Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
I stort sett delar högkyrkliga dock den allmänna synen bland engagerade i Svenska kyrkan: Gud verkar i dopet. Barnet döps in i Kristi gemenskap. Barnet förstår inte särskilt mycket, men det är på liknande sätt som med det svenska medborgarskapet som barnet inte heller förstår särskilt mycket av när det föds.
Den i Jesu lära insatte resonerar inte som du.
Att barnet inte förstår visar ju på att det barnet inte är fött av anden. För just i förståelsen ser vi själva födelsen - åtminstone den födelse Jesus, och Johannes talar om. För den som lyssnar till Jesu förkunnelse och förstår den och därtill också sätter tro till den föds på nytt. Dv.s. den personen får det ljus som utgör det eviga livet. För den som tror på Jesus har evigt liv och skall leva om än han dör.
Alltså handlar det om förståelsens ljus som är det eviga liv Johannes och Jesus talar om. Att döpa sig är en begravning av det gamla liv, som nu dött, som man p.gr.a. sin oförståelse levde i. Jag hänvisar dig till Johannes första kapitel.
http://www.sanningen.nu/johann.html
För den födelse som Johannes och Jesus talar om är en verklig födelse, ett verkligt skeende hos individen och inte ett luftslott. Och det handlar om en tanke som kommer via ordet och befruktar din ande som i sin tur föder den uppfattning som är det som styr ditt vidare tänkande, sägande och görande. En som inte förstår kan aldrig "födas på nytt". Det är det ordet bär med sig som omvandlar den som förstår tanken som kommer via ordet.
Att döpa barn är ju dödfött!
Barndopet är en björntjänst mot barnet och ingen Gudstjänst som dessa vildt ljugande chamaner hävdar p.gr.a. sitt förmörkade sinne. Själva har de inget förstått eller sagt ja till av Jesu förkunnelse och kan därför heller inte förmedla livet till de behövande. En ritual kan inte hjälpa någon till evigt liv.
Människan måste födas av Ande.
Så lyder det heliga evangeliet. Amen.
Citat:
För övrigt: Kyrkan kan inte mäta människors tro.
Nä, just det! Hur ska en blind kunna leda en blind?
Citat:
I Svenska kyrkans dopordning får föräldrar en fråga: "Vill ni att ert barn skall döpas till denna tro (hänvisning till apostoliska trosbekännelsen, min anm.) och leva med församlingen i Kristi gemenskap?" Vill man inte, så blir det inget dop.
Enligt kyrkans dopordning ... ja, det skulle vara det då. Men att det skulle vara enligt Jesu förkunnelse stämmer inte. Men nu är ju kyrkan och Jesus inte samma sak. Kyrkan har ju aldrig sagt ja till Jesu förkunnelse.
Citat:
Skulle kyrkan vägra att döpa barn när föräldrarna ändå säger att de vill att barnet skall döpas till den kristna tron?
Vem har lovat kyrkan att kalla sina påhittade ritualer för gällande? Inom kyrkan kan de ju gälla, men aldrig inför levande Gud.
Citat:
Jag har inga barn, men för mig hade det varit självklart att döpa dem som små. Jag hade ansett det som ett övergrepp att förbjuda mig. Som förälder vill jag ge det bästa till mina barn.
I brist på bättre förstånd blir det så. Men, var så säker, det finns bättre förstånd att få. Att döpa barn är det SÄMSTA du kan hitta på att göra med barnet.
Citat:
Barnet får senare ta ställning till om de grundvärderingar jag ville ge som förälder var vettiga.
Det är så dags då...
Citat:
Det gäller både den kristna tron, etiska värderingar, politisk uppfattning, människosyn, pedagogisk grundsyn mm. Varför skulle föräldrar förbjudas just att döpa men inte att vittna om sin ateistiska åskådning?
Det var det dummaste jag läst på länge.