• 1
  • 2
2006-04-25, 01:01
Medlem
Jag har precis börjat med lössnus då det rinner mindre än portionssnus för mig, och jag är astmatiker, så jag bör hålla mig borta från cigaretter (de förkortar mitt liv med allt från ett år till sjuttio, ni vet).

Dock har jag lite problem med själva bakningen av "prillan". Jag har försökt följa guider, men det slutar med att det tar flera minuter innan jag får ihop något som jag kan trycka upp under läppen utan att få hela övre tandraden nedsmutsad.

Sen undrar jag även hur det är med tillbakadraget tandkött - hur länge måste man snusa innan denna effekt kommer? Jag har hört att den är oundviklig och irreversibel, vilket inte låter så bra.

Jag får inte längre några nickokickar, men snusen hjälper mig att fokusera mig på det jag gör -- jag har enorma koncentrationssvårigheter som den hjälper mig med, och jag försöker överväga för och nackdelar med att börja snusa "på riktigt".

Just nu räcker en dosa lös ettan i över en vecka, men kommer helvetet bryta loss sen, tro?

Tandlossning oroar mig även det, och missfärgade tänder. Missfärgade tänder och eventuella cancerogena effekter försöker jag motverka med att efter varje prilla skölja munnen ordentligt och borsta med fluorfri (jag har anledningar) tandkräm med grönt teträdsextrakt och polerande effekt.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget, och jag tror att det här har diskuterats rätt många gånger förr här, men jag är för instabil för att leta upp information om det för tillfället.

Har någon länkar till vetenskapliga undersökningar får ni gärna dela med er av dem, eller om ni besitter egen kvalificerad kunskap.
Citera
2006-04-25, 01:09
Medlem
Anemis avatar
Om du inte kan röka, och måste gå igenom ett så drygt arbete för att kunna snusa, varför inte ge upp nikotinet helt då?
Eller övergå till nikotintuggummi?

Jag tror att man får cancer av oro och stress.
Citera
2006-04-25, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Om du inte kan röka, och måste gå igenom ett så drygt arbete för att kunna snusa, varför inte ge upp nikotinet helt då?
Eller övergå till nikotintuggummi?

Jag tror att man får cancer av oro och stress.

Jag vet faktiskt inte. Det känns som om jag behöver det just nu bara. Nikotintuggummin slår dessutom för hårt mot min ekonomi.

Cancer oroar mig inte särskilt mycket då det inte finns så många belägg för att det orsakar cancer, möjligen då i bukspottsskörteln.

Och nikotinet hjälper mig som sagt att fokusera, bättre än receptbelagda mediciner jag har utskrivna just för det ändamålet.

Antar att jag kommer finna mig tvingad att sluta efter ett par dosor, men det vore intressant att höra lite vetenskapliga åsikter ändå.

Samtidigt hör jag från personliga släktingar som snusat hela sitt liv, har kritvita tänder, full hälsa, intakt tandkött och så vidare, och då snackar vi om människor som snusat enorma mängder och länge.

Är mycket av det som figurerar i media skrämselpropaganda?
Citera
2006-04-25, 01:38
Medlem
Claes!s avatar
För att få så minimalt slitage på tandköttet som möjligt bör du inte krama snuset för hårt, jag pular bara ihop en prilla i dosan som är så löst som möjligt men ändå så packat att man kan lyfta upp prillan med tum och pekfingret, därefter "rullar" du upp läppen med samma fingrar du håller prillan och trycker dit och vips!

-att ta en s k "levande snus"
Citera
2006-04-25, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jafyfan
Samtidigt hör jag från personliga släktingar som snusat hela sitt liv, har kritvita tänder, full hälsa, intakt tandkött och så vidare, och då snackar vi om människor som snusat enorma mängder och länge.

Ja, en halv dosa om dagen i över 20 år har det väl blivit nu, snusgrop får man såklart men annars är det inga bekymmer. Jag kör med en Prismaster för att lägga in den, då slipper man snus under naglarna, och så ligger den perfekt!
http://www.tilbudet.nu/prismast.htm
Citera
2006-04-25, 19:47
Medlem
Nefuss avatar
Börja med White Portion, så enkelt är det. "less rinning, more taste"
Citera
2006-04-25, 21:57
Medlem
esoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Börja med White Portion, så enkelt är det. "less rinning, more taste"

Den skillnaden är minst sagt hårfin..
Citera
2006-04-25, 22:07
Medlem
fobiCs avatar
uh, white portion är bara hårdare och torrare, det tar en halvtimma extra för dom att börja rinna sen rinner dom fan lika mycket ändå

- fobiC
Citera
2006-04-25, 22:09
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fobiC
uh, white portion är bara hårdare och torrare, det tar en halvtimma extra för dom att börja rinna sen rinner dom fan lika mycket ändå

- fobiC
Då får han väl kasta ut dom efte en halvtimme
Citera
2006-04-26, 03:03
Medlem
Jag är fortfarande intresserad över hur överhängande risken för tillbakadraget tandkött är vid användandet av lössnus. Det jag har läst är att risken är större än om man använder portionssnus, men det verkar också vara den enda fördelen med portionssnus.

Ni som har snusat lössnus i ett år, fem år, hela era liv eller mer därtill, hur ser era tandhalsar ut?

Hjälper det om man placerar prillan riktigt långt upp så att den inte är i kontakt med själva kontaktytan mellan tandköttet och tanden?

Är risken för irreversibla och visuella skador inom kort tidsrymd för stor måste jag nog överväga att gå över till portionssnus ändå, ekonomiska och rinniga aspekter till trots.

Vad är era åsikter?
Citera
2006-04-26, 03:21
Bannlyst
Har som sagt snusat i över 20 år utan några problem med tandhalsarna, dom är inbäddade i tandköttet fortfarande. Använder dock prismaster vilket gör att prillan hamnar långt upp och inte kommer i kontakt med tänderna. Hur det funkar för de som tar lössnus på traditionellt sätt vette fan, men det är nog troligt att dom kan få problem med blottlagda tandhalsar. Kör med prismaster så är det lugnt!
Citera
2006-04-27, 06:56
Medlem
Jag har nu investerat i en dosa General White Portion (tänkte skaffa en Granit Vit Portion, men macken tvärsöver vägen hade bara Kronan som lågprissnus).

Minskar detta risken för permanent tillbakadraget tandkött, tro? Eller ökar den det?

Jag har sett flera olika åsikter här i forumet, från både lekmän och påstådda tandläkare, och enligt vissa är portionssnus mildare mot tandköttet samtidigt som andra påstår att själva påsen skaver mer mot det och orsakar tandköttsrecession snabbare än lössnus, och då i synnerhet White eftersom den är torrare och 'raspigare'.

Citat:
Snusning leder hos vissa individer till inflammation i tandköttet, vilket i ett tidigt skede av sjukdomen är reversibelt. Snusning kan också leda till att tandköttet drar sig tillbaka (gingivala retraktioner). Dessa skador är irreversibla och förekommer oftare hos användare av lössnus än hos användare av portionssnus (Andersson and Axéll, 1989a; Frithiof et al., 1983; Modéer et al., 1980).

Vad tror ni?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in