• 1
  • 2
2006-04-27, 14:18
Medlem
Hodrakons avatar
Har snusat i ca 12år skulle jag tro, de första 8 snusade jag General lössnus, och de sista 4-5åren snusar jag generalprotion.
Anledningen till att jag bytte var att mitt tandkött blev helt up fukkat, det tandköttet på min högra framtand är i det närmaste obefintligt och läppens insida är som en tvättbräda ungefär.

Tänderna har oxå en viss gulhetsgrad, men om det är snuset eller de 6-12koppar kaffe jag dricker dagligen låter jag vara osagt.

Mina bekymmer förbättrade dock markant efter jag bytte till portionssnus - även om jag aldrig får tandköttet tillbaka.

/Erik
Citera
2006-04-27, 16:50
Medlem
Goggens avatar
Jag skulle tro att det drar sig tillbaka mer vid brukande av lössnus än av portionssnus. Det är iaf den uppfattning jag fått. Sedan tror jag även att vit portion sliter bra mycket mer än vanlig ordinär, så upplever jag det åtminstonne.

För min del så drog sig tandköttet tillbaka en del under mitt första år som snusar, främst då över de två mittersta framtänderna. Men när jag började lägga in prisen lite längre åt sidorna istället för som innan, tämligen centrerat, har det i princip inte rört sig ur fläcken.

Sedan är det nog viktigt att man är noga med sin munhygien i övrigt också. Borsta tänderna noga och ofta så bör man hålla tandköttet något så när friskt. Och ja, har det dragit sig tillbaka kommer det inte heller tillbaka.
Citera
2006-04-27, 17:45
Medlem
mjvs avatar
Själv kör jag såhär:
snusat lös i 24 år,alltid kört med den metod som Claes! berättar om längre upp i tråden,alltså ta en nypa utan att krama för mycket och pula in den under läppen
Sen brukar jag ge den en tryckare med tungan.
Inga som helst problem med mitt tandkött eller snusgrop,trots att det går en dosa per dag,kanske beror lite på att jag lägger varannan till höger och varannan till vänster (?)
/M/
Citera
2006-04-29, 00:11
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jafyfan
Jag är fortfarande intresserad över hur överhängande risken för tillbakadraget tandkött är vid användandet av lössnus. Det jag har läst är att risken är större än om man använder portionssnus, men det verkar också vara den enda fördelen med portionssnus.

Ni som har snusat lössnus i ett år, fem år, hela era liv eller mer därtill, hur ser era tandhalsar ut?

Hjälper det om man placerar prillan riktigt långt upp så att den inte är i kontakt med själva kontaktytan mellan tandköttet och tanden?

Är risken för irreversibla och visuella skador inom kort tidsrymd för stor måste jag nog överväga att gå över till portionssnus ändå, ekonomiska och rinniga aspekter till trots.

Vad är era åsikter?
Jag har snusat i sju år i princip endast lössnus. De första minst tre åren hade jag snusen på högra sidan. Där har tandköttet dragit sig tillbaka 2-4mm men man kan inte se roten. Om du kör en sida i taget och byter varje eller varannan vecka så tror inte jag att du lär få speciellt tillbakadraget tandkött.

Enligt Swedish match sida så är tillbakadragningen permanent och det fick jag reda på först nyligen. Hade jag vetat det innan hade jag flyttat runt snusen betydligt mer. Som det är nu snusar jag hårdast på vänstra sidan men kör på högra under kortare intervaller. Den vänstra sidan är knappt tillbakadragen alls. Man kan också skicka tillbaka snusen förbi hörntanden på endera sida men det kan bli jobbigt under vissa omständigheter.
Citera
2006-05-02, 05:17
Medlem
Jag har nu provat ett antal sorter, och kommer att recensera dem så gott jag kan med min nybörjarkunskap inom det ämne som tråden behandlar. Bättre vetande får mycket gärna göra tillägg eller ge kommentarer.
  • Ettan Lös: Lätt att baka, rinner lite men är lössnus och därför sämre för tandköttet per definition(?).
  • General portion: Väldigt blöt och rinnig, men förmodligen en av de snällaste mot tandköttet.
  • General portion white: Givetvis torrare, men det känns som om den är sämre för tandköttet än t.o.m. lössnus då den är så torr, kantig och rivig.
  • Kronan portion: Rätt trevlig på alla sätt. Något torrare än General portion. Förmodligen likvärdig med General portion i snällhet mot tandköttet.
  • LD portion: Känns som en budgetvariant av general, men är antagligen även den relativt mild mot tandköttet. Om den inte runnit så mycket och haft en mer tilltalande dosa (inte helt ogärna med "bjudlock", hur avskytt det än verkar vara i vissa kretsar här) hade den varit rätt okej.

Just nu skulle jag vilja komma över en dosa Granit white portion för att se om den har samma torrhet och rivighet som General white portion har, eller om den är det perfekta mellantinget. Har någon provat den med detta i åtanke?

Summa sumarum av detta inlägg är att jag hittills fastnat mest för Kronan portion och LD portion, både ur smakaspekt och ur tandköttsaspekt. Jag kan dock tillägga att jag (mycket subjektivt) upplever den lilla nikotinstimulans som jag fortfarande får vid tillförandet (en dosa till så är det antagligen bortblåst) som mycket starkare från Kronan än från LD, men det kan mycket väl vara placebo.
Citera
2006-05-14, 22:21
Medlem
Jag började snusa i ett misslyckat försök att sluta röka for kanske 10 år sedan. I början använde jag general portion, eftersom baksnus var för 'grisigt'. Jag märkte inte av någon direkt tillbakadragning av tandköttet på några år.

Nu har jag snusat General white (portion) ett par år, och tanden på vänster sida är nästan dubbelt så 'lång' som den högra. Det har gått vansinnigt fort! Jag ser skillnad mellan hur det såg ut för en månad sen och nu.

Jag är övertygat om att 'white' sliter faan så mycket mer på tandköttet är annat portion/baksnus...åtminstone General White.

..ska banne mig försöka sluta både snusa å röka, frågan är vad man ska ägna livet åt utan dessa nöjen? ...äsch, jag flyttar snusen till höger en månad så blir det nog jämnare slitage.

Citera
2006-05-15, 19:17
Medlem
Jag har provat några olika "white"-produkter nu, och det känns verkligen som att köra upp ett rivjärn under läppen, och efter ett par minuter rinner det *mer* än motsvarande standardversioner.

Nej, jag har verkligen fastnat för Kronan portion nu. Rekommenderas varmt.
Citera
2006-05-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jafyfan
Jag har provat några olika "white"-produkter nu, och det känns verkligen som att köra upp ett rivjärn under läppen, och efter ett par minuter rinner det *mer* än motsvarande standardversioner.

Nej, jag har verkligen fastnat för Kronan portion nu. Rekommenderas varmt.

Jag får försöka finta den lokala tobaksmojjen att ta in kronan.. har helt missat den. Anledningen till att jag gick från vanligt påssnus till white var att min magkatarr/magsår inte allls mådde bra av att suga i sig alla de fina safterna de bjöd på.

Själv tycker jag inte att white rinner ett dugg, inte ens om man somnar glatt med två inne. Men avsaknad av tandkött på ena sidan är skäl nog att byta till vad som helst.
Citera
2006-05-26, 08:53
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Ang. cancer så har ju socialstyrelsen varit tvungna att byta ut etiketten bak på dosorna, för bara ett par år sedan stod det att snus orsakar cancer, men i brist på några tydliga bevis så var dom tvungna att ändra, nu står det ju "kan skada din hälsa" istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in