Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-18, 23:02
  #13
Medlem
pönoshts avatar
Är de svenska rättsläkarna lika bra å snabba som de i tv-serier?? typ csi. ?
det har jag verkligen svårt att tro... och alla de sätt de mördar folk på, går det verkligen? det va nått avsnitt med torr-is osv. och ett annat exempel var att de typ direkt såg på nån öga att nån hade lyst med laser typ? funkar spnt i verkligheten?? ifs kan du ju ta inspiration från tv :P
Citera
2006-04-18, 23:21
  #14
Medlem
OSOs avatar
Om man misstänker att ett mord begåtts men inte kan hitta orsaken så går det att kemiskt analysera sig fram till döds orsaken. Jag tror att de skulle komma på det ganska snabbt eftersom kalium är viktig för den elektriska potentialen i nerver, bla slås hjärtrytmen ut (har jag för mig dock inte till 100%) vid överskott av kalium.
Citera
2006-04-18, 23:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
En annan klassiker man har hört är ju att hugga ihjäl nån med en istapp, samma princip som att slå ihjäl nån med en stek dock.
eller varför inte is-paintballkulor, som i filmen pillertrillaren, vet dock inte om det funkar i praktiken?

det har jag ochskå funderat på sea jag såg den filmen, ingen som vet?

det ska tydligen iaf inte gå tillverka en vanlig kula av vaken is eller kött som blir osynligt i kroppen. Enligt Mythbuster
Citera
2006-04-18, 23:33
  #16
Medlem
Finns ju nåt som heter dumdum-kulor som består av tandemalj, vilket inte syns på röntgen.
Citera
2006-04-18, 23:42
  #17
Medlem
Agejevs avatar
Perfekta mordet torde väl ändå vara självmord...
Citera
2006-04-18, 23:48
  #18
Medlem
trooploopers avatar
men allvarligt fattar ni inte, att hugga ihjäl nån med en istapp är väl knappast ett perfekt mord om man försöker dölja det. Tror ni rättsläkaren inte kommer hitta ett stort sår genom huvudet eller hur tänker ni? Är det att polisen inte kommer hitta istappen som är det fiffiga eller hur tänker ni?

Ett perfekt mord är ska vara enkelt, mörda nån och dumpa i nån norrlandssjö bara, keep it simple
Citera
2006-04-19, 02:11
  #19
Medlem
scudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSO
Om man misstänker att ett mord begåtts men inte kan hitta orsaken så går det att kemiskt analysera sig fram till döds orsaken. Jag tror att de skulle komma på det ganska snabbt eftersom kalium är viktig för den elektriska potentialen i nerver, bla slås hjärtrytmen ut (har jag för mig dock inte till 100%) vid överskott av kalium.

Nix. Du har rätt i att överskott av kalium kan orsaka en dödlig arytmi, men som MembrumManuebri påpekar så går det inte att påvisa i efterhand. Den mängd kalium som behöver injiceras är försvinnande liten i förhållande till det som läcker ut ur cellerna när man dör (och förmodligen till den mängd kalium som finns i en levande kropp - min gissning).
Citera
2006-04-19, 11:02
  #20
Medlem
scrooges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scuda
Jag minns att diskussionens vågor gick höga ang. kaliuminjektion även då jag läste rättsmedicin.
Problemet med stickhål ska tydligen kunna lösas genom att man sticker i den lite svampiga vävnaden i glans
Vet ej om det skulle behövas högre doser men området har ju tämligen god kärlförsörjning.
Borde väl även kunna användas i andra sammanhang när man inte vill ha ett stickmärke? Någon som har nån uppfattning?

Koncentrerat kalium som inte går direkt i ett blodkärl skapar snabbt nekros och risken är nog stor att man inte injicerar tillräckligt mycket i glans utan bara har kvar en skrumpnande penis och ett åtal för mordförsök
Jag såg ett (förvisso tyskt) rättsläkarintyg där allt såg ut som ett normalt dödsfall men där man (på sista sidan) kommenterat ett misstänkt nålstick i tungan. Och den är ju rätt svampig. Så en duktig rättsläkare kan nog hitta det mesta.

Däremot tror jag att en hel del trafik/olycksskador med dödlig utgång som kommer in akut och avskrivs i själva verket är mord. Men det är en helt annan historia
Citera
2009-08-07, 17:42
  #21
Medlem
Donnie-Darkos avatar
Hur man genomför det nästintill perfekta mordet

Hur man genomför det nästintill perfekta mordet

--------------------------------------------------------------------------------

Låg sömnlös i natt och tänkte på följande - ALLTSÅ INGET JAG TÄNKER GENOMFÖRA, ENDAST SPEKULATIONER - OCH INGEN UPPMANING TILL BROTT.

Man införhandlaren en PSG90 eller liknande utomlands såklart och minst två år innan mordet. Man tar flyget till något avlägset land (ingen ö eftersom flyg och båt har tullkontoller, där vapnet och din identitet kommer upptäckas). Därför snor man en bil i samma land man köpt vapnet, undviker alla tullkontoller efter vägen till Sverige, åker via findland då, skogsvägar. Man dumpar den snodda bilen någonstans i Findland och tar sedan bussen hem till Sverige. Man använder även någon typ av utstyrsel, typ lösskägg för att ingen skall misstänka att du varit där.

Man spionerar på offret minst två månader innan, och lägger märke till offrets joggingrunda han tar varje morgon (5 km) i skogsterräng avsides från byn. (Själv bor du minst 30 mil från platsen) sedan väljer du ut ett passande ställe med bra sikt där man har offret springande ifrån en, för att ej riskera upptäckt. Avståndet bör vara minst 300 meter.

Du flyr sedan från platsen genom skogen ca 1 mil till en stulen bil, och kör skogsvägar till en tjärn där du städar ur hela bilen, (inte bränna den då rikt för upptäck via röken är stor). Du dumpar sedan bilen i tjärnen.

Du eldar upp dina kläder och tar på dig de nya kläderna som du haft med dig i ryggsäcken. Det är viktigt att det är vanliga vardagskläder som du inköpt månader innan mordet och alldrig använt dom, detsamma gäller skorna. Eftersom dom kommer lokalisera stället där skottet kommer ifrån är det viktigt att du bränner kläderna. Du går sedan de återstående 2 milen hem till dig, där du kommer hem på natten runt 04.00. Till släkt och vänner har du naturligtvis sagt att du varit på fiskesemester i norge, vilket du också har varit, Även tagit med fisk hem som bevis. Berätta mycket om hur det var och så vidare.

Under alla dessa färder både före och efter mordet är det väldigt viktigt att du aldrig identifieras dig genom pass eller dylikt, då du snabbt kan bli misstänkt i utredningen. Allra viktigast gäller detta de två år innan då du införskaffar vapnet, eftersom dom kommer kunna identifiera vapnet utifrån kulan, är det viktigt att du monterar isär vapnet så mycket det går och gräver ner de olika delarna inom en radie på 10 mil, alternativt smälta och bränna delarna, inte i din egen bostad dock.




Även andra teorier eller modifieringar på min teori välkomnas.
Citera
2009-08-07, 18:07
  #22
Medlem
audios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
Hur man genomför det nästintill perfekta mordet

--------------------------------------------------------------------------------

Låg sömnlös i natt och tänkte på följande - ALLTSÅ INGET JAG TÄNKER GENOMFÖRA, ENDAST SPEKULATIONER - OCH INGEN UPPMANING TILL BROTT.

Man införhandlaren en PSG90 eller liknande utomlands såklart och minst två år innan mordet. Man tar flyget till något avlägset land (ingen ö eftersom flyg och båt har tullkontoller, där vapnet och din identitet kommer upptäckas). Därför snor man en bil i samma land man köpt vapnet, undviker alla tullkontoller efter vägen till Sverige, åker via findland då, skogsvägar. Man dumpar den snodda bilen någonstans i Findland och tar sedan bussen hem till Sverige. Man använder även någon typ av utstyrsel, typ lösskägg för att ingen skall misstänka att du varit där.

Man spionerar på offret minst två månader innan, och lägger märke till offrets joggingrunda han tar varje morgon (5 km) i skogsterräng avsides från byn. (Själv bor du minst 30 mil från platsen) sedan väljer du ut ett passande ställe med bra sikt där man har offret springande ifrån en, för att ej riskera upptäckt. Avståndet bör vara minst 300 meter.

Du flyr sedan från platsen genom skogen ca 1 mil till en stulen bil, och kör skogsvägar till en tjärn där du städar ur hela bilen, (inte bränna den då rikt för upptäck via röken är stor). Du dumpar sedan bilen i tjärnen.

Du eldar upp dina kläder och tar på dig de nya kläderna som du haft med dig i ryggsäcken. Det är viktigt att det är vanliga vardagskläder som du inköpt månader innan mordet och alldrig använt dom, detsamma gäller skorna. Eftersom dom kommer lokalisera stället där skottet kommer ifrån är det viktigt att du bränner kläderna. Du går sedan de återstående 2 milen hem till dig, där du kommer hem på natten runt 04.00. Till släkt och vänner har du naturligtvis sagt att du varit på fiskesemester i norge, vilket du också har varit, Även tagit med fisk hem som bevis. Berätta mycket om hur det var och så vidare.

Under alla dessa färder både före och efter mordet är det väldigt viktigt att du aldrig identifieras dig genom pass eller dylikt, då du snabbt kan bli misstänkt i utredningen. Allra viktigast gäller detta de två år innan då du införskaffar vapnet, eftersom dom kommer kunna identifiera vapnet utifrån kulan, är det viktigt att du monterar isär vapnet så mycket det går och gräver ner de olika delarna inom en radie på 10 mil, alternativt smälta och bränna delarna, inte i din egen bostad dock.




Även andra teorier eller modifieringar på min teori välkomnas.
Whooaa! Jag avrättar hellre mitt offer framför ögonen på en piketbuss full av snutar än att gå igenom det där!
Citera
2009-08-07, 21:56
  #23
Medlem
Min favoritvariant på det perfekta mordet är det visserligen folk som har misslyckats med men å andra sidan är man rätt kass om man lyckas få vittnen till det med tanke på att sikten under vattnet är minst sagt begränsad.

Dykning med vanlig sportdykarutrustning. Simma upp på ryggen på ditt offer, greppa tag i flaskan och vrid av luften. Vänta ut den ofrånkomliga drunkningsdöden, vrid på luften, plocka ut regulatorn ur munnen och låt ditt offer sjunka till botten. Sen tar man sig upp på land och larmar räddningstjänsen i panik om att man kommit ifrån varandra under vattnet.

Det är en relativt vanlig typ av olycksfall, dödsorsaken blir drunkning och det är stört omöjligt att åstadkomma avvärjningsskador under vattnet när alla parter är iklädd gummidräkt och handskar.

Det var som sagt något geni som försökte sig på det i Australien men han lyckades ju bli fotograferad vilket är makalöst uselt med tanke på att realistiskt fotoavstånd handlar om max 20 - 30 meter. Han kom nästan undan med det i alla fall.
Citera
2009-08-07, 22:19
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MembrumManuebri
Jag fick under en rättspatologikurs höra att en "viss mängd" (jag väljer att utelämna den exakta dosen här)kalium löst i isoton koksaltlösning injicerat intravasalt orsakar hjärtstopp. Efter döden sönderfaller cellerna i kroppen, och släpper ut sitt kalium, vilket medför att man inte kan se att den döde fått "extra" kalium injicerat, vilket då skulle innebära att dödsorsaken inte skulle kunna fastställas.
Rätt eller fel?

Är lite nyfiken funkar det som självmord också?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback