Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-23, 21:54
  #1
Medlem
ReNus avatar
Sitter och kollar på Aftonbladets web-TV och de journalistiska små mästerverk som presenteras där.
Idag har de letat fram någon trött trailer för ett brittisktproducerat program som ska visas på Kanal 5 om mammor som ammar tills barnen är så gamla som 7 år.

Satt och tittade på klippet, och...Ja, är det inte helt jävla sjukt?
Borde inte socialtjänsten ingripa och berätta för mamman ifråga att hon inte har rätt att förstöra sin unges liv bara för hon finner det lämpligt att amma?

Hur märkligt är det inte att amma sitt barn, för att sedan gå och hjälpa samma barn med matteläxan?
Och kan det inte vara farligt?

Vet inte om det är rätt forum, men topic är amning. Och amning det är säkert medicin.

Länk till eländet: http://www.aftonbladet.se/atv/player...10&clipID=7724
Citera
2006-04-24, 02:03
  #2
Medlem
likeithards avatar
ja det är sjukt!

endast spädbarn är i behov av ammning, sedan är det meningen att man ska övergå till riktig föda.

om man inte sätter en sund gräns för ammning runt 1 år, så kan man ju lika gärna amma tills ungen är 4-7 år som i programmet, eller varför inte upp till 9-10 eller t.o.m 15 år..?

någon äcklig kärring i programmet påstod för övrigt att barnen förlorar sin förmåga att "suga på bröst" vid en viss ålder, detta berodde enligt idioten på att en viss medfödd "sugreflex" försvann när barnet inte längre var i behov av bröstmjölk. hennes dotter var väl närmare 8 när hon förlorade sin "sugreflex".
detta är ren BS! jag hade kunnat suga som en gud om någon snygg brud vräkte upp en sprängfylld patte.. (ja, jag är kinky & nyfiken på hur det smakar )

en annan rolig grej i programmet var en dialog som var rätt rolig, den gick ungefär såhär:

någon i filmteamet: no more milk?
liten unge: ..noooe.. (viskar)
någon i filmteamet: no more mommys milk?
liten unge: daddys milk!

vad är daddys milk..?
Citera
2006-04-24, 11:28
  #3
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
ja det är sjukt!

endast spädbarn är i behov av ammning, sedan är det meningen att man ska övergå till riktig föda.

om man inte sätter en sund gräns för ammning runt 1 år, så kan man ju lika gärna amma tills ungen är 4-7 år som i programmet, eller varför inte upp till 9-10 eller t.o.m 15 år..?

någon äcklig kärring i programmet påstod för övrigt att barnen förlorar sin förmåga att "suga på bröst" vid en viss ålder, detta berodde enligt idioten på att en viss medfödd "sugreflex" försvann när barnet inte längre var i behov av bröstmjölk. hennes dotter var väl närmare 8 när hon förlorade sin "sugreflex".
detta är ren BS! jag hade kunnat suga som en gud om någon snygg brud vräkte upp en sprängfylld patte.. (ja, jag är kinky & nyfiken på hur det smakar )

en annan rolig grej i programmet var en dialog som var rätt rolig, den gick ungefär såhär:

någon i filmteamet: no more milk?
liten unge: ..noooe.. (viskar)
någon i filmteamet: no more mommys milk?
liten unge: daddys milk!

vad är daddys milk..?


Jo...7 år är lite i överkant...

Tittade också på programmet. Vet inte om jag hörde fel men sa de inte att 4 år är medel i världen för hur länge barn blir ammade...skulle vara intressant att se någon undersökning på detta...

WHO's rekommendationer är väl att man ska amma minst 6 månader men gärna i 2 år?! (rätta mig om jag har fel någon) Dessutom är de inte helt förtjusta i mjölkersättning eller kosttillskott...(tydligen hade de gett felaktiga rekommendationer till ammande kvinnor under många många år)

Skulle vara intressant att se undersökningar och studier på området. Får en känsla av att vi här i Sverige...precis som i England...inte är alltför förtjusta i amning. Vilket barnen kanske blir lidande för...

Sugreflexen när man är spädbarn ska inte underskattas. Har själv en 8 veckor gammal dotter och när jag suger på andra bröstet så tycker min sambo att våran dotter suger mycket starkare. Smakar för övrigt väldigt väldigt sött...
Citera
2006-04-25, 01:19
  #4
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Smakar för övrigt väldigt väldigt sött...

tack för infon
Citera
2006-04-25, 07:28
  #5
Medlem
StorMammas avatar
Äckligt är min första tanke.

Inte ens de svältande mammorna + barnen i Afrika gör sådant. De brukar amma till 4 års åldern, vilket jag ser som den naturliga gränsen.

ALDRIG att jag skulle ammat så länge.

Min äldsta ammade jag i 8 månader, den yngre sonen i drygt ett år, och det räckte, tycker jag nog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback