2008-12-09, 21:29
Medlem
wuuaas avatar
Joossee

jag har rökt i 2 år själv? men försöker inte direkt sluta helt nu utan är pank men ser det ändå som ett bra tillfälle att jämföra skillnaden mellan att röka och inte röka
Citera
2008-12-09, 23:10
Medlem
Finsnigels avatar
Hej

Har tänkt att ta ett uppehåll nu då jag tycker det har gått lite förlångt.
jag tror det inte ska vara några problem eftersom jag bara har rökt konstant i cirka 3 månader nu . har oftast blivit varje dag men nu i cirka 2 veckor har jag rökt varje dag och hållt mig beng från morgon till sen kväll .

Så nu undrar jag om nån har nått lite bra tips/knep för att hålla sig borta från drogen.

Det här har säkert redan tagits upp men min lathet gör att jag inte orkar leta.

Tack på förhand
MvH Finsnigel
Citera
2008-12-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
jag har rökt i 2 år själv? men försöker inte direkt sluta helt nu utan är pank men ser det ändå som ett bra tillfälle att jämföra skillnaden mellan att röka och inte röka

Okej, jag rökte för första gången för 5 år sedan men har väl rökt väldigt ofta i 3 år, innan dess var det väl 2 ggr i veckan eller så..
Citera
2008-12-10, 00:02
Medlem
jagtarenpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsnigel
jag tror det inte ska vara några problem eftersom jag bara har rökt konstant i cirka 3 månader nu . har oftast blivit varje dag men nu i cirka 2 veckor har jag rökt varje dag och hållt mig beng från morgon till sen kväll .

Så nu undrar jag om nån har nått lite bra tips/knep för att hålla sig borta från drogen.

Tack på förhand
MvH Finsnigel

Aktivera dig själv, se till att inte bara sitta framför teven och tänka hur mycket skönare det skulle vara att kolla på tv ifall du var bäng.
Citera
2008-12-11, 22:17
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Okej, jag rökte för första gången för 5 år sedan men har väl rökt väldigt ofta i 3 år, innan dess var det väl 2 ggr i veckan eller så..
okej okej aa det är ju ett tag hur går det för dig med uppehållet än så länge då?
Citera
2008-12-12, 09:02
Medlem
Pekkmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsnigel

Tack på förhand
MvH Finsnigel
Som jagtarenpaj redan har uttalat sig om så är det bra att börja med att aktivera dig.
Detta kan ju göras med en hobby eller liknande då du håller dig sysselsatt. För oftast så är det ju så att man röker för att få tiden att gå (inte alltid men det kan leda till det).
Så försök hitta något att göra som håller ditt huvud igång och som en morot så brukar det bara vara jobbigt i början och släpper sen efter en vecka eller två.

Lycka till!
Citera
2008-12-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
jo det har funkat hitills enda som känns jobbigt är att dem senaste 4 dagarna har känts som flera veckor

Har varit ren från cb i snart en månad (rökte sista den 15 november). För några dagar sen tänkte jag wow varit ren i typ två månader, sen inse hur fel jag hade. Hur länge har du varit ren? Hur mår du nu?
Citera
2008-12-12, 12:31
Medlem
keyboardcowboys avatar
varit ren i snart 6 månader (känns mycket längre :S)

Känner mig bra.. fast ändå inte på topp.. har faktiskt blivit mer sjuk nu än vanligt :S.

så tänkte gå och hälso undersöka mig

drömmer fortfarande om CB dock.. underligt
Citera
2008-12-15, 00:10
Medlem
nakedjunkies avatar
Jag har rökt dagligen i uppemot två år nu, innan dess ungefär lika lång tids sporadisk rökning med någon veckas rökfrihet inkastad då och då.

Påbörjade ett uppehåll för en vecka sen idag. Har ingen direkt tidsgräns för uppehållet utan har istället det något abstrakta målet "länge". Magkänslan säger ett par månader.

En sak som jag märkt, som kanske låter lite väl uppenbar, är att jag med mitt spliffrökande (3-4st under vardagar, lite mer under helgerna) lyckats bli nikotinberoende. Har köpt på mig ett lager med nikotintuggummin (4mg nicotinell med lakritssmak är ju som godis!) som har hjälpt väldigt bra "vid behov" när humöret börjar svänga.

Men fortarande.. nikotinberoende!
Det fanns ju inte med i Planen.

Har inte upplevt några speciella sömnproblem den här gången, men jag tog 10mg zolpidem just-in-case under ett par av de första kvällarna. Började drömma igen för ett par dagar sen, hur kul som helst!

Till er andra, keep going!
Citera
2008-12-15, 11:35
Medlem
Cajunalts avatar
Tänkte börja trappa ner lite idag, inte för att jag egentligen vill, utan för att det är dags att lugna ner sig innan det börjar påverka ens sociala liv. Vill dessutom bevisa för mig själv att jag inte är psyikiskt beroende. Så framöver ett tag tänkte jag endast röka fredag - söndag, med vissa undantag, exempelvis julafton som infaller en onsdag osv.

Hursomhelst så har jag under det senaste halvåret rökt dalgligen, och sporadiskt innan ett bra tag. Har bara använt rökat de sista timmarna på kvällen innan man somnar för att kunna koppla av till max. Det jag märkt under de senaste månaderna om man varit utan någon kväll eller två är att jag har väldigt svårt att somna, ligger vaken och snurrar i flera timmar trots att jag är trött. Det känns helt enkelt ovant.

Så gott folk, hur gör ni för att somna den första perioden? Behöver verkligen min sömn under den här perioden på året. Att ta några sömntabletter eller annat är uteslutet.
Citera
2008-12-15, 15:29
Medlem
highriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
Tänkte börja trappa ner lite idag, inte för att jag egentligen vill, utan för att det är dags att lugna ner sig innan det börjar påverka ens sociala liv. Vill dessutom bevisa för mig själv att jag inte är psyikiskt beroende. Så framöver ett tag tänkte jag endast röka fredag - söndag, med vissa undantag, exempelvis julafton som infaller en onsdag osv.

Hursomhelst så har jag under det senaste halvåret rökt dalgligen, och sporadiskt innan ett bra tag. Har bara använt rökat de sista timmarna på kvällen innan man somnar för att kunna koppla av till max. Det jag märkt under de senaste månaderna om man varit utan någon kväll eller två är att jag har väldigt svårt att somna, ligger vaken och snurrar i flera timmar trots att jag är trött. Det känns helt enkelt ovant.

Så gott folk, hur gör ni för att somna den första perioden? Behöver verkligen min sömn under den här perioden på året. Att ta några sömntabletter eller annat är uteslutet.

Det är väl egentligen det som händer, ett par dagar med dålig sömn sen försvinner alla fysiska besvär. Träna listar jag som nummer ett. Tar du ut dig fysiskt kommer du garanterat somna lättare, ställ klockan lite tidigare än vanligt är ett annat knep som kan fungera då du blir du tröttare tidigare på kvällen. Ett par glas vin kan vara en nödlösning för att vänja av kroppen men det är lite fusk Till en början kan du känna dig mer lättirriterad än tidigare, detta släpper ganska snabbt.

Annars låter ett uppehåll för dig som en mycket klok idé. De flesta klarar av att röka varje dag och ändå sköta sina liv men efter så pass långt och intensivt bruk har minnet försämrats. Jag skulle därför rekommendera dig att sluta upp minst en månad och låta minnet och kroppen återhämta sig helt innan du går in i fas 2, dvs ett "normalbruk" av cannabis. En månad är också minimum om du vill visa för dig själv att du inte är beroende. Efter det så kan du börja med att röka mellan fre-sön, det tycker jag låter som en utmärkt idé. Det är underskattat att vara nykter bland rökare
Citera
2008-12-15, 16:55
Medlem
Cajunalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highrider
Det är väl egentligen det som händer, ett par dagar med dålig sömn sen försvinner alla fysiska besvär. Träna listar jag som nummer ett. Tar du ut dig fysiskt kommer du garanterat somna lättare, ställ klockan lite tidigare än vanligt är ett annat knep som kan fungera då du blir du tröttare tidigare på kvällen. Ett par glas vin kan vara en nödlösning för att vänja av kroppen men det är lite fusk Till en början kan du känna dig mer lättirriterad än tidigare, detta släpper ganska snabbt.

Annars låter ett uppehåll för dig som en mycket klok idé. De flesta klarar av att röka varje dag och ändå sköta sina liv men efter så pass långt och intensivt bruk har minnet försämrats. Jag skulle därför rekommendera dig att sluta upp minst en månad och låta minnet och kroppen återhämta sig helt innan du går in i fas 2, dvs ett "normalbruk" av cannabis. En månad är också minimum om du vill visa för dig själv att du inte är beroende. Efter det så kan du börja med att röka mellan fre-sön, det tycker jag låter som en utmärkt idé. Det är underskattat att vara nykter bland rökare

Tack för att du skriver ner dina funderingar, uppskattas!

Har i dagsläget inga planer på en hel månads uppehåll, inte den här årstiden med mycket ledighet och gamla vänner som kommer tillbaka. Då är det trevligt att kunna tända upp tillsammans

Däremot kanske man gör det uppehållet framåt våren. Kan ju även tillägga att jag inte röker några större mängder, nöjer mig allt som oftast med en holk om vardagarna, och mitt personliga bruk ligger på kanske 7g i månaden av standard grönt, inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in