Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-11, 20:49
  #1
Medlem
Jag fick under en rättspatologikurs höra att en "viss mängd" (jag väljer att utelämna den exakta dosen här)kalium löst i isoton koksaltlösning injicerat intravasalt orsakar hjärtstopp. Efter döden sönderfaller cellerna i kroppen, och släpper ut sitt kalium, vilket medför att man inte kan se att den döde fått "extra" kalium injicerat, vilket då skulle innebära att dödsorsaken inte skulle kunna fastställas.
Rätt eller fel?
Citera
2006-04-11, 21:19
  #2
Medlem
trooploopers avatar
Stämmer, enda spåret kommer vara ett ingångshål. Dessutom kan man tänka sig att personen kommer göra motstånd och då kommer det finnas fler spår på mordplatsen. Det finns flera sätt att döda en person utan att en rättsläkare upptäcker det.
Citera
2006-04-11, 21:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Stämmer, enda spåret kommer vara ett ingångshål. Dessutom kan man tänka sig att personen kommer göra motstånd och då kommer det finnas fler spår på mordplatsen. Det finns flera sätt att döda en person utan att en rättsläkare upptäcker det.

Har du några flera tips?
(Blyertspenna genom fontanellen och sen laga hålet med en bit bacon lär väl upptäckas antar jag)
Citera
2006-04-11, 22:13
  #4
Medlem
RDX*s avatar
Om man gör sig av med kroppen på ett permanent sett så slipper man bry sig om vad en rättsläkare skulle hitta.
Citera
2006-04-12, 00:18
  #5
Medlem
Guybrushs avatar
Köp en fryst oxfilé, slå ihjäl offret med ditt nya farliga mordvapen nån stans där ingen kan se er. Åk hem, stek/grilla oxfilén, ät den med råstekt potatis och sås. Perfekt mord? Kanske inte, men gott.

En annan ide går ut på samma sak, få hem offret till dig döda med fryst gurka/oxfilé. Koka sen gryta med gurka + offer. Benen som blir kvar tar du bara och maler ner och göder din gräsmatta med. Inget offer, inget mordvapen, vad kan då bevisa brott?
Citera
2006-04-12, 04:10
  #6
Medlem
Draqs avatar
En annan klassiker man har hört är ju att hugga ihjäl nån med en istapp, samma princip som att slå ihjäl nån med en stek dock.
eller varför inte is-paintballkulor, som i filmen pillertrillaren, vet dock inte om det funkar i praktiken?
Citera
2006-04-12, 04:59
  #7
Medlem
Om du är riktigt tålmodig kan du vänta tills ditt offer dör av hög ålder!

Nu är det ju inte bara mordvapen och hantering av den döda kroppen ni ska tänka på. Motiv är en viktig del i en mordutredning. Folk har dömts för inblandning i mord även om både kropp och mordvapen aldrig återfunnits.
Citera
2006-04-12, 18:48
  #8
Medlem
Men, men men... Om man sticker ihjäl någon med istapp resp slår ihjäl med fryst oxfilé så lär det väl synas att personen blivit mördad. Eller hur?

Vitsen var ju att det skulle se ut som en "naturlig död" - vilket ihjälslagen med ett paket frysta ärtor knappast räknas som. I alla fall inte i min bekantskapskrets.
Citera
2006-04-12, 18:59
  #9
Medlem
Guybrushs avatar
Kanske få tag i lite fågelinfluensabajs som du blandar i nån dryck och ger till personen i fråga. Tror inte polisen skulle misstänka ett brott, eller?
Citera
2006-04-12, 20:23
  #10
Medlem
trooploopers avatar
membrum, du gick ju en rättspatologikurs sa du?

Jag kom ihåg att min rättsmedicinkurs var ett frosseri i metoder att kunna lura rättsläkarna. Dock kommer ju alla onaturliga dödsfall att utredas ändå.
Citera
2006-04-18, 22:53
  #11
Medlem
scudas avatar
Jag minns att diskussionens vågor gick höga ang. kaliuminjektion även då jag läste rättsmedicin.
Problemet med stickhål ska tydligen kunna lösas genom att man sticker i den lite svampiga vävnaden i glans
Vet ej om det skulle behövas högre doser men området har ju tämligen god kärlförsörjning.
Borde väl även kunna användas i andra sammanhang när man inte vill ha ett stickmärke? Någon som har nån uppfattning?
Citera
2006-04-18, 22:57
  #12
Medlem
scudas avatar
En bekant argumenterade friskt för sin idé om det perfekta mordet. Funkar dock endast om du är någorlunda bekant med offret.

Du ser till att på något sätt få personen att åka med i din bil (frivilligt). När ni är ute på en landsväg och du kör i lagom hastighet ber du personen ta fram något åt dig från baksätet, denne tvingas ta av sig bältet och då passar du på att braka in i en stolpe/motsv. Eftersom du har bälte klarar du dig, men hamnar på sjukhus. Allt ser ut som en olycka och inga misstankar faller på dig.

Jag vill poängtera att jag själv tycker att det är en usel idé.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback