• 1
  • 2
2006-04-26, 11:12
Medlem
Shuyins avatar
http://aftonbladet.se/vss/sport/stor...815300,00.html

Vad spelar det för roll!?
Citat:
Svensk idrott har knappt några som öppet gått ut och förklarat att de är homosexuella. ”Någon måste våga bryta tabut och komma ut. Vågar en person kommer andra att följa efter”, säger psykologen Eva Rusz.

VARFÖR? Säg mig varför det måste finnas någon som kommer ut som homo inom idrott? Varför är det så himla viktigt? Att man pratar om brudar och bilar inom omkläddningsrum är tydligen helt åt helvete fel.

Är det bara jag som reagerat på detta?
Citera
2006-04-26, 12:29
Medlem
Jag tror faktiskt att det är lite bra det hon menar. Om några homosexuella går ut ur garderoben kan det göra att fler vågar göra det samma. Och det är viktigt då det är mycketpåfrestande att vara bög, men inte våga berätta.
Citera
2006-04-26, 13:48
Medlem
Jag tycker debatten är jättebra.
Självklart så finns det homosexuella inom idrotten och de måste ju kunna vara öppna med sin läggning för att må bra som människor.
Citera
2006-04-26, 15:22
Medlem
månss avatar
Därför att allt i Sverige måste vara jämnlikt, allt, allt, allt! Jämnlikt, pk,mångkulturellt och "openedminded" Tror jag spyr! Hade "tyckarna" fått höra vad som sägs i vissa omklädningsrum hade dom genast uppmanat svenska folket till bojkott av svensk herrfotboll.
Citera
2006-04-26, 15:22
Medlem
Manco Capacs avatar
Det är ju även så att det inte bara i Sverige som det påverkas om en idrottsman går ut med att han är bög. Ta Fredrik Ljungberg till exempel som enligt källor är homosexuell, eller åtminstånde bisexuell. Varför ska ha gå ut med det, vad tjänar han på det? Ingenting, kanske lite applåder hemifrån och någon fin utmärkelse. Men han är en internationell fotbollsspelare, och det finns länder där folk är långt mer homofoba än i Sverige. Kan bli svårare att sälja kallingar som modell då, han torskar miljoner i reklamintäkter. Plus att kanske tränare och lagkamrater har svårt med det och hans karriär påverkas.

Men varför ska man bry sig överhuvudtaget om Fredrik Ljungberg är bög för? Han blir ju inte en sämre eller bättre fotbollsspelare för det. Han kanske inte sitter och underkuvar sitt homosexuella jag utan kanske rent av trivs med sitt liv som det är idag, han kanske inte ens har inget behov av att gå i gaypride festivaler. Varför ska man gå ut med att vara homosexuell för? Om man nu strävar efter jämlikhet, varför ska man då uppmuntra folk att berätta att dom är bögar och göra en grej av det istället för att bara leva på som vanligt som om det inte är något konstigt...
Citera
2006-04-26, 15:28
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep
Självklart så finns det homosexuella inom idrotten och de måste ju kunna vara öppna med sin läggning för att må bra som människor.

Jag tror knappast att det finns någon som är homo som spelar fotboll på elitnivå, om det är "så jobbigt" så spelar man ju inte fotboll. Enkelt.

Och ska vi ta Fredrik Ljungberg som exempel skulle han för flera år sedan i så fall slutat med fotbollen pga "hitta på någon orsak", han är ju fan miljonär. Sedan förstår jag inte varför man som bög skulle bli "rädd" för snack om bilar, brudar, actionfilmer osv. det bekräftar ju bara mer att alla som är bögar är fjollor, sån jäkla dubbelmoral i AB dom bekräftar bara att bögar är fjolor genom att skriva så. Det är givetvis inte så.
Citera
2006-04-26, 19:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imhotep

Du får dagens PK-plakett.

Det är inget fel på homofiler, så länge de utövar sin avvikelse i skamsen undanskymdhet.

Det var bättre på 50-talet.

Den som någon gång utövat en lagidrott (manlig) vet att utrymmet för avvikelser av något slag är begränsat, eftersom laget hämtar styrka ur sin enighet och breda gemenskap; därav kommer lojalitet och självuppoffring. Skickar du in en kille som suger kuk på fritiden i ett omklädningsrum med hockeygrabbar så kommer antingen laget att falla sönder, eller så får homofilen söka sig vidare.

Hela denna diskussion är exceptionellt löjlig, och signifikativ för ett svenskt medie-klimat där tidningar som Kamratposten definierar agendan.

- F.G
Citera
2006-04-26, 19:51
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Jag tror knappast att det finns någon som är homo som spelar fotboll på elitnivå, om det är "så jobbigt" så spelar man ju inte fotboll. Enkelt.

Det fanns en hockeyspelare strax under absoluta elitnivå i mitten på 90-talet som blev mördad.

Är man gay i en sån värld som idrottvärlden ofta är så tror jag att man håller käft om det.

Och tittar lite i smyg
Citera
2006-04-26, 19:53
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Det är inget fel på homofiler, så länge de utövar sin avvikelse i skamsen undanskymdhet.

Den som någon gång utövat en lagidrott (manlig) vet att utrymmet för avvikelser av något slag är begränsat, eftersom laget hämtar styrka ur sin enighet och breda gemenskap; därav kommer lojalitet och självuppoffring. Skickar du in en kille som suger kuk på fritiden i ett omklädningsrum med hockeygrabbar så kommer antingen laget att falla sönder, eller så får homofilen söka sig vidare.

Hela denna diskussion är exceptionellt löjlig, och signifikativ för ett svenskt medie-klimat där tidningar som Kamratposten definierar agendan.

- F.G

Det är i och för sig trevligt att det tycks finnas människor över 80 här på FB men dina resonemang är så mossiga att man knappt småler åt dem. Självklart finns det ett stort antal homosexuella fotollbsspelare, vare sig de kommer ut eller inte
Citera
2006-04-26, 19:56
Bannlyst
Citat:
Skickar du in en kille som suger kuk på fritiden i ett omklädningsrum med hockeygrabbar så kommer antingen laget att falla sönder, eller så får homofilen söka sig vidare.

- F.G
Ypperligt uttryckt bäste Herr Fula Gubben.
Låt oss åtminstone få ha några homofria zoner i vårt liv. Jag kan bara tänka mig hur stämningen i lagen man spelat blivit om någon rest sig upp och sagt:
-Nej grabbar allvarligt jag är bög och nu vill jag diskutera knyppling och blomsterarrangemang istället för vem som knullat tränarens dotter...
Citera
2006-04-26, 21:08
Medlem
Citat:

- F.G

Vad är egentligen problemet?! Vad fasiken spelar det för roll om människor är hetro-,bi- eller homosexuella, deras liv, deras ensak. Kan mycket väl förstå om elitidrottare inte kommer ut ur garderoben med sin läggning med tanke på hur snacket i omklädningsrummet antagligen går...
Men återigen, vad spelar det för roll, det har ju absolut ingenting som helst att göra med deras idrottsliga prestationer...
Citera
2006-04-26, 21:28
Medlem
apanola IIs avatar
fast iofs så är fotboll ganska bögig sport, jamenar då man gör mål lägger spelarna sig i en stor hög på planen och tar på varandras kroppar för att sen efter matchen klä av sig nakna och ta en gemensam dusch..."ooopps ( fniss) där flög tvålen iväg Zlatan...(thihi)"

hockey är inte mycket bättre, mycket "kroppskontakt" på isen för att ( igen) duscha i naken gemenskap
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in