Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-17, 15:12
  #1
Avstängd
PolarenPärs avatar
Hur lång tid tar det egentligen innan man svalt en bit mat tills den dyker upp i anusöppningen? Finns det olika maträtter som passerar tarmsystemet fortare än andra? Kan starka kryddor medföra att man får mer bråttom till toaletten än tex kokta grönsaker?
Citera
2006-04-17, 15:16
  #2
Medlem
Vadå? Vill du veta hur länge ditt lavemang håller, så att du ska kunna utöva Anal to mouth utan bekymmer nu?
Citera
2006-04-17, 15:18
  #3
Medlem
Bungies avatar
Har för mig att det är runt 4 timmar. Men väldigt osäker.
Citera
2006-04-17, 15:27
  #4
Avstängd
Då magen var i olag igår efter ett ymnigt ölhinkande i helgen så tog det bara 2 timmar från det att man käkat påskmiddag tills dillen i den samme simmade omkring i toastolen. Det kändes dock som någon form av rekord.
Citera
2006-04-17, 15:27
  #5
Avstängd
PolarenPärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Vadå? Vill du veta hur länge ditt lavemang håller, så att du ska kunna utöva Anal to mouth utan bekymmer nu?
Nej jag har svalt en 5-öring...

Nej det slog mig bara när jag satt på skithuset och krystade ut påskmaten att jag aldrig vetat förhållandet mellan matintag och toalettbesök och dess olika effekter.
Citera
2006-04-17, 17:58
  #6
Medlem
Un Perros avatar
Jag tror det tar cirkus 24 timmar för en matbit att passera genom munnen, magsäcken och sedan tarmsystemet, förutsatt att din matsmältning är normal. Du kan testa det själv, ät ingenting på 24 timmar, du kommer ändå bli skitnödig.

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Matsm%C3%A4ltning

Trots att internet funnits i ganska många år så är det förvånansvärt hur få det är som har lärt sig att använda det.

I övrigt hade jag rätt (naturligtvis):
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Det tar ungefär sex sekunder för födan att färdas från munnen till magsäcken. Efter fyra timmar lämnar maten magsäcken portsionsvis till tolvfingertarmen där den behandlas i ungefär två timmar, för att sedan transporteras vidare till tunntarmen. Vägen genom den ca sju meter långa tunntarmen tar ytterligare sex timmar, varefter födan når tjocktarmen och till slut ändtarmen. Maten lämnar ändtarmen ungefär ett dygn efter att den kommit in i munhålan. Tiderna varierar dock kraftigt med personens tillstånd och matens egenskaper.
Citera
2006-04-17, 18:29
  #7
Avstängd
PolarenPärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Jag tror det tar cirkus 24 timmar för en matbit att passera genom munnen, magsäcken och sedan tarmsystemet, förutsatt att din matsmältning är normal. Du kan testa det själv, ät ingenting på 24 timmar, du kommer ändå bli skitnödig.
I övrigt hade jag rätt (naturligtvis):
Så hur fungerar det då med folk som ätit något riktigt dåligt tex kyckling, stark mat mm och bara en kort tid efter intaget springer på dass och skiter som deras sista stund vore kommen?
Citera
2006-04-17, 18:49
  #8
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
Så hur fungerar det då med folk som ätit något riktigt dåligt tex kyckling, stark mat mm och bara en kort tid efter intaget springer på dass och skiter som deras sista stund vore kommen?

Hur det fungerar? Om man har ätit någonting som var dåligt, dvs proppat med fientliga bakterier eller virus, så vill kroppen så fort som möjligt få ut det ur kroppen. Det den gör då är att försöka tömma allting. Kroppen känner ganska snabbt av om den fått i sig någonting som den verkligen inte borde fått i sig. Magsjuka brukar annars komma ungefär 4 timmar efter intaget av den smittade maten (eller bajs eller vad det nu kan vara som man har ätit). Starka kryddor kan ha den här effekten.
Citera
2006-04-17, 18:54
  #9
Avstängd
PolarenPärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Hur det fungerar? Om man har ätit någonting som var dåligt, dvs proppat med fientliga bakterier eller virus, så vill kroppen så fort som möjligt få ut det ur kroppen. Det den gör då är att försöka tömma allting. Kroppen känner ganska snabbt av om den fått i sig någonting som den verkligen inte borde fått i sig. Magsjuka brukar annars komma ungefär 4 timmar efter intaget av den smittade maten (eller bajs eller vad det nu kan vara som man har ätit). Starka kryddor kan ha den här effekten.
Aha ja tänkte inte på det viset. Tack för svaret.
Citera
2006-04-19, 20:54
  #10
Medlem
Hatschepsuts avatar
Majs

Om du käkar majskorn så kan du kolla hur lång tid det tar.De är såpass svårsmälta att de syns väl när de kommer ut "på andra sidan" Om du nu är så nyfiken att du orkar kolla in skiten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback