• 1
  • 2
2020-06-16, 06:32
Medlem
TITEL. När maraboun är som minst (i dom små fyrkantiga förpk) är dom som GODAST och när dom är STORA KAKOR (dom för 20) är dom som äckligast ??

Alltså - MELLAN KAKAN för 17 kr är MITTEMELLAN.

Varför??? har dom andra ingredienser eller??
Citera
2020-06-16, 06:42
Medlem
Placebo. Alternativt att rutorna är just mindre och det på något sätt ger en bättre munkänsla.
Citera
2020-06-16, 06:58
Medlem
kasperwolfgangs avatar
knappast nån skillnad på ingredienser, hade inte lönat sig.

men sånt som att en mindre bit choklad svalnar fortare kan inverka på smaken. matlagning är ju faktiskt kemi och fysik.

en mindre batch går även fortare att värma upp....att blanda går fortare också¨...
Citera
2020-06-16, 07:00
Medlem
Jag skulle nog gissa på att det är en hel del olika grejer som kan spela in i detta va. Och jag hade tänkt berätta dem för dig o det är ju bra.

1. Sålänge du inte är en tjockis som inte tänker på kalorier så kan det nog vara så att du känner dig omedvetet nyttigare för att du inte klämmer i dig en 200g chokladkaka med en sjuhundrandes massa kalorier.
2. Att en 200g kaka fyller magen till en nivå där du känner att du nästan vlll spy. Så kan det vara för mig om jag kollar på en film och råkar stoppa i mig en sån maffig kaka på kanske 20-30 minuter. Då mår magen inte så bra efter det. Men om man har en liten mindre kaka blir det ju samma tyngd, fyllighet och seghet i magen då den är mindre.
3. Som någon kan det kanske vara placebo effekt även om jag själv skulle se det som ytterst otroligt.
4. Du är lite halvt laktosintolerant. En sån typ av laktosintolerant som endast aktiveras när du får i dig en viss mängd mjölk. Den gränsen kanske ligger en liten bit innan 200g. Nästa gång testa köp en 200 grammare och ta bort 1/4 så du endast stoppar i dig 150g. Känner du inte av något när du stoppar i dig 150g så går din gräns någonstans mellan 150-200g. När du ska käka choklad nästa gång efter det kan du testa och stoppa i dig 160 istället. På så sätt kan du ta reda på hur mycket mjölkchoklad du kan stoppa i dig innan du blir laktosintolerant.

Det var alla punkter jag hade just nu. Ska fundera vidare på detta och se om jag kommer på några fler punkter som inte redan nämnts i tråden
Citera
2020-06-16, 07:39
Bannlyst
Jag har också noterat detta, placebo eller ej. Min favorit är dock den på 100 gram, smakar mycket fräschare och mindre oljigt än den större. Även när man smäller i sig en hel rad på en gång så smakar den bättre, så att storleken på rutorna skulle spela roll kan jag avfärda i mitt fall iaf
Senast redigerad av bittergubbe 2020-06-16 kl. 07:49.
Citera
2020-06-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandcat
TITEL. När maraboun är som minst (i dom små fyrkantiga förpk) är dom som GODAST och när dom är STORA KAKOR (dom för 20) är dom som äckligast ??

Alltså - MELLAN KAKAN för 17 kr är MITTEMELLAN.

Varför??? har dom andra ingredienser eller??

Det finns två olika storlekar.
100 gram och 200 gram

Citat:
Receptet för Marabou Mjölkchoklad har varit detsamma sedan mitten av 50-talet.

Av någon outgrundlig anledning så har Marabou valt att inte redogöra för vad deras chokladkakor innehåller online.
Har aldrig stött på en tillverkare som inte redogör innehållet i sin produkt, förrän nu.

TS får helt enkelt köpa två olika kakor och jämföra innehållet.
Ta även tjugo gram chokladkaka från respektive storlek och hacka till pulver. Smaka.
Är smaken inte densamma?
Citera
2020-06-16, 08:41
Medlem
spyder123s avatar
Det handlar om att i mindre kvantitet framstår något som mer exklusivt. Det är ren psykologi. Om går du in på ett lager där hyllorna är helt fullpackade med små chokladförpackningar så känns det plötsligt inte så exklusivt längre och chokladen kommer inte smaka lika gott.

Såklart samma anledning till varför små Coca-Cola flaskor (helst glas) smakar bättre än en 2-liters PET-flaska.
Senast redigerad av spyder123 2020-06-16 kl. 08:46.
Citera
2020-06-16, 09:07
Medlem
Gaffelpärms avatar
Det är ju likadant om man köper de där jätte små chipspåsarna. Sjukt mycket godare än en stor partybag med samma chips.
Citera
2020-06-16, 09:09
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det finns två olika storlekar.
100 gram och 200 gram
?

Stämmer inte, en del av ”200gr” är på 180gr numera.
Citera
2020-06-16, 09:23
Bannlyst
Samma med chips, en liten påse grillchips innehåller godare chips än chipsen i en stor påse.
Citera
2020-06-16, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Stämmer inte, en del av ”200gr” är på 180gr numera.

100 gram och 200 gram är vad Marabou själva uppger.
Vad har du för källa till ditt påstående?
Citera
2020-06-16, 10:14
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Dom med luftbubblor är ännu godare, ingen vet varför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in