2006-12-04, 23:11
Medlem
Yeah!!s avatar
Svenskarna dricker i stort sett all sörja innehållandes alkohol.. Danskar och tyskar kanske har lite mer klass och vill att det ska smaka gott också? :P
Citera
2006-12-04, 23:38
Medlem
Rallans avatar
Jag blir lite förvånad av den här tråden, Danmark har väll aldrig varit kända internationellt för sina kvalité respektive annorlunda öl?
Och Spanien måst väll ändå räkna som ett av Europas sämsta öl nationer?
Citera
2006-12-05, 08:29
Medlem
Så är det. Danska standardmärke innehåller råfrukt, som tidigare sagts, ris, mas, äpple och allt möjligt. Faktum är att vissa tillverare skriver att sorten är ett helmalts öl, exvis Ceres har ett, för att kunna anknyta till "Reinheitsgebudt". Sedan är det ju oxå så att som någon skrev att självklart smakar ölen olika var dom är brygda, Köpenhamns vattnet skiljer ju sig från Falkenbergs vattnet, hårdhet, mineraler etc.

Nu mer poppar det upp många danska microbrygerier så det är bara att försöka botanisera. Carlsberg själv har ju kommit med Jacobsen och Semper Ardens serierna, fast man använder samma vatten och jäst (Inte för alen) så smaken drar ju lite åt samma håll.

De aldra flesta svenska ölsorter är väl helmaltsöl? Jag har inte köpt så mycket svensk pilsner de sista åren så jag vet faktiskt inte. Jag kan föreställa mig att sorter som Fat cat, Starköl etc inte är det för att få ner priset, men det är ren spekulation.
Citera
2006-12-05, 10:57
Medlem
Kosstaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Dansk öl bryggs på majs, socker, ris, potatis, kasserade hundpruttar från BonBon, lite malt, humles brorsa, jäst och vatten. Ok det finns danska öl som har en del humlebeska med.

haha, dagens garv

Danskarna har några OK och goda öl och miljoner äckliga budget alternativ, samma som den svenska marknaden.
Tyskarna har då mer intressanta öl, har inte provat någon osmaklig tysk än.

Faxe, Ceres, Christian firtal, Harboe sortimentet, Blå Thor osv är inga mästerverk även om man med lite psykisk styrka klarar av att bärsa med dem en kväll. Helst inte men men...

Budgetölen Neptun Pilsner gillar jag dock, precis som Blå Nyköbing.

Carlsberg är helt rekorderliga och så även Tuborg. Inget värt att hurra för dock.

Själv har fastnat för weissbier nu och dricker mest Kronenburg Blanc och Hoegaarden. Friska och smakrika öl.
Nastru Azurro (Peroni) när det kommer till lager.
Citera
2006-12-05, 11:04
Medlem
rokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Du har missuppfattat allting; dansk öl är känd för att den är dålig, inte bra.

Danmark har tex fått tyskland att ändra sina lagar pga frihandel. I tyskland hade man renhetslagarna om hur öl får framställas. I danmark brygger man av tradition "öl" på allt möjligt avfall och gamla restprodukter. Danskarna blev sura på tyskarna eftersom deras undermåliga skitöl inte ens fick säljas där pga sin orenhet. Det slutade med att tyskarna fick dumpa sina urgamla renhetslagar så att danskarna nu får sälja sitt skräp i tyska butiker.

Den danska öltraditionen har vuxit sig stark pga deras undermåliga vatten. I köpenhamn hade de så stinkande dåligt vatten att det inte ansågs drickbart. Därför bestämde man sig för att brygga öl på vattnet för att maskera den sura smaken. I de flesta andra kulturer brygger man sitt öl på så rent vatten som möjligt för högsta kvalitet men danskarnas "öl" är alltså en nödlösning för att överhuvudtaget få i sig vätska utan att kräkas (paradox?).

Det var fanimig det bästa jag hört sen jag konfirmerades
Håller med fullständigt.
Citera
2006-12-05, 13:54
Medlem
Villons avatar
Dansk öl är som sagt överskattad rent generellt, men en Carlsberg är ju aldrig att förakta, i synnerhet inte jämfört med majoriteten av det svenska utbudet. Dessutom vill jag passa på att ta Harboes pilsner lite i försvar, riktigt kall på en sommarkväll sitter den utmärkt, går inte att jämföra med de äckelkänslor åtminstone jag får av det det svenska lågprisutbudet.
Citera
2006-12-05, 14:45
Medlem
Jimmypops avatar
Dansk öl måste ju vara något av de värsta som finns, tycker att svensk öl, och kanske mest då folköl är klart bättre än dansk öl.

Jag skulle vilja jämföra den vedervärdiga drycken Harboe med att dricka Kiviks Astrakan Torr Cider, båda smakar avfall.

Tycker dock det är ganska roligt att min bild av dansk öl och danska människor går hand i hand, båda är svåra att förstå och att fatta tycke om. Att man sen pratar som en halv dansk efter att ha fått munhålan förstörd av Harboe gör inte saken bättre heller.
Citera
2006-12-05, 15:08
Medlem
Kosstaskens avatar
Jämfört med lågpris varianten Svensk Starköl (nr 1699) som smakar sur intersport-socka är Harboe grön "god". Egentligen mest den svarta Harboen som är jäklig..
Citera
2006-12-08, 18:55
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Glöm aldrig bort den Danska renhetslagen:
Mask, Dumle, Yes och Sodavatten.
Citera
2006-12-09, 01:10
Medlem
Maskingunnars avatar
dasnkar är bättre på öl bryggning tyvär annars duger de inte till mycket
Citera
2006-12-09, 01:13
Medlem
Maskingunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Källa på det? Låter som en riktig skröna.
fy fan
Citera
2006-12-11, 00:31
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Källa på det? Låter som en riktig skröna.

Vad menar du? Att dansk öl skulle uppfylla renhetslagarna? Det gör den inte. Likväl säljs skiten i tyskland. Vilken del av matematiken är det som du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in