• 1
  • 2
2006-04-13, 01:52
Bannlyst
Med tanke på de diskussioner som pågår här om knogjärn och andra våldsamheter så blir jag som pacifist förfärad och börjar fundera i gamla nazistiska banor gällande genetisk rensning.

Jag hatar allt våld och tycker människor som GILLAR att slåss är egendomliga.
Därför lade jag in ett förslag i en diskussion i detta forum om att människor som slåss borde kastreras och spärras in på mentalsjukhus.
Naturligtvis blev mitt inlägg borttaget för det var så off topic som det kunde bli i den tråden.
Men finns det någon som håller med mig om att våldsamma människor inte borde få föra sina ociviliserade gener vidare?
Citera
2006-04-13, 02:21
Medlem
dIRe_s avatar
Och hur hade du tänkt kastrera och spärra in människorna utan att använda våld?

Aggression är något naturligt som uppmuntras av våra egna hormoner och när vi lägger band på våra aggressioner så begår vi egentligen en onaturlig handling. Jag tycker att pacifister är egendomliga. Att inte ens bruka våld för att försvara sig när situationen kräver det är enligt mig bara vrickat.

Visst bör man oftast ska lägga band på sig, det är det som skiljer oss från djuren. Men man ska förstå att det inte är något "sjukligt" att bruka våld.
Citera
2006-04-13, 02:23
Medlem
Neonights avatar
Våldsamma människor?? Vi kan alla bli våldsamma, kanske hetsade till att slåss och kanske till och med tvungna att ta till våld.

Ska vi kastrera alla kampsportare också...dem här snubbarna är ju proffs på att slåss

Vem bestämmer vad som är civiliserat och inte??
Vem ska bestämma vilka som är våldsamma personer??

Du lär precisera dig lite mer i ditt förslag än att bara kasta ut "kastrera alla som är våldsamma"-idén

Är också emot våld i det stora hela...
...men jag är mer emot att en regering ska kastrera alla som inte beter sig "rätt"
Citera
2006-04-13, 02:28
Medlem
Våld kommer att finnas sålänge människan går omkring på denna jord, deal with it... för det är inte så att man kan stoppa det..
Citera
2006-04-13, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Och hur hade du tänkt kastrera och spärra in människorna utan att använda våld?

Visst våld kunde vara godtagbart i övergången från ett barbariskt samhälle till ett fredligt, dock enbart i syfte att motverka fortsatt våld.

Citat:
Aggression är något naturligt som uppmuntras av våra egna hormoner och när vi lägger band på våra aggressioner så begår vi egentligen en onaturlig handling. Jag tycker att pacifister är egendomliga. Att inte ens bruka våld för att försvara sig när situationen kräver det är enligt mig bara vrickat.

I ett fredligt samhälle skulle det inte behövas något försvar.

Citat:
Visst bör man oftast ska lägga band på sig, det är det som skiljer oss från djuren. Men man ska förstå att det inte är något "sjukligt" att bruka våld.

Nej det är naturligt eftersom vi är djur, men en del t.o.m. gillar och strävar efter att slåss. Det är såna som borde kastreras för att inte föra aggressiva gener vidare.
Citera
2006-04-13, 02:37
Medlem
Carcasss avatar
Våld är redan förbjudet, om det inte pågår under sportutövning eller vid krigstillstånd. Du kanske borde gett tråden en topic som syftade på att den i själva verket handlar om massmord- och utrensningar av våldsamma människor? Bara en tanke...
Citera
2006-04-13, 02:49
Bannlyst
Ok, det jag ville säga var att de människor som tycker det är roligt att slåss är destruktiva för resten av mänskligheten.
Citera
2006-04-13, 03:09
Medlem
Jomazis avatar
Personer som slänger fram ogenomtänkta och korkade åsikter är en belastning för resten av mänskligheten.

"Våldsamma" personer är en oerhört generell term. Varför slåss man? När är det fel att slåss? Kan man ställa upp en generell definition på när det är fel att slåss?
Kan tillräckligt många gå med på denna definition för att skapa ett samhälle?
Det har redan hänt, resultatet ser vi nu genom att sådana som du överlevt.

Införa hårdare straff? Visst, ge fanskapen.
Citera
2006-04-13, 03:48
Medlem
dIRe_s avatar
Lite annorlunda och uppfriskande med en pacifistisk nazist

Jag håller med om att obefogat våld borde straffas, men är verkligen så illa att man behöver tillämpa genetisk rensning för att stoppa det?

Påminner lite om scenariot i Equilibrium.
Citera
2006-04-13, 03:53
Medlem
Mankishs avatar
Jag tror Herr Bodström har infiltrerat Flashback.
Boxning som ett exempel, det är skön motion.
Citera
2006-04-13, 07:02
Medlem
Dennos avatar
Känns inte som detta hör hemma i underground, Filosofi?
Skickar den dit får vi se vad dom gör.
/Moddan
Citera
2006-04-13, 11:46
Medlem
vildandens avatar
Vad händer när de inlåsta blir fler än de som låser in?

Är det då pacifisterna som är inhägnade i ett egetkonstruerat fängelse?

Då mycket våldsamt beteende beror på miljön, kanske det är vissa miljöer vi borde kastrera och låsa in istället. Det borde väl finnas plats för arbetslöshet, fattigdom och brist på framtidstro på Hall?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in