• 1
  • 2
2006-04-19, 09:35
Medlem
Varför måste ickerökare på allmänna platser backa för rökarens behov att blossa överallt förutom där det är totalt rökförbud???

Varför anser en del rökare att det är OK att de tränger sej in i en busskur o tänder en cigg och att alla andra får då välja att stå kvar i stanken och få röklukt i hår o kläder eller i värsta fall, gå ut ur busskuren och ställa sej i hällregnet???

Vem skall plocka upp alla fimpar som dräller överallt på gator o torg?

Varför anser en del rökare att det är ok att slå ner sin ända på en uteservering där det sitter ickrökande matgäster och äter och där tända en cigg???? Är det meningen att ickerökaren skall tvingas välja att sitta kvar i röken eller lämna sin mat o gå därifrån för att rökaren skall få slå sej ner o bolma???

Varför blir en oförskämd rökare sur o förbannad när jag ställer frågan om det stör honom att jag äter min mat medan h*n tänder en cigg o bolmar rök på mej o min mat????

:thumbsdow

Jag kan bara konstatera att min åsikt är att det är inte ickerökare/astmatiker/allergiker som skall backa undan för att en rökare har ett drogbruk,men att få somliga rökare att acceptera det är ungefär lika lätt som att förmå helvetet själv att frysa till is
2006-04-19, 09:48
Medlem
Lassemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VONvirus
Varför måste ickerökare på allmänna platser backa för rökarens behov att blossa överallt förutom där det är totalt rökförbud???
För att det just är en allmän plats. Ingen som tvingar dig att igla dig fast på människor.

Citat:
Varför anser en del rökare att det är OK att de tränger sej in i en busskur o tänder en cigg och att alla andra får då välja att stå kvar i stanken och få röklukt i hår o kläder eller i värsta fall, gå ut ur busskuren och ställa sej i hällregnet???
Det är väl bara be dem att flytta på sig eller släcka ciggen. Dock kan jag hålla med om att det är väldigt oförskämt ifall nån gör så. Dock har jag inte råkat ut för det själv.

Citat:
Oftast gatsopare eller såna där maskiner med stora borstar.

Citat:
Varför anser en del rökare att det är ok att slå ner sin ända på en uteservering där det sitter ickrökande matgäster och äter och där tända en cigg???? Är det meningen att ickerökaren skall tvingas välja att sitta kvar i röken eller lämna sin mat o gå därifrån för att rökaren skall få slå sej ner o bolma???
Sånt kan jag själv tycka är oförskämt fast jag själv är rökare. Jag personligen brukar fråga först dom runt omkring. Och brukar skälla på dom som inte har frågat mig när jag sitter och äter.

Citat:
Varför blir en oförskämd rökare sur o förbannad när jag ställer frågan om det stör honom att jag äter min mat medan h*n tänder en cigg o bolmar rök på mej o min mat????
Varför blir en oförskämd ickrökare sur och förbannad när jag frågar om det är ok att jag tänder en cigg?

Citat:
Jag kan bara konstatera att min åsikt är att det är inte ickerökare/astmatiker/allergiker som skall backa undan för att en rökare har ett drogbruk,men att få somliga rökare att acceptera det är ungefär lika lätt som att förmå helvetet själv att frysa till is
Somliga ja, men majoritetan av alla rökare fattar det ändå.
2006-04-19, 16:38
Medlem
tja, om jag som ickerökare "är först" på denna allmänna plats,t.ex vid en låst entredörr i väntan påatt de skall öppna så står jag där för slippa regnet eller snöstormen...varför i helvete skulle det öht vara ok att rökare ställer sej där och påtalar att "det är allmän plats" och blossa vidare ..med kontentan att ickerökaren får finna sej i att stå kvar,eller gå därifrån..

de gånger en rökare frågat om det "är OK att tända en cigg" och jag faktiskt sagt nej..så har jag möts av oförskämdheter och virrande på hövvet,typ att det är jag som är hopplös..

inget jag personligen tar mig av ty frågar man får man finna sej i att få ett nej...också.. alltså väldigt vedertaget att fråga iofs,men svaret tycks redan vara givet att man skall svara ja, visst rök du...

även om det finns sopåkare här o var så kryllardet av fimpar överallt ..i massupplaga vid entree´r och utanför olika affärer..i trappuppgångar osv... riktigt jävla äckligt. Varför inte ta reda på sina egna fimpar för??

nä.. kort o gott,de som har ett drogbruk de inte kan låta bli,tja rök er fördärvade (sup o knarka skalen i bitar) men INTE på min bekostnad ,inte att jag skall backa ständigt o jämt..

Den enda gång jag skall hålla truten är om jag kommer hem till rökares hem ty där gör de som de själva så behagar. men tyvärr,allt för många rökare gör som det så dem behagar överallt oavsett var så när som på krogen numera.

Så himla härligt att äntligen slippa lukta sur askkopp i kläder o hår när man kommer hem från typ krogen/puben/restuarangen,nu slipper man t.om få sängkläderna att lukta unken rök ty vem faen ställer sej o tvättar håret 4 på morgonen innan man drösar i säng??

2006-04-19, 16:51
Medlem
Chalices avatar
Du verkar inte ha förstått innebörden i begreppet "allmän plats", det innebär helt enkelt att ingen har rätt att bestämma vad som får försigå där, det är alltså ingen privat plats.

Så länge det är lagligt att röka är det ok att röka på allmän plats, och om det då inte passar sådana som dig är det bara att avlägsna sig. Precis på samma sätt som om en illaluktande och nedpissad gammal uteliggare ställer sig brevid dig i busskuren.
2006-04-19, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Du verkar inte ha förstått innebörden i begreppet "allmän plats", det innebär helt enkelt att ingen har rätt att bestämma vad som får försigå där, det är alltså ingen privat plats.

Så länge det är lagligt att röka är det ok att röka på allmän plats, och om det då inte passar sådana som dig är det bara att avlägsna sig. Precis på samma sätt som om en illaluktande och nedpissad gammal uteliggare ställer sig brevid dig i busskuren.

jodå jag VET att det är tillåtet att röka på allmän plats jag bara tycker det är egoism att komma dit där det redan står ickerökare och tända sin giftpinne och vara den som styr o ställer medans andra får gå därifrån..

:shoot2: :thumbsdow
2006-04-19, 18:46
Medlem
Karembeus avatar
Som det redan har konstaterats i tidigare trådar så finns det inga hänsynsfulla rökare...

Jag har då aldrig träffat någon...

Att röka runt barn tex jämställs ju redan av vissa som barnmisshandel...
2006-04-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Som det redan har konstaterats i tidigare trådar så finns det inga hänsynsfulla rökare...

Jag har då aldrig träffat någon...

Att röka runt barn tex jämställs ju redan av vissa som barnmisshandel...

enl lag är det inte barnmisshandel..det vet nog alla, men faktum kvarstår det är vidrigt egotrippat att låta barn i synnerhet, övriga ickerökare i allmänhet tvingas att acceptera stanken.
2006-04-19, 19:22
Medlem
Kharazuloths avatar
Du låter lite som en egoist själv för att ingen har ''rätt'' till att röka i din närhet.
2006-04-19, 19:26
Medlem
GaiNs avatar
Jag är själv rökare, omän inte i så extremskala längre. Jag förstår mycket väl problemen du belyser, men är man beroende så är det ju svårt att låta bli. Dock tycker jag det är helt respektlöst att tända en cigg i en busskur (där det förövrigt iaf här i gbg är rökförbud). Visst, jag har gjort det- men aldrig när någon annan varit där och ser jag att någon är på väg dit skyndar jag mig då illa kvickt ut och försöker så gott jag kan förmå styra undan röken för de i min närhet.

Egocentriskt? Ja. Men om jag ställer om frågan lite; hur är det inte med alla bilar som åker omkring som dårar och sprutar giftiga gaser efter sig? Ska vi tvinga alla att ställa bilen?

Nej, jag tror nog att man får acceptera läget, det lär inte förändras. Men jag hyser avsky för människor som inte visar andra respekt- ja.
2006-04-19, 20:03
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:

:thumbsdow

Hej!

Förstår dig, håller med dig till punkt och pricka och jag röker inte. Men det verkar inte lönt att dra upp ämnet då majoriteten av sveriges, kanske världens befolkning verkar vara rökare. Jag startade själv en sådan tråd på sweclockers och den ballade ur direkt för alla ansåg att de fick röka som de ville varsomhelst och närsomhelst och att det var jag som var egoist när det enda jag vill var att slippa riskera min hälsa så fort nån rökare började bolma i min närhet.
2006-04-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kharazuloth
Du låter lite som en egoist själv för att ingen har ''rätt'' till att röka i din närhet.

nope, jag är inte ego i sakfrågan öht..

jag har skrivit att om jag är "FÖRST" på t.ex en uteservering o sitter där och äter så anser jag att det är rökaren som får gå nånannanstans o blossa..

om jag kommer dit där rökaren redan blossar..ja då, och inte förr, får jag ju välja om jag vill sitta i stanken och äta eller välja annan uteservering eller se om jag kan gå in o sätta mej vid ett bord.

står jag FÖRST i busskuren med hällregn utanför så är det INTE jag som skall tvingas ut i regnet för att rökaren skall få stå torrt i kuren och bolma

HÄNGER DU MED på vem som är egoist i sammanhangen i dessa exempel??jag anser att det är rökaren som är egoisten i nämda exempel, inte jag öht!
2006-04-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Jag är själv rökare, omän inte i så extremskala längre. Jag förstår mycket väl problemen du belyser, men är man beroende så är det ju svårt att låta bli. Dock tycker jag det är helt respektlöst att tända en cigg i en busskur (där det förövrigt iaf här i gbg är rökförbud). Visst, jag har gjort det- men aldrig när någon annan varit där och ser jag att någon är på väg dit skyndar jag mig då illa kvickt ut och försöker så gott jag kan förmå styra undan röken för de i min närhet.

Egocentriskt? Ja. Men om jag ställer om frågan lite; hur är det inte med alla bilar som åker omkring som dårar och sprutar giftiga gaser efter sig? Ska vi tvinga alla att ställa bilen?

Nej, jag tror nog att man får acceptera läget, det lär inte förändras. Men jag hyser avsky för människor som inte visar andra respekt- ja.

njae... nu är det ju så att om vi förbjuder biltrafik/lastbilstrafik/flytrafik stannar lixom samhällsnurran och det blir ödesdigra jkonsekvenser av mångt mycket större format än att vi förpassar rökare till att acceptera att deras drogbehov får stå tillbaka i första hand där ickerökare finns på plats "först"..

likaså om en rökare står i busskuren för att de hällregnar så anser jag att rökaren skall banne mej släcka ciggen så ickerökaren slipper stå ute i hällregnet.. det är vanligt sunt förnuft..allt annat i det ex är egoism av rökaren. respektlöst precis som du säger..

Jag kan inte tycka att det är rimlig att jämföra fordonstrafik med rökning all den stund hela samhället inte bara i Sverige utan nästan hela övriga världen ,tyvärr, bygger sin överlevnad på denna "tillgång" att förflytta sej mellan två punkter av vikt..

rökning är inget av vikt öht för mer än för rökaren själv..men se mycket av fordonstrafiken, industrin är ju TYVÄRR det vilket vi vill eller ej.

Alltså inte riktigt rätt eller fullt jämförbart att ta o ställa dessa saker i relation till varandra.

att sitta o fisåka på Söndagarna eller ta bilen 200 m till kiosken för att man inte orkar gå är rena löjan och inget jag stödjer..

• 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in