Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-25, 12:27
  #1
Medlem
luulens avatar
Den här tråden kanske hamnar fel, men syftet är att skvallertanterna i den här delen av forat ska få gotta sig deras, numera offentligt uppmärksammade, effektivitet.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.vk.se/Article.jsp?article=58429
[...]
I ett av Sveriges offentliga forum på nätet har Flashback en särställning som förespråkare för informationsfrihet. När polisen går ut och hävdar att en misstänkt grov brottsling är gripen, och att polisen är helt säkra på att det är rätt person, startas en tråd i Flashback med syfte att gräva fram information om den misstänkte och brottens omständigheter.

Och det är forumdeltagarna skickliga på. Samma kväll som polisen håller sin presskonferens, startar grävandet. Men vid halv elvatiden på kvällen skriver en deltagare att "umeborna på detta forum borde skämmas ögonen ur sig - att man inte kan knäcka en sån här nöt på snart tolv timmar är för jefla beklagligt".

Kritiken tar skruv. Kl 23.20 är deltagarna i forumet helt säkra på namnet på Hagamannen, hans födelsedata, hemadressen, sambons namn, arbetsplatsen. VK:s BB-bild på hela familjen när det yngsta barnet föds rotas också fram, dock inte från vk.se, där bilden redan var borttagen, utan från en sökmotors bildarkiv.

Sedan fortsätter grävandet i de olika brottens omständigheter, där Flashbacks deltagare är snabbare än både Expressen och andra media på att informera allmänheten om detaljer.
[...]
Citera
2006-04-25, 12:49
  #2
Avstängd
Kafirs avatar
Jag nominerar härmed Flashbacks skvallerforum till nästa guldspade.
Citera
2006-04-25, 12:50
  #3
Medlem
pöbelns avatar
Var inte den relevanta tråden i kriminologi?
Citera
2006-04-25, 13:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luulen
När polisen går ut och hävdar att en misstänkt grov brottsling är gripen, och att polisen är helt säkra på att det är rätt person, startas en tråd i Flashback med syfte att gräva fram information om den misstänkte och brottens omständigheter.

Det måste gälla enbart det här fallet, för jag har väldigt få minnen av att Flashbackanvändare väntar på att polisen ska vara helt säkra på att man har gripit "rätt person".
Vilket för övrigt inte är polisens arbete att bedöma.
Låg kvalitet på journalistiken, vill jag påstå.
Citera
2006-04-25, 13:58
  #5
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allistaken
Det måste gälla enbart det här fallet, för jag har väldigt få minnen av att Flashbackanvändare väntar på att polisen ska vara helt säkra på att man har gripit "rätt person".
Vilket för övrigt inte är polisens arbete att bedöma.
Låg kvalitet på journalistiken, vill jag påstå.

Jag undrar hur mycket Admin fick punga ut för det här.
Citera
2006-04-25, 18:44
  #6
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pöbeln
Var inte den relevanta tråden i kriminologi?

Den flyttades till Krim (och sedan till Evighetsdiskussioner) då Hagamannen ej är att betrakta som en kändis i den bemärkelsen.

//Heinze
Citera
2006-04-25, 18:45
  #7
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Jag nominerar härmed Flashbacks skvallerforum till nästa guldspade.

Hehe, det skulle vara intressant att se hur många journalister som faktist får information ifrån Flashback.
Citera
2006-04-26, 00:05
  #8
Medlem
Presidentens avatar
Så otroligt pampigt. En privatperson skriver en insändare i VK (Ges ut i Luleå? Eller Umeå? Eller var det Pajala?) och nämner Flashback. Jag blir alldeles vimsig. Då måste Flashback vara stort, en kraft att räkna med. Och jag är en del av det. Får säkert skriva autograf i morgon.
Citera
2006-04-26, 00:47
  #9
Medlem
KönsKlass avatar
Det är nästan så man får tokstånd och tårar i ögonen. Jag har aldrig varit mer stolt i hela mitt liv!
Citera
2006-04-26, 14:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
Så otroligt pampigt. En privatperson skriver en insändare i VK (Ges ut i Luleå? Eller Umeå? Eller var det Pajala?) och nämner Flashback. Jag blir alldeles vimsig. Då måste Flashback vara stort, en kraft att räkna med. Och jag är en del av det. Får säkert skriva autograf i morgon.

Nu var det ju inte en privatperson som skrev en insändare i Västerbottens Kuriren (Umeå), utan en journalist som skrev en artikel (eller kanske något lite mer kåseriaktigt) på kulturdelens andrasida.. så det blir ju nästan ännu mer "pampigt"?
Citera
2006-04-26, 15:55
  #11
Medlem
Hehe trist för PerVers att de inte lämnar hans användarnamn som källa till citatet.

Det hade väl varit liiiiite coolt iaf?
Citera
2006-04-26, 17:01
  #12
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Det är nästan så man får tokstånd och tårar i ögonen. Jag har aldrig varit mer stolt i hela mitt liv!

Ungefär min reaktion också...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback