Citat:
Ursprungligen postat av Spiddekaga
Hej
Efter att ha druckit Pripps nu och gått över till Carlsberg så smakar jag en jävla skillnad mellan svensk (och alla andra länders) och dansk öl.
Har hört det innan och sökt, men kan inte komma på vad det är danskarna gör sin öl på som gör att det smakar annorlunda.
Någon?
Ingen aning men det finns ju faktiskt massor av mikrobryggerier i Sverige som gör jävligt god öl. All svensk öl är inte lika med Pripps Piss, Falcon, Spendrup od.
Ysta Färsköl, Hallands Pilsner, Grebbestad, Wisby Klosteröl, Gamla Stans Färsköl (finns den kvar?), Fallen Angel, Hell, Bajen Bärs, Eriksberg, Nils Oscar, Lundgrens Lager, Oppigård, Fifty Fifty, 1828, Spendrups Old Gold.. Det finns massor av god svensk öl. Det gäller bara att se bortom "stor stark".
Enligt Systembolagets sökfunktion finns det till dags dato inte mindre är 198 svenska ölsorter . Då har många försvunnit från Systembolagets sortiment. Om man bara anstränger sig lite kan man hitta väldigt många goda öl. Dansk öl (den danska öl jag druckit dvs) står sig ganska slätt tycker jag.
svensk öl