• 1
  • 2
2006-04-22, 20:52
Medlem
Nikolass avatar
Nu när jag var här inne denna avdelning slog mig plötsligt tanken om en sak. För ett par månader sedan har jag verkligen tagit till mig vad människor har sagt till mig, alltså saker som t.ex "gör inte det, du kommer ångra dig", "Gör inte samma misstag som mig." osv.

Vad har ni för några livsråd ( ni som är äldre här på forumet)?

Vet ej vart jag skulle lägga tråden så jag lägger den här, mod kan flyttade tråden om den har hamnat fel.

/En inte allt för gammal Nikolas
Citera
2006-04-23, 17:15
Medlem
L30s avatar
Mitt råd till dig är att sluta lyssna på andras råd (Vilket medför att du inte ska lyssna på detta råd heller :P). Gå ut och känn på omvärlden själv för ingen annan kommer kunna säga till dig vad som är rätt för dig.
Om du inte känner efter med fingrarna kan du aldrig hitta lampknappen i ett mörkt rum... Sedan får man hoppas att det finns någon lampknapp över huvud taget
Citera
2006-04-23, 17:48
Medlem
Oj oj en jävla fråga som jag spenderat många (menningslösa) diskussioner om. Jag tycker att när du lyssnar på andras erfarenheter så måste ditt förnuft jobba för att skilja nödvändiga tips från idiotiska (paranoia) tips. Ganska självklart: Om någon säger till dig att det inte är bra att cyckla för man kan bryta benet så ska ditt sunda förnuft säga dig att om du inte cyklar nånsin mer i ditt liv pga detta så är det en mycket större förlust än ett brutet ben(?). Om någon säger till dig att inte äta på en restaurang för att personen har blivit matförgiftad där, då ska ditt sunda förnuft säga dig att du går på ett annat ställe.
Risk/vinst balansgång
Mottagande/kritisk balansgång

Om du aldrig lyssnar på någon så kommer ditt liv gå åt helvete, om du lyssnar på alla så kommer samma öde gå dig till mötes. Balans

Mer förnuft imorgon
Citera
2006-04-24, 18:54
Medlem
Omnigrås avatar
Ju fler personer som tycker samma sak, ju större chans är det att det är fel.

De bästa råden får du genom att fråga en troende och sedan göra raka motsatsen.
Citera
2006-04-24, 20:19
Medlem
Spegelbolls avatar
Distans

Mitt livsråd skulle vara att försöka hitta en distans till sina egna, och andras, handlingar och tankar. Tillsammans med objektivitet (jag menar alltså brist på partiskhet) och empati kan detta används för att förstå varför vissa personer handlar som dom gör och göra det lättare att behandla personer som dom bör behandlas snarare än som man känner för att behandla dom just då.
Citera
2006-04-24, 20:31
Medlem
DaPigeons avatar
Mitt råd är att du ska lyssna på Steve Jobs commencement speech på Stanford.
Mycket bra tal på drygt en kvart där du får några bra tips.
Citera
2006-04-24, 20:34
Medlem
Katarsiss avatar
Var inte så rädd.
Citera
2006-04-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikolas
Nu när jag var här inne denna avdelning slog mig plötsligt tanken om en sak. För ett par månader sedan har jag verkligen tagit till mig vad människor har sagt till mig, alltså saker som t.ex "gör inte det, du kommer ångra dig", "Gör inte samma misstag som mig." osv.

Vad har ni för några livsråd ( ni som är äldre här på forumet)?

Vet ej vart jag skulle lägga tråden så jag lägger den här, mod kan flyttade tråden om den har hamnat fel.

/En inte allt för gammal Nikolas

Hej Nikolas. Jag är en gammal stubbe, ingen såger åt mig vad jag skall göra men jag har en inre röst som säger "gör inte det" när jag funderar på att göra något bra eller något jag tycker om. Tycker det mest kul! Det resulterar i att jag mest går å hela tiden. Eftersom det här är ett filosofiforum så kan man ju tillägga att det lär ha funnits en kille vid namn Sokrates som hörde en röst i sitt inre som alltid varnade honom när han höll på att göra något orätt, fast jag tror att dom där filologerna eller om det nu var Platon kanske har missat något och förväxlat orätt med rätt.
Citera
2006-04-25, 08:27
Medlem
Lev livet utan så mycket dramatiska känslor. Ta lättsamt på flick/pojk-vänner och var försiktig med att göra dig känslomässigt beroende av en annan människa.
Citera
2006-04-25, 13:47
Medlem
Försök att se saker mer som de är, än som du vill att de ska vara.

Ta så lite som möjligt för givet.

Dämpa eventuell impulsivitet.

Citera
2006-04-25, 14:35
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr3m
Lev livet utan så mycket dramatiska känslor. Ta lättsamt på flick/pojk-vänner och var försiktig med att göra dig känslomässigt beroende av en annan människa.

kan tyvarr inte gora annat an att halla med!!!

har insett att det ar sa sjukt onodigt att odsla tarar pa andra manniskor, man far helt enkelt inse att man lanar varandra for en stund,, och ta vara pa den, sen star dig tusen ater... :P
Citera
2006-04-26, 22:41
Medlem
Jag hörde en gubbe på radion sa häromdagen att livet är för kort för att slösas bort på ett jobb man vantrivs på, och han har fan rätt. Nu gäller det bara att lyckas bli av med det förbaskade skitjobbet men ändå få a-kassa sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in