlök kan ibland slinka med också. Det blir goda tillbehör till kycklingen. Vill man ha extra såsigt kan man hälla på en skvätt vin.