Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-25, 15:00
  #1
Medlem
R2-D2s avatar
En sån där stor brandgul grej som man kan se på bygget. Står på tre ben. Kan en vanlig människa köpa en sån? E dem svåra att använde?
Citera
2006-04-25, 15:13
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R2-D2
En sån där stor brandgul grej som man kan se på bygget. Står på tre ben. Kan en vanlig människa köpa en sån? E dem svåra att använde?

Du klarar dig med en enkel laservattenpass med stativ som går att köpa på Jula för 99 kr. Du får visserligen vrida manuellt men annars funkar de bra. Man använder dem för att få samma bygghöjd när man t.ex lägger plintar, bygger golv osv.
Citera
2006-04-30, 20:01
  #3
Medlem
Ang laser.

det finns att köpa på de flesta byggvaruhusen men de är dyra 15000 och uppåt. Kanske inte något man köper som privatperson då de inte används dagligen, men det går ju att hyra oxå .
Citera
2006-05-01, 10:19
  #4
Medlem
kallebostons avatar
Jag skulle aldrig i mitt liv mura en grund efter ett laserpass som kostar 99kr på Jula.. Hoppas ingen annan gör det heller.
Citera
2006-05-01, 11:48
  #5
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R2-D2
E dem svåra att använde?
Ja, dom kräver en viss kunskap som man inte skaffar sig i en handvändning. Vad ska du ha den till?
Citera
2006-05-01, 12:16
  #6
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det som det går om är att noggrannheten och repeterbarheten går hand i hand med priset när det gäller mätverktyg. Skall du hänga tavlor eller dylikt räcker 99kr på Jula utmärkt. Ju mer kvalificerade saker du gör, desto bättre behöver verktygen vara.

Jag håller på med ett garagebygge och har skaffat mig en Black&Decker rotationslaser för 1900kr på Jula. Ställer jag den i mitten så har jag ca 7m till det hörn som är längst bort. Vid detta avstånd är noggrannheten 5mm vilket är ungefär detsamma som för ett vattenslang-pass men med den skillnaden att jag inte behöver en medhjälpare.

Den är inte svår att använda, det är bara att ställa upp den och den nivellerar sig själv. Tyvärr är ljusstyrkan på lasern i den här prisklassen låg så den går bara att använda i skymningen. Skall man jobba på dagtid så är det 15000kr som gäller som nån sa.

Detta var mina two cents...
Citera
2006-05-02, 13:28
  #7
Medlem
R2-D2s avatar
De e en kompis som ska bygga 1 hus å 1 garage. Ja har sätt att dem har sådana på när dem bygger hus. Typs för att bestämma var huset ska ligga å så de icke blir snett. Vet ej om 1 laservattenpass funkar för de. Kan man bestämma avstånd å så med?
Citera
2006-05-02, 15:57
  #8
Medlem
Asterixs avatar
Det är ofta stadsbyggnadskontoret som sköter utsättningen (var huset ska vara). För att bygga rakt klarar ni er med ett vattenpass.
Citera
2006-05-02, 21:54
  #9
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R2-D2
De e en kompis som ska bygga 1 hus å 1 garage. Ja har sätt att dem har sådana på när dem bygger hus. Typs för att bestämma var huset ska ligga å så de icke blir snett. Vet ej om 1 laservattenpass funkar för de. Kan man bestämma avstånd å så med?

Det finns diverse mätutrustning att hyra. Från nån hundring/dag till några hundra/dag för lite mer avancerade grejor. Kan vara ett alternativ om det bara gäller ett hus + garage. Annars kan du ju alltid köpa utsättning av nån konsult men det blir bra mycket dyrare.
Citera
2006-05-03, 12:53
  #10
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannyboi
Det finns diverse mätutrustning att hyra. Från nån hundring/dag till några hundra/dag för lite mer avancerade grejor. Kan vara ett alternativ om det bara gäller ett hus + garage. Annars kan du ju alltid köpa utsättning av nån konsult men det blir bra mycket dyrare.

Exakt, hyr mätutrustningen du behöver........Ramirent och Cramo är väl dom som är rikstäckande, sedan har du säkert en massa lokala uthyrare.....
Citera
2006-05-03, 13:28
  #11
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Exakt, hyr mätutrustningen du behöver........Ramirent och Cramo är väl dom som är rikstäckande, sedan har du säkert en massa lokala uthyrare.....

Även Lambertsson är rikstäckande vad jag vet.
Citera
2006-05-03, 13:28
  #12
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Exakt, hyr mätutrustningen du behöver........Ramirent och Cramo är väl dom som är rikstäckande, sedan har du säkert en massa lokala uthyrare.....

oops dubbelpost...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback