Flashback bygger pepparkakshus!
2012-09-22, 05:35
Medlem
rinakas avatar
Visst går vi off-topic nu, men det är väldigt intressant tanke, jag antar att det är våra referenser i livet som får oss att dra tankarna till vissa saker och ting. Jag säger bara att det finns rot till allt här i livet eller vad du föredrar att kalla det.
Hade skrivit en hel del om det här, men nu måste jag dra iväg och jobba
Citera
2012-09-23, 17:22
Medlem
stukads avatar
God höst.

Nu har jag rökt i lite mer än 10 års tid (24år), började röka tidigt vilket jag misstänker har påverkat
min mognadsprocess (hur jag ser/upplever saker..i relationer tex) och mitt psykiska mående.

Jag har sabbt det mesta du kan göra under denna tid och har för närvarande fått flytta in till min deprimerade arbetslösa farsa förorten.

Det har aldrig varit så tufft som nu, har varit mkt tabletter och pulver sista 4 åren.

Tänkte iaf gå cold turkey nu, två behandlingar har inte hjälpt..men kanske försöka gå till ngn för att få prata.
Mina kompisar är borta, och de jag umgås med får jag inget positivit från.

Önska mig lycka till, uppdaterar inom några dagar
Mvh
Citera
2012-09-29, 17:26
Medlem
Adversariuss avatar
En vecka för min del nu(storkonsument i ca. 3 år), och det har hittills varit mycket enklare än jag väntade mig. Visst är jag på intet sätt "out of the woods" än, det blir nog ett par rätt slitiga veckor till(siktar på totalstopp i minst en månad, kanske två, innan jag försiktigt kan prova mig på sporadiskt helgbruk eller dylikt igen), men det har inte alls varit lika illa som de förra gångerna. Min tes, som jag känner mig tämligen säker på, är att det i allra största utsträckning hänger på VILJAN och inget annat. Det är ett psykiskt beroende, så till syvende och sist styrs det alltid av det.

De tidigare gångerna jag haft uppehåll har det varit antingen uppehåll pga pissprov, längre utlandsresor eller plötsliga infall utan vidare vilja i grunden(mer ångestladdade "fan, jag måste sluta nu, det här håller inte"-impulser). Den här gången var alltid så annorlunda - jag tröttnade progressivt så mycket på den inrökta vardagen och isoleringen, de asociala tendenserna och avsaknaden av såväl närminne som ork och kreativitet. Jag blev sur på mig själv, föraktade mig själv, började tråna mer och mer efter känslan av att vara ren och alert i skallen och kunna njuta av enkla saker som tv-spel, promenader, och att kunna ta sig igenom en jobbdag snarare än att lida sig igenom den.

Visst, de sedvanliga nattliga svettningarna och skumma drömmarna har funnits med i bilden, men inte alls i samma utsträckning. Må vara att jag krökar ett par/några dagar i veckan, men jag har inte alls ersatt rökat med alkohol på samma sätt som de förra gångerna; nu funkar det för en gångs skull att sitta hemma en hel dag/kväll och sysselsätta sig med t.ex. tv-spel(när jag var nedrökt hade jag alldeles för dålig koncentrationsförmåga för att kunna spela, nu har jag plockat upp Skyrim igen och njuter för fulla muggar) utan att bli helt fnoskig av rastlöshet och tristess.

Som så många redan sagt är det väldigt viktigt att sysselsätta sig. Det är inte lätt till en början, men det jag tror man ofta gör fel är att förhasta sig, och tro att man ska vara tillbaka i ett aktivt livsmönster tre dagar efter att sista gåsen är släckt. Man får ta sin tid, ordentligt, tillåta sig själv att vara seg och må lite taskigt, och vara beredd på att man sitter kvar i det inrökta vardagsmönster man vant sig vid även när man inte röker. Att inte kröka alltför mycket är viktigt också; fyllor blir lättare snedfyllor och det är grymt jobbigt att vara bakis hela dagarna utan att kurera det med röka. Tips till er som just slutat/funderar på att sluta: ta 2-3 dagar helt nyktra, förbered er på att kvällarna och nätterna kommer bli förjävliga, men bara efter så kort tid kommer ni stanna upp på dagen och inse hur mycket piggare man känner sig bara med en eller två nätters naturlig sömn i ryggen.
Citera
2012-09-29, 23:51
Medlem
Germanofils avatar
3 månader + 1 vecka sedan jag rökte min sista joint. Tycker ärligt talat inte det är speciellt svårt att hålla upp med rökandet. Då är det värre med snus som jag slutade med för ett halvår sedan men måste fortfarande ha någonting under läppen till och från. Men sista 1½ året innan dess rökte jag enbart på helger så jag antar att jag inte hade något beroende. Är värre när man rökt varje dag en längre period. Det vet jag från yngre år.

Är lite osäker på när jag vill röka nästa gång igen. Funderar lite på att köpa en "hundrasläng" nästa helg då jag kommer att vara ensam hemma hela lördagen som det ser ut. Får se hur situationen ser ut då...
Citera
2012-09-30, 16:56
Medlem
5 månader ren nu, däremot känns det inte hållbart alls. Jag tänker fan på röka varje jävla dag. Helt övertygad om att jag kommer att börja igen sen. Någon som känner igen sig?
Citera
2012-10-01, 11:52
Medlem
Simcots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackaren
5 månader ren nu, däremot känns det inte hållbart alls. Jag tänker fan på röka varje jävla dag. Helt övertygad om att jag kommer att börja igen sen. Någon som känner igen sig?

Jag känner precis samma sak, förmodligen mest eftersom man vet hur mycket man kommer missa med polarna, som alla puffar nästan varje dag.
Citera
2012-10-01, 17:45
Medlem
raggsockan-83s avatar
Jag har rökt c:a 5 år, de 3 sista mer intensivt. Var väl värst perioden förra vintern/våren till den här sommarn (alltså typ 1,5 år). Under kanske 8 månader rökte jag i princip varje dag. Försökte sluta för ett år sen när jag torskade, höll typ 7-8 dagar sen vart man full och rökte. Men då hade man inte egen motivation till att sluta. Nu har jag softat ned rejält på rökat pga flickvän som hatar det. Har inte rökt på ett tag och innan det var det bara någon gång i veckan typ. Nu när jag har flickvän som motivation har det inte alls vart något problem (eller jo när man är med polarna som röker är det lite kämpigt att hålla sig i skinnet) men nu umgås jag med henne istället för mary jane. Vad jag tror så handlar det bara om att ersätta rökat med någon annan aktivitet, det kan vara flickvän, någon sport, datorspel, ja vadsomhelst. Bara du håller dig aktiv och inte bara sitter och stirrar in i väggen så kommer du inte tänka så mycket på rökat.

Vad jag har märkt på mitt eget beteende är att man är mycket klarare i huvudet, mer aktiv, tar tag i saker osv. När man var som mest inrökt gjorde man ju inte mycket för världen haha..
Citera
2012-10-02, 20:16
Medlem
vrzzs avatar
Har rökt skapligt mycket nu i 4 månader.. Nu är det dags för ett break på några månader för att sprara pengar och lägga energi på annat. Ska bli riktigt gött med en paus
Citera
2012-11-09, 01:25
Medlem
tar själv pauser lite då och då. dock bara på ngn vecka eller månad men har märkt hur lätt de är när man verkligen bestämt dig för de ... tog en paus på 2-3 veckor i sommras. Efter 2 veckor¨var jag mitt ''normala'' jag igen med mitt vanliga ADHD och impulstankar hehe och jag tänkte '' skit va detta hur de känns att va ''normal'' :O '' och har rökt dagligen sen dess
Senast redigerad av venoxy88 2012-11-09 kl. 01:28.
Citera
2013-01-06, 17:58
Medlem
suqas avatar
Sådär, nu är det dags för ett uppehåll!

Det senaste halvåret har jag rökt i snitt 1-1.5 gram gräs om dagen. De senaste 2 åren har jag rökt fler dagar än jag inte rökt.

Anledningen till att det är dags för ett uppehåll nu är att det kostar alldeles för mycket att röka när jag har så hög tolerans samt att jag börjat ledsna på att gå runt konstant flummig. Sen är det inte så roligt att alltid behöva få tag på riktigt top notch för att bli stekt.

Det är många saker jag önskat att jag tagit tag i redan men rutinen har sett ut som så att det är soffan och jointen som gäller 16.20 typ... Nu ska det bli ändring och träning står på schemat.

Jag brukar ha rätt svårt att sova i vanliga fall och jag tillåter mig därför att röka en kvällsjoint/pipa om det verkligen behövs.

Önska mig lycka till, jag loggar in här på fredag och berättar hur veckan gått.

EDIT: Tips på produkter som minskar svettningarna? Går ju runt som en febersjuk dem första dagarna nästan, fryser och svettas om vartannat.
Senast redigerad av suqa 2013-01-06 kl. 18:05.
Citera
2013-01-07, 04:16
Medlem
7 månader nu. Dags att slänga upp ett par bebisar så dom blir lagom till våren !
La av med rökandet pga oro och ångest över hjärtat. Blivit bättre och känner mig fullt normal igen
Citera
2013-01-14, 09:14
Medlem
Nu är det dags för ett uppehåll ändå fram tills sommaren. Rökte mitt sista igår. Dimman har blivit tjockare o tjockare samt har minnet tagit stryk vilket påverkar jobbet.
Ska käka 16600 mg Piracetam dagligen så minnet samtidigt får boost. Det ska bli riktigt skönt att bli klar i skallen, bli socialare o mer motivation till jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in