Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-04-05, 13:01
  #1
Medlem
Sonic2k5s avatar
Tar studenten nu till sommaren och har stora planer på att flytta hemifrån, det är ganska svårt att få tag på en shysst hyresrätt. Därför undrar jag om det funkar att ta ett lån på säg 800-900 000 och köpa en bostadsrätt det första man gör. Min lön kommer att ligga på 12-13 efter skatt, kommer det att fungera med avbetalningar och sånt. Tips o andra synpunkter vore najs.
Citera
2006-04-05, 13:13
  #2
Medlem
dilevas avatar
Det bästa är väl att gå till banken och be att få ett lånelöfte. Då räknar de ut hur mycket du kan få låna.

Om det kommer gå rent ekonomiskt beror på andra saker än bara lånet tex hur hög hyran är och hur många andra fasta utgifter du kommer ha (bil, bredband osv). Om du tar ett lån så är det klokt att räkna på att du skall klara att kunna betala även om räntan går upp. Säg att du får en ränta på 3.5% det betyder en månadskostnad på ca 2300 i månaden på ett 800.000:-lån. Jag skulle personligen känna mig tryggare om jag kunde klara av en ränta på minst 5% vilket skulle innebära ca 3300kr per månad. Till detta lägger du hyran och amortering.
Citera
2006-04-05, 13:46
  #3
Medlem
mugabes avatar
Sen är ju bankerna lite kinkiga på att låna ut pengar till en som inte har en inkomst. Att du kommer ha en i framtiden hjälper inte. De brukar helst vilja att du är tillsvidareanställd. Där kan föräldrar hoppa in som medlåntagare!!
Lycka till!!
Citera
2006-04-06, 13:47
  #4
Medlem
Sonic2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mugabe
Sen
är ju bankerna lite kinkiga på att låna ut pengar till en som inte har
en inkomst. Att du kommer ha en i framtiden hjälper inte. De brukar
helst vilja att du är tillsvidareanställd. Där kan föräldrar hoppa in
som medlåntagare!! Lycka till!!


Fast jag kommer att ha en fast inkomst när jag slutar skolan och börjar jobbar istället.
Citera
2006-04-06, 14:17
  #5
Medlem
Rebelxs avatar
Jag funderar på att flytta hemifrån och vet inte riktigt om jag ska hyra lägenhet eller köpa en.

Någon sa något om att man får tillbaka på skatten varje år om man har ett lån eller något liknande? Någon som kan enlighten me om det.

Kan man tjäna på att välja bank när man lånar, eller kör alla med samma ränta?

Och jag tjänar också ungefär 13 efter skatt, hur mycket vågar man låna? Och hur mycket tror ni att man ungefär skulle få låna?
Har ansökt om lånelöfte på 350.000 nyss på skoj, antar att de godkänner det.

En sak till.. det står nånting om att man måste lägga 10% av lånet som insats eller något liknande.
Jag har inte 50.000kr att lägga som insats ifall jag ska köpa en lägenhet, varför kan man inte bara låna 100% av lägenhetskostnaden..?

Sorry om det blev lite virrigt, hoppas jag får massa bra svar..
Citera
2006-04-06, 14:35
  #6
Medlem
Flash Pecketts avatar
Måste man inte ha varit anställd i minst 6 månader innan man får ta ett bolån?
Eller har min kompis ljugit för mig?
Citera
2006-04-06, 14:56
  #7
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Någon sa något om att man får tillbaka på skatten varje år om man har ett lån eller något liknande? Någon som kan enlighten me om det.

Dina ränteutgifter är avdragsgilla. Du får en skatteminskning på 30 procent på ränteutgifter upp till 100 000 kronor. Betalar du 50.000kr i räntor på lånet så får du tillbaka 15.000kr. Det går även att jämka så att du slipper betala för mycket skatt varje månad. Då drar din arbetsgivare lägre skatt från din lön varje månad. Men jag tycker det är skönt att få en klumpsumma varje år istället.

Citat:
Kan man tjäna på att välja bank när man lånar, eller kör alla med samma ränta?
Ja det är olika för olika banker och så är räntan olika beroende på om du skall ha rörlig ränta eller binda räntan till olika perioder.

Citat:
Och jag tjänar också ungefär 13 efter skatt, hur mycket vågar man låna? Och hur mycket tror ni att man ungefär skulle få låna?
Har ansökt om lånelöfte på 350.000 nyss på skoj, antar att de godkänner det.
Som sagt det beror helt på hur mycket andra fasta utgifter du har, räkna på att du skall kunna klara av om räntan går upp. Det är ju inte helt omöjligt att räntan kan stiga till över 5% inom några få år. 5% innebär alltså en räntekostnad på 50.000/år för ett lån på 1 miljon.

Citat:
En sak till.. det står nånting om att man måste lägga 10% av lånet som insats eller något liknande.
Jag har inte 50.000kr att lägga som insats ifall jag ska köpa en lägenhet, varför kan man inte bara låna 100% av lägenhetskostnaden..?

Rätta mig om jag har fel men insatsen har inget med lånet att göra utan är en insats som du betalar till bostadsrättföreningen för att du skall få nyttja lägenheten. Den kan vara upp till 10% av priset.
Citera
2006-04-06, 14:58
  #8
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash Peckett
Måste man inte ha varit anställd i minst 6 månader innan man får ta ett bolån?
Eller har min kompis ljugit för mig?

Det går alltid att förhandla med banken, du kan fixa en borgenär också.
Citera
2006-04-06, 15:02
  #9
Medlem
Rebelxs avatar
Tack för dina svar.

Såhär står det på Nordea.
----
Bolån på upp till 90% av bostadens värde för dig mellan 18-26 år
Första Hem-lånet är ett bolån som kombinerar botten- och topplån. Du kan låna upp till 90% av bostadens värde till bunden eller rörlig ränta och få fördelaktiga amorteringsvillkor.

Dina fördelar med Första Hem-lånet:
Kostnadsfritt Lånelöfte ingår.
Flexibelt, låna 90% till bunden ränta i 1-5 år, 8 år eller rörlig ränta.
Ingen uppläggningsavgift.
Amortering och ränta dras automatiskt från ditt Personkonto varje månad och du slipper aviavgifter.
---

Upp till 90% av bostadens värde....?
Och kan du förklara vad amortering är om du har tid? =)
Citera
2006-04-06, 23:51
  #10
Medlem
mugabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Fast jag kommer att ha en fast inkomst när jag slutar skolan och börjar jobbar istället.


När de kollar vad du tjänat på sistone kommer de att titta på förra och/eller förra året, å jag vet inte vad du tjänat då. Som nån sa så är det till fördel om man jobbat i över sex månader eftersom man oftast bara är provanställd det första halvåret. Plus att de ju vill att du ska ha nån slags kontantinsats. Hade jävla problem att få till lån trots att jag tjänar över 300k om året. Men det kanske är för att jag är ful å luktar illa, jag vet inte...
Citera
2006-04-07, 01:33
  #11
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Och kan du förklara vad amortering är om du har tid? =)

Själva avbetalningen på lånet. Räntan är "hyran" för pengarna, amorteringen är det du "lämnar tillbaka".
Citera
2006-04-07, 01:40
  #12
Banned
jordans avatar
Bankmannen berättar

Alla banker (utom eventuellt SBAB) fullbelånar din bostadsrätt. Bankerna delar in dina lån i bottenlån respektive topplån. Bottenlånen kan varier från 75-95% och resterande belopp läggs som topplån. Bankerna brukar kräva att det sker en amortering på topplånet. När du skriver på köpekontrakt för bostadsrätten brukar mäklaren/säljaren kräva att du betalar 10% av köpeskillingen i handpenning. Handpenningen får du låna av banken. Du behöver ej betala några 10% till bostadsrättsföreningen eller något annat konstigt. Bostadsrättsföreningen kräver att du betalar din hyra varje månad. Hur mycket du belånar din lägenhet skiter de fullständigt i. Bankerna undersöker din framtida inkomst. Varför bankerna gärna vill att du skall ha arbetat i 6 månader är för att det oftast är provanställning under de 6 första månaderna. Bankerna sinsemmelan konkurrerar liksom alla andra kommersiella aktörer om sina kunde så givetvis går det att pruta på räntorna.

Några mer frågor??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback