2020-06-18, 18:48
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Förresten, är det mycket myggor i Kalix?

Det finns ingen flygplats i Kalix, så jag antar att man varken ser eller hör många flygplan över staden?

Hör man annars dån från stora arbetsplatser i närheten? Typ sågverket eller stora grustag med högljudda maskiner som går dagarna i ända.

Närmaste flyg för mig är drygt 8 mil (Luleå).

Pappersmassa fabriken kan jag höra om jag går ner till älven.

Mygg har jag till förbannelse. Överväger att köpa en eldkastare.
Citera
2020-06-18, 18:53
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabenstone

Haha, funkar inte sån där myggfångare som drivs av gasol? Kan tänka mig att flytta dit bara för att se om en sån funkar
Citera
2020-06-18, 19:11
Medlem
Jon.Holmss avatar
Har spenderat några somrar i Kalix (bor själv i Stockholm) och har bara positivt att säga om orten. Skulle faktiskt kunna tänka mig att bo där själv.

Även Haparanda kanske kan vara något för TS? Eller Övertorneå?
Citera
2020-06-18, 19:31
Medlem
TriggerDisciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nja. Vissa orter i Norrbotten är SD nästan lika stora som S när jag har kollat. Även om det är traditionellt rött i Norrland så finns det inte lika många vänsterblivna där som i Stockholm. Mer utspritt i stora landområden i Norrland medan i Stockholm samlas alla vänsterblivna på samma ställe.

Vänstersympatisörerna på den norrländska landsbygden är gråsossar eller gammelkommunister. De må rösta rött, men snackar du med dem är det som att prata med en sverigedemokrat.
Citera
2020-06-18, 19:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Haha, funkar inte sån där myggfångare som drivs av gasol? Kan tänka mig att flytta dit bara för att se om en sån funkar

De funkar. Jag lovar.
Citera
2020-06-18, 20:05
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Har spenderat några somrar i Kalix (bor själv i Stockholm) och har bara positivt att säga om orten. Skulle faktiskt kunna tänka mig att bo där själv.

Även Haparanda kanske kan vara något för TS? Eller Övertorneå?

Haparanda och Övertorneå tror jag aldrig jag varit i. Hur är stilen där? Påminner det om Älvsbyn eller Boden? Någon som varit i Gällivare och Kiruna? Hur är det där?
Senast redigerad av johnthedickholmes 2020-06-18 kl. 20:17.
Citera
2020-06-18, 21:01
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Då är inte Kalix för dig. Då kan jag tänka mig Överkalix eller Övertorneå.

Kalix har ju bara ca 8000 invånare?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalix

Citat:
Pappersmassa fabriken kan jag höra om jag går ner till älven.

Det var inte bra.
Citera
2020-06-18, 22:35
Medlem
basicbettys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ge fan i Piteå, jättefin och pittoresk stad med riktigt utbud av affärer osv. Men Sveriges mest vedervärdiga människor, jag kan helt oförblommerat erkänna att jag HATAR Pitebor, fy fan. Du kommer aldrig bli accepterad som inflyttad, aldrig!

Jag skrattade gott åt detta, jag är själv utflyttad Pitebo och har aldrig varit accepterad för hör man inte till barndomsgänget är du inte lika mycket värd även om gänget är totalt olika och egentligen bara umgås pga nostalgi eller vad det då beror på. Det är en konstig vänskapskultur där det är svårt att lära känna folk. Jag älskar min hemstad men befolkningen är lite sisådär.
Citera
2020-06-18, 22:54
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basicbetty
Jag skrattade gott åt detta, jag är själv utflyttad Pitebo och har aldrig varit accepterad för hör man inte till barndomsgänget är du inte lika mycket värd även om gänget är totalt olika och egentligen bara umgås pga nostalgi eller vad det då beror på. Det är en konstig vänskapskultur där det är svårt att lära känna folk. Jag älskar min hemstad men befolkningen är lite sisådär.

Eftersom du är så försonlig i din ton vill jag inte vara sämre och passa på att förtydliga att det naturligtvis finns enskilda personer födda i Piteå som är trevliga och genuina, så länge de uppträder en och en, alternativt max två pitebor i kraftig minoritet.

Blir det tre eller fler på ett ställe kommer den fanatiska Piiitä-sekterismen fram. Det är nånstans mellan störande och obehagligt.

"Fö duvvet ja tjänn haijna, å haijna ä jävvlarrt säkkert den bästa på döjna" "Ja va på grillfest hos Micke Reeeeeenberg, alla säjj han ä så gudsförbannat snåul, men hä ä ba folk från Luuuulä som säj haijna, för hälloittis va han bjö på uuul" osv.
Citera
2020-06-18, 23:27
I Norrlands inland, Lappland,är det nog inga större problem idag alls, att komma inflyttandes som stockholmare. Finns redan hyggligt gott om invandrare, både s k flyktingar o tyskar, holländare som flytt överbefolkningen o sökt naturen. Dessutom har väldigt många släktingar el vänner som flyttat söderut. Var mycket tuffare för 30 år sedan. Kan nog vara svårare faktiskt i de norrländska kuststäderna jämfört m inlandet.
Citera
2020-06-18, 23:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basicbetty

Men så är det överallt. Jag är själv sån. Därför vuxna män har svårt att få nya kompisar. Om man flyttar från sina vänner från skoltiden riskerar man att inte ha några nära vänner som vuxen. Därför det är jätteviktigt att hitta en passande fru som kan bli ens bästa vän också. Som sagt är det likadant överallt i Sverige.
Citera
2020-06-19, 00:49
Medlem
Född och uppvuxen i Norrbotten (i en stad utanför luleå) som numera bor i Göteborg. Kan ge dig lite info gällande skillnader ifrån storstäderna i söder.

Festande

Finns i stort sett endast O'learys, Allstar o.s.v där du träffar samma gäng varje gång. Dock långt ifrån tråkigt i början, men du tröttnar ganska snabbt med samma folk och samma miljöer. Ser i stort sett likadant ut allt över Umeå. Kan även vara rätt så svårt att hitta vänner då de flesta hänger med samma kompisgäng, men dessa personer ser oftast söderlänningar som exotiska och intressanta även fast stockholmsföraktet e lika stort i folkmun som i Göteborg vilket kan vara till din fördel isåfall.

Skulle du däremot vilja testa på något nytt går det alltid att dra en weekend till Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall eller liknande. Dock får du räkna med en lång restid då det tar lika länge mellan Göteborg-Stockholm som Luleå-Sundsvall.

Inåtlandet har jag inte lika mycket erfarenhet av då jag mest rört mig efter kusten. Dock ifrån vad jag har sett vid besök så är det ungefär likadant som tidigare personer berättat om Boden, Älvsbyn o.s.v fast mer ruralt.

Boende

Billigt som bara den i alla städer förutom Luleå, Umeå etc. För perspektiv kan du få en 1a i Boden och Kalix för 200-500k samt ännu billigare vid utkanten av städerna. Ute på landet finns det även gårdar med mycket mark du kan nyttja till vad du känner för. Stugor kan jag också rekommendera ifall du vill bo i en mindre stad men även ha ett fint krypin att spendera somrarna.

Fördomar
Fördomarna mot stockholmare är bara skrönor, iallafall när det gäller de yngre generationerna. Du kommer passa in utmärkt så länge du håller dig ödmjuk och inte målar invånarna som bönder. Många ser upp till storstadsborna och skulle verkligen vilja flytta dit.

Miljö
Detta är nog det största problemet jag har med Norrland och Norrbotten/Västerbotten i synnerhet. Mygg och knott frodas i klimatet och kommer göra fina vår/sommar- och höstkvällar till ett levande helvete. Man kan inte vara utomhus efter slutet av Juni då äggen kläcks, även fast solen är uppe mestadels av natten.
Högsommaren är dock väldigt fin. När det är som varmast i norr steker det på bra mycket mer än i söder p.g.a den låga luftfuktigheten under sommaren. Tråkigt nog håller högsommaren bara på i 3-4 veckor. (Om man räknar att värmen ska hålla efter kl 19 på kvällen.)

Gillar du snö och kyla däremot kommer du älska vintern. Gott om snö för alla möjliga vinteraktiviteter. Snön kommer oftast i slutet av Oktober/början av November då det är väldigt fint, kanske lite kallt. Brukar variera mellan 0 till -20 från Oktober till December där det sen ökar mellan -15 till -30 fram till slutet av Februari. Därefter börjar skidsäsongen och den håller på ända till att snön börjar tina i slutet av April/början av maj.

Invandring
Norrland används som en sluss för nyanlända så åker du dit för att undvika invandrare gör du ett dåligt val. Jokkmokk, Gällivare, Boden etc där det finns massvis med militärbaracker eller oattraktiva lägenheter fylls av invandrare. De flesta långt ifrån integrerade.

För att ta Boden som exempel... De senaste 10 åren har de fyllt sina militärbaracker på industriområdet med massvis av invandrare. Ibland 3-4 st i per rum, helt sinnessjukt om du frågar mig. Såklart har det även speglat sig på brottsstatistiken med ökade våldtäktsfall bland unga tyvärr, samt mycket kriminalitet i centrum. Speciellt utanför stora coop där folk håller på med langning öppet. Även en och annan knivhuggning.

Såklart ser det ungefär likadant ut i resten av Norrbotten som jag nämnde tidigare, men i byarna utanför städerna är det oftast mycket bättre.

Slutsats
Skulle jag vara du hade jag inte flyttat till Norrland. Men vill du ändå efter att ha läst detta kan jag tipsa om:

Sävast - By på c.a 3000 invånare som har vuxit massvis de senaste 15 åren. Väldigt fina grönområden, trevliga bostadsområden, finns ICA, bra skolor samt nära till Luleå och Boden. (30min respektive 10min med bil)

Sunderbyn/Gammelstan - Ungefär likadant som Sävast men aningen större. 20min till Boden och 10min till Luleå.

Råneå/Älvsbyn/Harads - Väldigt ruralt, dock mycket fina skogar med väldigt nära till Luleå/Boden för att ligga så pass avskilt. Bostäderna är även väldigt billiga. Finns många fina stugor här också.

Ehh, venne vad mer jag ska skriva. Fråga på så svarar jag så gott jag kan.

MVH
Senast redigerad av yeetboi101 2020-06-19 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in