Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-02, 15:12
  #1
Medlem
P3RK3L3s avatar
Nu när det är klarlagt att tomteinvasionen är en reklamkampanj (och en jävligt smart sådan) från internettelefoniföretaget Parlino så kan man ju fråga sig om framtida reklamkampanjer kommer att gå mer åt det bisarra hållet?

Hur extremt kan det bli?

Diskutera.
Citera
2006-05-02, 18:22
  #2
Avstängd
Gäddans avatar
Jag gillar tomtar!

Fram för mer tomtereklam! Röda tomtar för socialdemokraterna! Blåa för alliansen!
Citera
2006-05-02, 18:34
  #3
Moderator
Ruskigbusss avatar
Tja, det var ju faktiskt lite småkul. Tyvärr är väl risken stor att fantasilösa reklamare apar efter så vi får se gator och torg fyllda med just röda och blå tomtar, gröna tomtar (nejvisstja - de finns ju redan - miljöpartiet) - samt allahanda olika sagoväsen i slagtålig färgad plast.

Vi får hoppas att de mer kreativa reklamskaparna kan hitta på helt egna happenings.

Några förslag:

- Spräng stadshuset - reklam för Oddset Bomben!

- United Colors of Benetton följer upp affischkampanjerna med aidssjuka (tror jag det var?) från några år tillbaka, och placerar ut lik i gathörnen, givetvis iklädda de senaste modeplaggen.
Citera
2006-05-02, 18:51
  #4
Medlem
Är detta ett stockholmsfenomen, eller har jag bott under en sten den senaste veckan?
Kul reklamkampanj förresten, allt som livar upp och inte påminner om tvättmedelreklam är bra!
Citera
2006-05-04, 10:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostmoose
Är detta ett stockholmsfenomen, eller har jag bott under en sten den senaste veckan?
Kul reklamkampanj förresten, allt som livar upp och inte påminner om tvättmedelreklam är bra!

inte bara Stockholm... de har även synts till i Malmö och Göteborg, och på andra håll utanför Sverige som Belgien, Luxemburg och Holland.... på http://www.they-do-exist.com som ingår i kampanjen finns bildgalleri från dessa platser.
Citera
2006-05-04, 13:33
  #6
Medlem
Sordids avatar
Guerillamarknadsföring, blah blah- vad är detta måntro? Upplevelse-marknadsföring?

Så rart, ska nu varenda företag med någon ärtig liten idéspruta börja med IRL-viral-marketing, tror ni?

Nästa kampanj:
Det företag som gör reklam för sin färgskrivare i en film med studsbollar släpper från lämpligt flygdon ned en miljon färgglada bollar på Stortorget och upp längs hela gågatan.

Twilfit skickar ut livs levande skyltdockor på stan. De är iförda sommarens badmode och delar ut glass.


.....

ursäkta ett ögonblick.
Citera
2006-05-06, 00:01
  #7
Medlem
Herr Lindholms avatar
Ett företag använder sig endast och endast av klotter på toaletter som är så nedklottrade att man har resignerat och nöjer sig med att måla om toaletterna ett par gånger om året.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-05-06, 02:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cytech
inte bara Stockholm... de har även synts till i Malmö och Göteborg, och på andra håll utanför Sverige som Belgien, Luxemburg och Holland.... på http://www.they-do-exist.com som ingår i kampanjen finns bildgalleri från dessa platser.

Vad skönt! då är det inte en gråsten jag använder som tak då....åtminstone inte ur örebroperspektiv sett

Alla som undrar hur nästa steg ser ut:
tror ni inte att gemene man säger ifrån om det blir för mycket tjosan på "stan"?
Jag, personligen, välkomnar nya sätt att marknadsföra produkter och företag på, så länge de är kreativa och gjorda så att man ska få tänka till lite.
Det är ju klart som korvspad att reklam för olika produkter och företag är här för att stanna, och det sista jag vill är att se ännu en färgglad reklamsnutt om hur glada 7-åringar blir när de får träna fotboll i nytvättade kläder, utan fläckar och utan att färgerna har blekts.
Citera
2006-05-06, 16:34
  #9
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Jag gillar tomtar!

Fram för mer tomtereklam! Röda tomtar för socialdemokraterna! Blåa för alliansen!
Sossarna behöver inga tomtar dom har en egen, Leif Pagrotsky, heter han...
Citera
2006-05-06, 16:40
  #10
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Twilfit skickar ut livs levande skyltdockor på stan. De är iförda sommarens badmode och delar ut glass.
Helt genial reklam! Helt klart den bästa någonsin! Skulle jag med nöje beskåda.

Förmodligen kommer vi se en massa copycat reklamer innom något halvår. Det verkar oundvikligt i en reklammarknad som våran, där folk hellre kopierar ett koncept, än att hittar på något eget.
Citera
2006-05-11, 20:45
  #11
Medlem
Herr Lindholms avatar
[OT]
Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Sossarna behöver inga tomtar dom har en egen, Leif Pagrotsky, heter han...
Men föredrar du inte tomten Pagrotsky framför trollpackan Winberg?

MVH
/Herr Lindholm[/OT]
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback