• 1
  • 2
2006-04-28, 08:58
Medlem
Hej
Efter att ha druckit Pripps nu och gått över till Carlsberg så smakar jag en jävla skillnad mellan svensk (och alla andra länders) och dansk öl.

Har hört det innan och sökt, men kan inte komma på vad det är danskarna gör sin öl på som gör att det smakar annorlunda.

Någon?
Citera
2006-04-28, 10:53
Medlem
vildandens avatar
Kvalitet, helt enkelt. Danmark är ett land (som liksom tjeckien,tyskland) har en lång ölkultur. Det går då inte bli stor genom att brygga det slask som i många fall säljs i sverige. Det finns öl som inte ska smaka mycket, ex corona eller andra sydländska, eftersom de passar bättre med det varma vädret.

Sedan är det också stor skillnad på Carlsberg och Carlsberg sedan de började lägga ut tillverkningen på licens. Det är ett misstag som många bryggerier gör. De tillverkar ölen i exempelvis Falkenberg istället för i Köpenhamn, och de tillverkar ölen på exakt samma sätt. Tyvärr så är vattnet av annorlunda art och smak, vilket gör att slutprodukten skiljer sig åt markant.

Mina kompisar trodde inte på detta, förrän jag höll en blindprovning hemma med Sort Guld, en licensbryggd och en dansk. Samma alkoholhalt. Ingen av deltagarna hade några problem att peka ut vilken som var vilken.

Samma sak med Hof, ta en fatöl i Sverige och en i Nyhavn. Helt otrolig skillnad i smak. Beskt vatten och en smakupplevelse.
Citera
2006-04-28, 11:24
Medlem
mjvs avatar
Jodu,har också märkt skillnaden.
Nu har jag för en gångs skull ingen dansk ölburk tillhands (typiskt) men jag vill minnas att det i innehållsförteckningen står bl.a. "råfrugt".
Jag har fått förklarat för mig att grannfolket blandar i majs och ibland även äpplen i brygden för att dryga ut det hela.
Tyvärr kan jag inte styrka det hela genom några länkar,men kommer att tänka på nåt danskt märke jag köpte nån gång och där stod det på tyska:
"zutaten:maiz" ursäkta ev. felstavning.
Finns säkert nån här på FB som kan berätta mer.
Men nog fan är det skillnad som du säger.
mvh
/M/
Citera
2006-04-28, 18:00
Medlem
Tackar för svaren, det med majs känner jag igen, kan mycket väl bara det.

Det här med öl är svårt alltså Men för jävla gott
Citera
2006-04-28, 18:32
Medlem
Etanols avatar
Är det bara jag som tycker att tjeckerna är världsmästare i ölbryggning? Visst, danskt går väl ner det också, men en iskall Staropramen slår det mesta. Eller?
Citera
2006-04-28, 18:35
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiddekaga
Hej
Efter att ha druckit Pripps nu och gått över till Carlsberg så smakar jag en jävla skillnad mellan svensk (och alla andra länders) och dansk öl.

Har hört det innan och sökt, men kan inte komma på vad det är danskarna gör sin öl på som gör att det smakar annorlunda.

Någon?

Ingen aning men det finns ju faktiskt massor av mikrobryggerier i Sverige som gör jävligt god öl. All svensk öl är inte lika med Pripps Piss, Falcon, Spendrup od.

Ysta Färsköl, Hallands Pilsner, Grebbestad, Wisby Klosteröl, Gamla Stans Färsköl (finns den kvar?), Fallen Angel, Hell, Bajen Bärs, Eriksberg, Nils Oscar, Lundgrens Lager, Oppigård, Fifty Fifty, 1828, Spendrups Old Gold.. Det finns massor av god svensk öl. Det gäller bara att se bortom "stor stark".

Enligt Systembolagets sökfunktion finns det till dags dato inte mindre är 198 svenska ölsorter . Då har många försvunnit från Systembolagets sortiment. Om man bara anstränger sig lite kan man hitta väldigt många goda öl. Dansk öl (den danska öl jag druckit dvs) står sig ganska slätt tycker jag.
svensk öl
Citera
2006-04-28, 20:55
Medlem
Danskarna har bra standardöl. Carlsberg och Tuborg står sig väldigt bra mot de svenska alternativen, men samtidigt har de en märklig kultur då dessa två jättar under åren har förstört mikrobryggeritraditionen i danmark, de har köpt ut och monopoliserat ölproduktionen.

Och visst finns det bra svenska alternativöl och danskarna har en nystartad mikrobryggartradition igen. Spännande.
Citera
2006-04-29, 01:50
Medlem
Jeee, tjeckisk och spansk öl är god har jag kommit på ikväll...........
Citera
2006-12-04, 19:14
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildanden
Kvalitet, helt enkelt. Danmark är ett land (som liksom tjeckien,tyskland) har en lång ölkultur.

Du har missuppfattat allting; dansk öl är känd för att den är dålig, inte bra.

Danmark har tex fått tyskland att ändra sina lagar pga frihandel. I tyskland hade man renhetslagarna om hur öl får framställas. I danmark brygger man av tradition "öl" på allt möjligt avfall och gamla restprodukter. Danskarna blev sura på tyskarna eftersom deras undermåliga skitöl inte ens fick säljas där pga sin orenhet. Det slutade med att tyskarna fick dumpa sina urgamla renhetslagar så att danskarna nu får sälja sitt skräp i tyska butiker.

Den danska öltraditionen har vuxit sig stark pga deras undermåliga vatten. I köpenhamn hade de så stinkande dåligt vatten att det inte ansågs drickbart. Därför bestämde man sig för att brygga öl på vattnet för att maskera den sura smaken. I de flesta andra kulturer brygger man sitt öl på så rent vatten som möjligt för högsta kvalitet men danskarnas "öl" är alltså en nödlösning för att överhuvudtaget få i sig vätska utan att kräkas (paradox?).
Citera
2006-12-04, 19:51
Medlem
zharkovs avatar
Håller med azrael.

Skillnaden mellan Carlsberg och Tuborg är att Tuborg använder köpenhamns kommunala vatten och carsberg hämtar sitt vatten direkt från öresund.
Citera
2006-12-04, 22:57
Medlem
jokers avatar
Skulle vilja påstå att Danmark är världens/Sveriges mest överskattade ölland.
Jämför man svenska och danska standardöl så påstår jag att Spendrups original slår både Tuborg och Carlsbergs standardöl.

Danskarna pumpar dessutom ut massor av undermåliga budgetprodukter som Harboe pilsner, Christian IV och vad de nu heter.

Riktigt öl bryggs på malt, humle, jäst och vatten.
Dansk öl bryggs på majs, socker, ris, potatis, kasserade hundpruttar från BonBon, lite malt, humles brorsa, jäst och vatten. Ok det finns danska öl som har en del humlebeska med.
Citera
2006-12-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Du har missuppfattat allting; dansk öl är känd för att den är dålig, inte bra.

Danmark har tex fått tyskland att ändra sina lagar pga frihandel. I tyskland hade man renhetslagarna om hur öl får framställas. I danmark brygger man av tradition "öl" på allt möjligt avfall och gamla restprodukter. Danskarna blev sura på tyskarna eftersom deras undermåliga skitöl inte ens fick säljas där pga sin orenhet. Det slutade med att tyskarna fick dumpa sina urgamla renhetslagar så att danskarna nu får sälja sitt skräp i tyska butiker.

Den danska öltraditionen har vuxit sig stark pga deras undermåliga vatten. I köpenhamn hade de så stinkande dåligt vatten att det inte ansågs drickbart. Därför bestämde man sig för att brygga öl på vattnet för att maskera den sura smaken. I de flesta andra kulturer brygger man sitt öl på så rent vatten som möjligt för högsta kvalitet men danskarnas "öl" är alltså en nödlösning för att överhuvudtaget få i sig vätska utan att kräkas (paradox?).
Källa på det? Låter som en riktig skröna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in