Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-20, 17:45
  #1
Medlem
SajberSunes avatar
Vattenfall ska arbeta aktivt för att pressa priserna på elmarknaden. Det säger finansminister Pär Nuder till DiTV.

"Som ägare kan man via direktiv och på annat sätt påverka ett statligt företag att agera och jag tycker att vi ska använda Vattenfall offensivt".

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdeln...%5c20%5c184271


Nu skall regeringsdirektiv styra elpriset. Valårsbubbel, "arbeta aktivt" är en slingerbultsformulering, en floskel till intet förpliktigande.

Varför hänga ut Vattenfall? Det Nuder kan påverka direkt är att sänka skyhöga skatter och avgifter på el, men därom intet.
Citera
2006-04-20, 17:49
  #2
Medlem
volvo 240s avatar
Kan de ha nåt att göra med att det är valår iår som gör att ett sånt här uttalande kommer
Citera
2006-04-20, 21:58
  #3
Medlem
spöardigs avatar
Hur fungerar en marknadsekonomi? Ökar utbudet så sjuker priset. Eller har jag fel?
Bygg ut kärnkraftsverken som lejonkungen säger. Förstår inte hur den sittande regeringen tänker, sänka elpriserna samtidigt som man avvecklar kärnkraften.

Eller som MP tycker, avveckla kärnkraften och smälla upp enormt mycket vindkraftverk som absolut inte påverkar miljön
Citera
2006-04-20, 22:28
  #4
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spöardig
Hur fungerar en marknadsekonomi? Ökar utbudet så sjuker priset. Eller har jag fel?

Ökat utbud sänker inga priser om inte någon konkurrenssituation föreligger. Idag har vi tre totalt dominerande energibolag. Vattenfall som ägs av svenska staten, Fortum som ägs av finska staten, och Eon som ägs av tyska staten...
Citera
2006-04-20, 23:06
  #5
Medlem
hdavidssons avatar
I Sverige och i övriga världen bedrivs ständigt frågan hur vi skall kunna minska vår energikonsumtion. Att detta ogillas i ett bildat land som Sverige är tråkigt. En del människor har nu i det närmaste börjat tro att det är en mänsklig rättighet att ha en gigantisk villa som skall hålla 25 grader året om. Folk tycker inte att de skall behöva släcka lampor i rum som de inte använder och inte skall de stackarna behöva diska sin disk i baljor, det är väl en mänsklig rättighet att diska under rinnande vatten, inte sant? Som om inte slöseriet hade varit nog. Nu vill ingen betala för det.
Att sänka elpriset är ett steg i fel riktning. Det skulle bara leda till ökad konsumtion. Vi måste gå den andra vägen, den smala jobbiga vägen. Vi måste spara energi. Att höja skatten på el och använda dessa pengar till något trevligt som tex lägre skatt på arbete eller jättefina trehjulingar till alla dagisbarn, det hade varit något det.
Citera
2006-04-20, 23:42
  #6
Medlem
spöardigs avatar
Hur smal är en den smal jobbig vägen i din värld? Om det innebär att man använder lågenergie lampar, släcker lampor i rum man inte är i mm. så är jag med dig. alltså sånna saker som inte är så svåra, men jag har svårt att föreställa mig att sänka min levnadsstandard genom att inte använda diskmaskin eller ta min 10 minuters dush på morgonen.

Det är alltid ett val mellan tre allternativ: miljön - ekonomi - komfort
jag är går nog i först hand på komfort ;]
Citera
2006-04-21, 00:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
I Sverige och i övriga världen bedrivs ständigt frågan hur vi skall kunna minska vår energikonsumtion. Att detta ogillas i ett bildat land som Sverige är tråkigt. En del människor har nu i det närmaste börjat tro att det är en mänsklig rättighet att ha en gigantisk villa som skall hålla 25 grader året om. Folk tycker inte att de skall behöva släcka lampor i rum som de inte använder och inte skall de stackarna behöva diska sin disk i baljor, det är väl en mänsklig rättighet att diska under rinnande vatten, inte sant? Som om inte slöseriet hade varit nog. Nu vill ingen betala för det.
Att sänka elpriset är ett steg i fel riktning. Det skulle bara leda till ökad konsumtion. Vi måste gå den andra vägen, den smala jobbiga vägen. Vi måste spara energi. Att höja skatten på el och använda dessa pengar till något trevligt som tex lägre skatt på arbete eller jättefina trehjulingar till alla dagisbarn, det hade varit något det.

Nej, du har fel, företagen behöver el, och vi behöver företagen för att få välfärd.

Vi har hur mycket vatten som helst i Sverige, vi renar vattnet och återanvänder det dessutom.

Vi har hur mycket el som helst i Sverige. Först och främst vattenkraften, men vi har även en massa uran som vi kan stoppa i kärnkraftverk och därmed få i det närmaste obegränsad grön och svinbillig el.

Varför ska vi låtsas som om det vore brist på dessa resurser?
Citera
2006-04-21, 00:42
  #8
Medlem
Putte57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SajberSune
Vattenfall ska arbeta aktivt för att pressa priserna på elmarknaden. Det säger finansminister Pär Nuder till DiTV.

"Som ägare kan man via direktiv och på annat sätt påverka ett statligt företag att agera och jag tycker att vi ska använda Vattenfall offensivt".

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdeln...%5c20%5c184271


Nu skall regeringsdirektiv styra elpriset. Valårsbubbel, "arbeta aktivt" är en slingerbultsformulering, en floskel till intet förpliktigande.

Varför hänga ut Vattenfall? Det Nuder kan påverka direkt är att sänka skyhöga skatter och avgifter på el, men därom intet.
Det ena hänger ju ihop med det andra, men jag anser det vara förnuftigt att sänka vinsterna istället för skatten eftersom skatten får alla del av, men vinsterna går till stor del går rakt ner i aktieägarnasägarnas fickor. Om jag skall vara riktigt ärlig så spelar det ingen roll i vilken ände han kapar huvudsaken jag får billigare el, däremot är han inne på rätt spår. Frågan är om han kommer att följa det?
Citera
2006-04-21, 01:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putte57
Det ena hänger ju ihop med det andra, men jag anser det vara förnuftigt att sänka vinsterna istället för skatten eftersom skatten får alla del av, men vinsterna går till stor del går rakt ner i aktieägarnasägarnas fickor. Om jag skall vara riktigt ärlig så spelar det ingen roll i vilken ände han kapar huvudsaken jag får billigare el, däremot är han inne på rätt spår. Frågan är om han kommer att följa det?

Nu är du väl ute och cyklar putte?

Staten äger ju vattenfall, så om de sänker vinsterna får staten in mindre pengar, medan om de sänker skatten så får staten också in mindre pengar.

Men sänker de skatten så ökar ju vinsterna iofs för EON och Fortum, och då får Tyska och Finska staten mer pengar över.

Ja, då är det väl bättre att han sänker priserna dårå.
Citera
2006-04-21, 01:33
  #10
Medlem
Putte57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.T.K
Nu är du väl ute och cyklar putte?

Staten äger ju vattenfall, så om de sänker vinsterna får staten in mindre pengar, medan om de sänker skatten så får staten också in mindre pengar.

Men sänker de skatten så ökar ju vinsterna iofs för EON och Fortum, och då får Tyska och Finska staten mer pengar över.

Ja, då är det väl bättre att han sänker priserna dårå.
Läs nedanstående inlägg!
Citera
2006-04-21, 01:33
  #11
Medlem
spöardigs avatar
han menar ju så klart att sänka vinsten för aktieägarna på vattenfall, det betyder inte att staten får in mindre pengar för att det är väl inte orimligt att konsumenterna väljer det elbolag som är billigast
Citera
2006-04-21, 23:33
  #12
Medlem
hdavidssons avatar
Svar P.T.K

Har jag sagt att vi inte behöver företag eller att elen skall sluta flöda. Jag skriver klart och tydligt att vi skall spara på strömmen. Det skall dock göras lönt att vara sparsam. En höjning av elpriset kommer att driva utveckling och inte minst inköp av varor mot en energisnål framtid. Se exempel som lågenergilampor, de nya vitvarorna och inte minst treglasfönster. Hade det varit allt för billigt med energi hade dessa produkter aldrig behövt utvecklas och vi hade idag suttit ännu hårdare fast i energiberoendets klor.
Ja, vi har mycket vatten i Sverige. Det betyder inte att vi skall slösa med det. Att rena vattnet kostar pengar och det har vi inte lika mycket av. Problemet med att använda vatten ligger inte i vattnet självt utan i uppvärmningen av det. Det är mycket energikrävande att värma vatten. (Tex kostar det ca 10 ggr mer energi att värma vatten än det kostar att värma järn.) Vi har långt från obegränst med el. Vattenkraften är utbyggd snart till max.Kärnkrften är inte gratis om du tror det. Det finns stora problem med denna kraft som du har inbillat dig är felfri och 100% ren. Sanningen är att den skitar ner mycket starkt där uranet bryts. All hantering med uran samt med restprodukterna är både dyr och farlig.
Jag är inte för en stängning av kärnkraften i Sverige för tillfället. Det finns större problem än så som tex kol och olja. Dessa energikällor måste elimineras först, sen kan vi ta oss an kärnkrtaften. Men första steget är att alla fattar att det inte går att slösa med energin längre.
Målet med en energisnål framtid går via bättre produkter. De bättre produkterna kommer att efterfrågas när det blir lönsamt att köpa dem. Gör det lönsamt att köpa miljövänliga produkter, höj energiskatten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback