2020-06-17, 20:48
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Låter inte så trevligt om det luktar illa från pappersbruken. Det blir ingen frisk luft då.

Måste hitta en ort som inte har stora industrier som förpestar luften och tystnaden.

Finns många små byar runt omkring de större städerna där man kan få ett hus riktigt billigt.
Sen om man har barn eller ska skaffa barn i framtiden så gäller det att ha nära till skola och buss för när de blir större så vill de inte sitta hemma och då blir det att man får ha taxiverksamhet varje helg.

Internet via ADSL/fiber är inte helt fel att ha, och närhet till en butik är inte heller fel.

Om du vill bo i en stad så får du räkna med biltrafik.
Älvsbyn och Boden eller någon by runt omkring dessa städer.

Då har du närhet till tåg och 30-45min till flygplats (Kallax, Luleå)
Citera
2020-06-17, 20:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Finns många små byar runt omkring de större städerna där man kan få ett hus riktigt billigt.
Sen om man har barn eller ska skaffa barn i framtiden så gäller det att ha nära till skola och buss för när de blir större så vill de inte sitta hemma och då blir det att man får ha taxiverksamhet varje helg.

Internet via ADSL/fiber är inte helt fel att ha, och närhet till en butik är inte heller fel.

Därför jag inte vill bo långt ut i skogen. Vill även ha stabilt bredband då jag ska jobba hemifrån. Minst 1 timmes bilväg från närmaste flygplats så man slipper avgaser och motorljud från flygplanen.
Citera
2020-06-17, 21:01
Citat:
Hellre lappsjuk än Stockholmssjuk. Jag är deprimerad av att bo i Stockholm.

Det finns mycket sport och massor klubbar som hobby och cykelbanor i Sthlm.

Norrbottens nöje och hobby stänger ofta efter konkursen.
Cykelbanor slut efter 1 km...
Stockholmssjuk botas efter en roligt klubb, snickare och bilverkstad.
Norrbottens klubbar är i källaren....
Citera
2020-06-17, 23:02
Citat:
Luleå är en för stor stad. Hade tänkt en mindre ort med max 10 000 invånare.

Flytta till Åsele typ 2000 invånare. 13 mil från Umeå. Billiga bostäder nära till naturen. Finns ett centrum som har det man behöver om man inte kräver uteliv och flashiga affärer.

Finns inget bruk som luktar illa heller i närheten
Citera
2020-06-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r

Det där går inte att planera för om man väljer att bosätta sig en bit utanför städer. Sverige håller på att slakta byaskolor och bussförbindelserna dras in på många ställen. Rätt som det är blir skolan man har i närheten nedläggningshotad och ungarna får pendla 10 mil enkel väg till grundskolan när det bommas igen... Men skolskjuts har man i alla fall rätt till...
Citera
2020-06-18, 00:29
Medlem
johnthedickholmess avatar
Vart i Norrland vill du bo? I fjällen eller vid kusten? Piteå är ju mysigt, otroligt fint på sommaren, där kan du bo lite avskilt men ändå ha en riktig norrländsk stad att åka in och handla i. Vill du ha det lite mer som i filmen jägarna skall du dra dig mot Älvsbyn, Boden. Umeå är inte riktiga norrland tycker jag, hysteriskt feminist/vegan ställe och Luleå är lite för stort.

Men skall du trivas där uppe skall du ju helst gilla fiske, jakt och vandring. Skoter har ju de allra flesta på vintern och många kör ju spark till affären. Sedan har du en stor raggarkultur med våldsamma raggare och hemkört. Men det går ju att undvika om du inte gillar det livet. Men norrlänningar är ju i regel ärliga, trevliga och tysta av sig. Sveriges snyggaste tjejer har du i norrland helt klart. Bra bonus.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2020-06-18 kl. 00:35.
Citera
2020-06-18, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
VUmeå är inte riktiga norrland tycker jag, hysteriskt feminist/vegan ställe och Luleå är lite för stort.

Är inte Luleå rätt feminist/vänster också?
Citera
2020-06-18, 15:17
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas

Dålig på Luleå. Men lite större stad. Men fint där och vill du ha jägarna liv så har du boden och Älvsbyn nära. Typ 5 mil.
Citera
2020-06-18, 17:26
Medlem
Citat:

Luleå är väldigt feminist/vänster, väldigt likt Umeå på det sättet.
Vill man flytta upp utan att ha för långt till att få tag i grejer osv, vilket är lättast längst kusten där du har Luleå, Piteå, Kalix, Haparanda/Torneå så skulle jag föreslå att man letar längs E4:an och en bit in mot inlandet från denna. Finns gott om billiga och fina gårdar upp längs Råneälven bland annat.

Hade besök från en Göteborgare då vi var ut på lokala byakrogen och när några där fick höra att han var Göteborgare ville de spöa honom. Tror dock inte sådant hör till vanligheterna, de flesta bryr sig inte och tycker bara att det är kul att man flyttar norrut. Det beror såklart på vilka man planerar att umgås med, planerar man att umgås med de lokala pundarna så blir det säkert svårt, annars har man inget att oroa sig för.
Citera
2020-06-18, 17:50
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Det skulle jag inte direkt säga att det är, faktiskt. Man ska inte missta höga röstsiffror på socialdemokratiska arbetarepartiet med att folk är kulturmarxister.

Det är en industristad där människor är väldigt materialistiska, de gillar bilar, båtar, sommarstugor osv. Luleå är fullt av sossekorruption, men det är den typen av sossar som gillar infrastruktur, industrier, mutor under bordet osv.

Till TS: Du ska få två konkreta tips från mig:

Ge fan i Piteå, jättefin och pittoresk stad med riktigt utbud av affärer osv. Men Sveriges mest vedervärdiga människor, jag kan helt oförblommerat erkänna att jag HATAR Pitebor, fy fan. Du kommer aldrig bli accepterad som inflyttad, aldrig!

Mitt tips är i stället Älvsbyn, jag har aldrig bott där, men jag har jobbat mycket där, jag har familjemedlemmar som också har jobbat där i omgångar. Människorna i Älvsbyn pratar likadant som piteborna, men de är snälla och välkomnande, mycket vacker natur, hyggligt utbud av affärer osv. Billigt boende.

Jag skulle själv lätt kunna bo i Älvsbyn, jag har länge sagt att tar det slut med min fru kommer jag leta först i Älvsbyn efter en ny kvinna.
Citera
2020-06-18, 18:46
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Jag hade tänkt att inte göra någonting. Jobba hemifrån. När man är ledig vara ute på tomten och andas frisk luft och träna kanske. Hade inte tänkt gå ut på restaurang och den lokala puben där alla alkisar finns.

Då är Kalix stället för dig. Där jag bor hör man ugglor, några hundar (ibland), enstaka bilar. Typ.
Citera
2020-06-18, 18:47
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:
Luleå är en för stor stad. Hade tänkt en mindre ort med max 10 000 invånare.

Då är inte Kalix för dig. Då kan jag tänka mig Överkalix eller Övertorneå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in