2006-04-22, 00:52
Bannlyst
I skrivande stund håller jag på att skriva en bok. Genren är skönlitteratur. Vill inte gå in på vad den handlar om etc. för att det är inte viktigt vad gäller den här tråden, så snälla fråga inte.

Min seriösa fråga: hur ska jag lyckas få den publicerad? Den är skriven på engelska, och de få bokförlag jag lyckats etablera en gnutta kontakt med har varit noll intresserade då den är skriven på engelska (de tror inte att det finns någon marknad för engelska böcker i sverige).

Jag har absolut inga kontakter i bokvärlden, och jag är ganska fattig och okänd/opublicerad, så det är ganska knepigt att nå fram, om ni förstår vad jag menar (ingen tar en på allvar bara för att man inte har ett "rykte").

Tanken är att när boken är publicerad, och om den blir framgångsrik, så ska jag göra en storslagen film av den, så jag är väldigt hängiven till detta.

Uppskattar all hjälp/tips/råd jag kan få.

Tack på förhand.
Citera
2006-04-22, 00:56
Medlem
Un Perros avatar
Känns naivt. Om du är svenskpråkig i första hand så publicera ett utdrag ur manus så att vi får betygsätta det.
Citera
2006-04-22, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Känns naivt. Om du är svenskpråkig i första hand så publicera ett utdrag ur manus så att vi får betygsätta det.
Skit ner dig. Jag är inte så korkad att jag tar risker att låta er få en chans att sno mina idéer.
Citera
2006-04-22, 01:04
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Skit ner dig. Jag är inte så korkad att jag tar risker att låta er få en chans att sno mina idéer.

Får man fråga varför just på engelska?

Tror du verkligen på din bok är det väl bara att söka sig till utländska förlag, lättare sagt än gjort kanske men.
Citera
2006-04-22, 01:05
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro

Naivt, ja kanske det, men det är även ganska naivt av dig att tro att någon ska fatta beslut efter Un jävla Perros uttalanden.

GayMan:
Varför inte kontakta ett utländskt förlag?
Citera
2006-04-22, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Får man fråga varför just på engelska?

Tror du verkligen på din bok är det väl bara att söka sig till utländska förlag?
Engelska för att jag vill nå ut så långt som möjligt över hela världen med den. Vill inte begränsa den till lilla sverige, där endast ett fåtal tusen skulle läsa den, och på sin höjd några miljoner om den skulle bli superframgångsrik här i sverige.

Visst, det går alltid att översätta i efterhand, men jag är (inte för att skryta) mycket duktig på engelska, och jag ser inga hinder i att skriva den på engelska, samt att jag vill ha den som original på engelska. Dessutom, så går det inte riktigt att uttrycka sig på ett kraftfullt sätt på svenska (ganska begränsat språk; engelska är mycket större och mer täckande).

En annan viktig faktor är som sagt att jag har planer på att filmatisera den (kalla mig naiv om ni vill, jag skiter fullständigt i era förutfattade meningar), och ett bra sätt att Hollywood producenter upptäcker den är just, att den är skriven på engelska.
Citera
2006-04-22, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
GayMan:
Varför inte kontakta ett utländskt förlag?
Om jag bara visste vart jag skulle börja leta... har kollat in engelska bokförlag och sökt igenom deras FAQs etc., men hittar bara massa trams såsom 20 sidor krav och sådan jobbig skit som gör att jag tappar motivationen att leta vidare igenom. Hittar inga direkt mail eller så.

Just därför jag letar efter tips från er här.
Citera
2006-04-22, 01:11
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:
Om jag bara visste vart jag skulle börja leta... har kollat in engelska bokförlag och sökt igenom deras FAQs etc., men hittar bara massa trams såsom 20 sidor krav och sådan jobbig skit som gör att jag tappar motivationen att leta vidare igenom. Hittar inga direkt mail eller så.

Just därför jag letar efter tips från er här.

Du skriver en bok men orkar inte läsa igenom 20 sidor text?
Citera
2006-04-22, 01:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McFrost
Du skriver en bok men orkar inte läsa igenom 20 sidor text?
Hehe, jag förstår din tanke... men om vi säger så här: det är mycket roligare för mig att skriva min bok än att bläddra igenom massa generiska FAQs som inte leder till någon kontakt. Tro mig, jag har läst igenom många bokförlags FAQs, men ändå inte hittat mycket. De få jag hittat har jag givetvis tagit kontakt med, men förgäves Har ju inte all tid i världen heller, så att läsa sönder alla FAQs som finns är inte direkt något jag kan göra. Det tar även mycket tid att skriva en bok. Måste prioritera.
Citera
2006-04-22, 01:27
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Visst, det går alltid att översätta i efterhand, men jag är (inte för att skryta) mycket duktig på engelska, och jag ser inga hinder i att skriva den på engelska, samt att jag vill ha den som original på engelska. Dessutom, så går det inte riktigt att uttrycka sig på ett kraftfullt sätt på svenska (ganska begränsat språk; engelska är mycket större och mer täckande).

En annan viktig faktor är som sagt att jag har planer på att filmatisera den (kalla mig naiv om ni vill, jag skiter fullständigt i era förutfattade meningar), och ett bra sätt att Hollywood producenter upptäcker den är just, att den är skriven på engelska.

Att engelskan är ett breddare språk med rum för fler nyanser än svenskan är väl inget jag kommer debattera men frågan är om du själv besitter kunskap i just engelska att klara av att skriva på ett andraspråk direkt (jag antar att du är opublicerad, säg till om jag har fel). Speciellt när du ämnar för att boken skall bli en film. Filmmanus består generellt av mer dialog och samtal mellan individer. Just dialog som brukar vara det som oftast fäller förstagångsförfattare när de presenterar manus för förlag, och det är ju endast på svenska jag tänker då. Tänk då på hur pass mycket kontakt du har med naturligt talad engelska i verkliga livet. Jag vågar anta att det inte är särskilt ofta eftersom du bor här i Sverige.

Jag förstår tanken i ditt resonemang om valet av språk men som jag ser det är det väldigt, väldigt svårt att genomföra det från vart du befinner dig rent geografiskt, delvis för att just ovanstående problem med dialogen, delvis för att du inte har möjlighet att bygga ett kontaktnät i de rätta kretsarna i USA/England för att få den publicerad. Men kämpa på, man behöver inte måla fan på väggen bara för att man inser att något blir svårt att uppnå, lycka till.
Citera
2006-04-22, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Att engelskan är ett breddare språk med rum för fler nyanser än svenskan är väl inget jag kommer debattera men frågan är om du själv besitter kunskap i just engelska att klara av att skriva på ett andraspråk direkt (jag antar att du är opublicerad, säg till om jag har fel). Speciellt när du ämnar för att boken skall bli en film. Filmmanus består generellt av mer dialog och samtal mellan individer. Just dialog som brukar vara det som oftast fäller förstagångsförfattare när de presenterar manus för förlag, och det är ju endast på svenska jag tänker då. Tänk då på hur pass mycket kontakt du har med naturligt talad engelska i verkliga livet. Jag vågar anta att det inte är särskilt ofta eftersom du bor här i Sverige.

Jag förstår tanken i ditt resonemang om valet av språk men som jag ser det är det väldigt, väldigt svårt att genomföra det från vart du befinner dig rent geografiskt, delvis för att just ovanstående problem med dialogen, delvis för att du inte har möjlighet att bygga ett kontaktnät i de rätta kretsarna i USA för att få den publicerad. Men kämpa på, man behöver inte måla fan på väggen bara för att man inser att något blir svårt att uppnå, lycka till.
Jag förstår fullständigt att ni underskattar mig. Men ni måste förstå: era begränsningar gäller inte mina färdigheter. Jag är inte dum. Tvärtom, jag är ganska intelligent (kalla mig självutnämnd; det spelar ingen roll).

Jag tänker för övrigt inte försöka imponera på er på något sätt med min engelska. Anledningen till att jag startade denna tråd var inte för att visa hur duktig jag är, utan helt enkelt för att jag sökte efter tips/råd etc. efter hur jag kan få boken publicerad. Är ni mer intresserade av att fördöma mig på förväg med onödig kritik som jag inte behöver höra så kan jag lika gärna tacka för mig och koncentrera mig vidare på att skriva färdigt boken.
Citera
2006-04-22, 01:54
Medlem
cocaineducks avatar
Jag hejjar på dig, hoppas din bok når stjärnornas gränser. Har dock inga konkreta tips att komma med.

Jobbar även själv på ett projekt som många antagligen skulle anser vara långsökt och utan möjlighet. Men när man ser på vad ens potentiella konkurrenter erbjuder så fylls jag med hopp.

Kan vara att jag bara intalar mig själv det, för det skulle onekligen suga att ha spolat bort en stor del av mina betyg, fritid och liknande under 5 år för det.

Hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in